Vandaag begon met een massastart, en na een dik uur waren de eerste equipes alweer over de finish. Ondanks dat niemand ooit het artikel over die etappe leest en de mensen vooral op de hele rally terugblikken aan de finish (wat logisch is!), schrijven we toch trouw ons dagverslag.
Gisteren, met de finish al op ruikafstand, zijn toch twee top 10 teams nog uitgevallen. We berichtten gisteren al over Soltys, maar ook Suguwara, normaal toch de betrouwbaarheidskampioen met zijn Hino, heeft de finish helaas niet op de juiste manier gehaald. Ook hier brak de aandrijf-as op een duintop, en die nam nog wat aangrenzende onderdelen mee de ellende in. Hierdoor schuiven veel teams nog op in het klassement, en zijn er uiteindelijk slechts 12 teams die kunnen zeggen dat ze dit jaar met een truck de rally uit hebben gereden. Volgens rallybedenker Sabine alsnog elf te veel! Maar er waren deze editie geen doden, dat is ook VEEL waard.
Voor de leek die naar het klassement kijkt is het misschien net zo saai als in Kamaz tijden. Het is Iveco wat de klok slaat. Maar jij, als trouwe lezer van deze site weet natuurlijk beter. Er zijn meerdere Iveco-bouwers, maar in principe kunnen we onderscheid maken tussen twee modellen deze Dakar (we negeren de door de De Rooy gebouwde Iveco Trakker die stiekem nog een DAF is voor het gemak even, die had al eens een eigen artikel). De Rooy bouwt Powerstars, en noemen de trucks ook daadwerkelijk Iveco. Iveco stuurt ook persberichten over de De Rooy Trucks. Dan bouwt Martin Macik nog de MMT EVO trucks. Macik bouwde vroeger LIAZ (waarbij ze voor het chasiss goed hadden gekeken naar de DAFs van De Rooy uit de jaren ’80), maar zijn ook overgestapt naar cabines en motorkappen van Iveco en een Fiat Power Train motorblok. Het chassis is echter wezenlijk anders dan dat van De Rooy. Er rijden meerdere varianten mee deze Dakar. Zo heeft Martin van den Brink een EVO 2 gebruikt, reed het Firemen team in de EVO 3 waar Macik vorig jaar de Dakar mee won en werden voor Kees Koolen, Mitchel van den Brink en uiteraard Martin Macik zelf compleet nieuwe, weer doorontwikkelde EVO 4 trucks gebouwd. We vinden Macik trucks in het eindklassement terug op plekken 1, 2, 4, 6 en 7, De Rooy Iveco’s staan op plaatsen 3, 5, 8 en 10. Tatra deed in de etappes ook steevast voorin mee, maar helaas niet in het eindklassement.
Martin Macik verdient als winnaar zijn eigen paragraaf toch? Of… Zijn eigen artikel! Daar meer dus!
Mitchel van den Brink: “We zijn dik tevreden met dit resultaat. De proef verliep prima. We gingen met z’n vieren naast elkaar van start. Loprais had kopstart en wij volgden hem direct. We hebben hem goed opgedreven. Hij ging goed tekeer en sprong alle kanten op. Ja, Loprais nam echt risico om zijn achterstand goed te maken. We bleven er strak achter en konden profiteren van zijn foutjes. Wij wilden geen risico’s nemen. We hebben één keer geprobeerd om hem te passeren, maar hij drukte ons gewoon aan de kant. We deden een tandje terug en volgden hem. Alles is de laatste dagen volgens plan verlopen. We hebben goede zaken gedaan en ik ben blij met de tweede plaats en de zesde plaats van pa. Super grote complimenten aan de mannen van ons team. Iedere dag is de truck perfect in orde gemaakt voor de volgende etappe. Die mannen hebben echt vakwerk geleverd. Daar zijn we super trots op. Ik ben ook heel blij met de hulp van m’n vader en zijn crew. Dat was echt geweldig en heeft mede dit succes bepaald.”
Loprais wint vandaag dus de etappe, maar doordat Mitchel van den Brink in zijn spoor bleef klom hij niet een trede hoger op het ereschavot. Loprais was na jaren met zijn zelfgebouwde Praga deelgenomen te hebben nu weer terug bij Team De Rooy, waar hij Brabopool Darek Rodewald als boordmonteur toegewezen kreeg.
We kunnen van alles vertellen over Kees Koolen, maar dat kan hij zelf altijd veel beter. Als zijn reactie binnen is vullen we deze paragraaf aan.
Zala, etappewinnaar bij de auto’s, maakte zijn debuut bij de trucks in een De Rooy Iveco, samen met boordmonteur Van Grol. Ze waren steevast voorin te vinden, maar een etappe-overwinning zat er nét niet in dit jaar. Door één slechte etappe waren de kansen op de eerste plek in het eindklassement helaas ook verkeken. We hopen dat de Litouwse coureur de smaak te pakken heeft en een vast waarde wordt in de truckklasse! Vandaag werden ze derde op 2 minuten en 19 seconden achter de snelste Sonse Iveco.
Martin van den Brink: “We zijn heel blij met het resultaat. Ik ben vooral trots op de perfecte samenwerking. Onze tweede en zesde plaats is echt de beloning voor het goede teamwork. We gaan vanavond met een goed gevoel naar de huldiging.”
Ton Markwat: “Na een geweldige Dakar voor het Firemen Dakarteam die vandaag werd afgesloten met een hele mooie vliegende start, mogen wij Richard, Jan & Jan V feliciteren met het behalen van een hele mooie 6e finish plek voor de 12e etappe van deze 47ste Dakar, en een 7e plek in het eindklassement! Top gereden mannen! Maar zonder het serviceteam was dit zeker niet gelukt, trots op jullie allemaal! Hij komt er weer bij op het indrukwekkende overzicht.”
Anja van Loon en haar broers Ben en Jan van de Laar werden vandaag negende en algemeen achtste, een waardig eerbetoon aan hun ouders! Anja: “Ik mocht de massastart doen. Dat vond ik leuk, met vier trucks de woestijn in. En dat ging prima, het was wel een pittige proef, maar we werden negende, dus dat was prima. Het doel was om de finish te halen en dat is gelukt. We hebben echt een hele goede rally gereden. We hebben afwisselend gereden en dat beviel heel erg goed. Zo hebben we elkaars sterke punten kunnen benutten tijdens de rally. Maar wat was het zwaar zeg, zoveel stenen in de eerste week en wat een duinen in de laatste paar dagen. We hebben er echt van genoten. We kwamen hier voor de top tien, we zijn achtste geworden, dus dat is gelukt. Maar het belangrijkste was dat we dit deden voor ons pap en mam. Wat zullen ze ontzettend trots op ons zijn als ze dit hadden kunnen zien. Ze waren echt bij ons en zonder hen hadden we dit nooit gekund. Mijn kleine meid begint nu op te groeien en ik wil er zo veel mogelijk voor haar zijn. We hebben elkaar iedere dag wel even gefacetimed, maar ik ga de komende Dakars gewoon thuis bekijken. Ik ga wel andere rally’s rijden komend jaar, ik weet nog niet precies wat, maar ik vind het spelletje zo leuk.”
William de Groot heeft zijn doel, de finish gehaald! Een keurige tiende plek in het algemeen klassement, vandaag werd hij elfde op een dik kwartier achter Loprais.
Ben de Groot viel helaas al vroeg uit deze Dakar, na een aanrijding met een keurig in een schaduw verstopte lichte truck van iemand die in de buurt van de stage woont. De gebruiken duim is met metalen krammen weer aan elkaar gezet, we wensen Ben vanaf deze plek nogmaals een spoedig en zo pijnloos mogelijk herstel toe!
Geen klassering in het eindklassement voor Maurik van den Heuvel, Wilko van Oort en Martijn van Rooij, ze haalden de finish van de marathonetappe helaas niet, maar na de rustdag was de truck gelukkig weer in staat om te starten en reden ze verder in de ‘spek en bonen-competitie’. Vandaag werden ze zevende op negen minuten en twaalf seconden achter winnaar Loprais.
Tomas Tomecek en Ard Munster deden al heel vroeg niet meer mee voor de prijzen. Stiekem zelfs al voor de start niet meer. Ze zijn mee als snelle service voor de South Racing buggies. Als die allemaal veilig aan de finish waren, ging de Tatra over de weg (al dan niet met iemand op sleep) naar het bivak, om de volgende dag ook weer zo snel mogelijk ter plekke te kunnen zijn bij brokken.
Janus van Kasteren senior was dit jaar met de legendarische Bull de snelle service voor het Audi kwartet. Waar ze zijn ge-eindigd? Ik heb werkelijk geen flauw idee! Maar van Van Loon racing kwam een blij persbericht dat Erik en Hein Verschuuren hun klasse (H4, en nee, de klassen zijn niet op koplamppit ingedeeld) hadden gewonnen, dus doel geslaagd me dunkt?
Voorlopige uitslag etappe 12
Pos | Naam | Merk | ASS | |
---|---|---|---|---|
1 | (1) | 601 – A. LOPRAIS (CZE) | IVECO | 1h04m23s |
2 | (2) | 602 – M. VAN DEN BRINK (NLD) | MM TECHNOLOGY | +00:00:10 |
3 | (6) | 605 – V. ZALA (LTU) | IVECO | +00:02:19 |
4 | (4) | 600 – M. MACIK (CZE) | MM TECHNOLOGY | +00:03:58 |
5 | (7) | 606 – M. VAN DEN BRINK (NLD) | MM TECHNOLOGY | +00:07:08 |
6 | (8) | 610 – R. DE GROOT (NLD) | MM TECHNOLOGY | +00:07:39 |
7 | (14) | 615 – M. VAN DEN HEUVEL (NLD) × | SCANIA-INTERNATIONAL | +00:09:12 |
8 | (3) | 603 – K. KOOLEN (NLD) | MM TECHNOLOGY | +00:09:54 |
9 | (5) | 613 – A. VAN LOON (NLD) | IVECO | +00:12:09 |
10 | (12) | 618 – P. SABATÉ (ESP) | MAN | +00:13:12 |
11 | (9) | 616 – W. DE GROOT (NLD) | IVECO | +00:17:26 |
12 | (11) | 611 – T. VRATNY (CZE) | TATRA | +00:23:24 |
13 | (13) | 607 – T. SUGAWARA (JPN) × | HINO | +00:24:40 |
14 | (18) | 625 – A. HERRERO (ESP) × | SCANIA | +00:31:36 |
15 | (10) | 621 – K. POSLEDNI (CZE) | TATRA | +00:36:16 |
16 | (15) | 633 – G. VERZELETTI (ITA) × | MM TECHNOLOGY | +00:39:03 |
17 | (16) | 604 – M. SOLTYS (CZE) × | TATRA | +06:25:37 |
Voorlopig eindklassement
1 | 600 – M. MACIK (CZE) | MM TECHNOLOGY | EVO 4 | 58h42m58s | +00:00:00 | +00:03:50 | (1) |
2 | 602 – M. VAN DEN BRINK (NLD) | MM TECHNOLOGY | EVO 4 | 61h04m11s | +02:21:13 | +00:02:00 | (2) |
3 | 601 – A. LOPRAIS (CZE) | IVECO | POWERSTAR | 61h09m41s | +02:26:43 | –:–:– | (3) |
4 | 603 – K. KOOLEN (NLD) | MM TECHNOLOGY | EVO 4 | 64h57m40s | +06:14:42 | +00:09:20 | (4) |
5 | 605 – V. ZALA (LTU) | IVECO | POWERSTAR | 66h00m22s | +07:17:24 | +00:02:10 | (5) |
6 | 606 – M. VAN DEN BRINK (NLD) | MM TECHNOLOGY | EVO 2 | 66h33m41s | +07:50:43 | +00:17:00 | (6) |
7 | 610 – R. DE GROOT (NLD) | MM TECHNOLOGY | EVO 3 | 70h48m19s | +12:05:21 | +02:58:10 | (7) |
8 | 613 – A. VAN LOON (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 73h44m58s | +15:02:00 | +03:30:00 | (8) |
9 | 611 – T. VRATNY (CZE) | TATRA | FF7 | 82h24m22s | +23:41:24 | +02:45:00 | (9) |
10 | 616 – W. DE GROOT (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 88h14m25s | +29:31:27 | +03:02:00 | (10) |
11 | 621 – K. POSLEDNI (CZE) | TATRA | PHOENIX | 89h38m03s | +30:55:05 | +02:46:00 | (11) |
12 | 618 – P. SABATÉ (ESP) | MAN | TGA | 89h43m42s | +31:00:44 | +07:47:10 | (12) |
Normaalgesproken stond hier dan een stukje over morgen. Morgen reizen de teams weer terug naar Nederland! Als je helemaal tot hier bent gekomen met lezen, ga ik er van uit dat je de afgelopen weken hebt genoten van onze verslaggeving. Die is geheel gratis voor jou als lezer, maar kost ons zelf wel een lieve duit. Mocht je het kwijt kunnen, klik dan eens op de donatiebanner op deze pagina, of neem contact op met Robert Baarda voor sponsoring of een advertorial, zodat we over ALLE teams verslag kunnen blijven doen, en niet alleen de betalende! Next stop voor rallytrucks: een podcast opnemen met Marije van Ettekoven en Robin Verheggen om deze Dakar nog eens na te bespreken. Die is vanaf 31 januari op je favoriete podcastkanaal of AllStarRadio te beluisteren, en met beeld er bij op ons youtubekanaal én deze website te bekijken.