De top 3 in het algemeen klassement zijn een klasse apart. Ales Loprais won vandaag zijn tweede etappe op rij, hij deed twee uren, 22 minuten en 41 seconden over de zware route door de duinen. Mitchel van den Brink is tweede op slechts 48 seconden, Martin Macik derde op twee minuten en 23 seconden. Het algemeen klassement blijft daarmee ongewijzigd, maar iedereen kruipt wel net weer wat dichter bij elkaar.
Vanaf de vierde plaats worden de afstanden groter. Soltys op 11 minuten, Sugawara op net geen kwartier en Ben van de Laar (vermoeden we, maar we kunnen niet uitsluiten dat Jan of Anja reed vandaag) is de tweede Nederlander én tweede De Rooy truck, zesde op 16 minuten en zeven seconden. Zala reed voor het eerst met een truck in de duinen en moet nog even wennen, hij wordt negende op 25 minuten. En dan is het wel zo beleefd te benoemend dat Maurik van den Heuvel (7 op 18:49) en Richard de Groot (8 op 20:02) daar nog tussen zitten.
Posledni heeft afgelopen nacht een nieuwe, 1.100 kilo zware, vooras onder zijn Buggyra Tatra Phoenix geschroefd gekregen. Het zorgt niet voor een topklassering helaas voor hem, hij finisht vandaag 16e op +1:53:30 . Maar zonder vooras is het sowieso lastig finishen, een wheely met een Dakar truck kan wel, maar dat hou je geen 123 kilometer vol. Bovendien is dat gevaarlijk, tijdens een wheely heb je slecht zicht op de route, als er dan een motorfiets oversteekt kunnen de gevolgen desastreus zijn. Dus, ook aan iedereen die een Tatra Phoenix of een rallytrucks thuis heeft: geniet, maar wheely met mate. Wat vandaag helaas ook met mate ging: contact met de deelnemers. Bereik in het empty quarter, inclusief het bivak, is belabberd.
Peter Willemsen namens Mitchel van den Brink: “Er is geen bereik vanuit het bivak. We begonnen goed en dat hielden we vol. De etappe verliep volgens plan. Een dagzege is leuk, maar nu hadden we besloten om te proberen kort achter Loprais te eindigen. In de etappe van morgen starten wij dan achter hem en kunnen proberen naar hem toe te rijden. Dat is vaak makkelijker dan de proef te moeten openen.”
Zodra we iets hebben gehoord melden we hoe het is gegaan met Martin van den Brink, die duidelijk problemen had onderweg.
Zodra we iets hebben gehoord melden we hoe het is gegaan met Zala en Max van Grol.
Zodra we iets hebben gehoord melden we hoe het is gegaan met Kees Koolen, die minder hoog scoorde dan we van hem gewend zijn.
Zodra we iets hebben gehoord melden we hoe het is gegaan met Maurik van den Heuvel.
Zodra we iets hebben gehoord melden we hoe het is gegaan met de Firemen.
Zodra we iets hebben gehoord melden we hoe het is gegaan met Anja van Loon en haar broers.
Zodra we iets hebben gehoord melden we hoe het is gegaan met William de Groot. Na twee voor hem loeizware dagen lijkt hij het vandaag erg goed gedaan te hebben! Dertiende op 50 minuten en 33 seconden achter Loprais.
Ben de Groot komt voorlopig niet meer zomaar door een metaaldetector heen…
Zodra we iets hebben gehoord melden we hoe het is gegaan met Ard Munster.
Zodra we iets hebben gehoord melden we hoe het is gegaan met de mannen van de Bull.
Voorlopige uitslag etappe 10
1 Loprais 2h22m41s
2 Mitchel van den Brink +0:48
3 Macik +2:23
4 Soltys +11:09
5 Sugawara +14:43
6 Ben van de Laar +16:07
7 Maurik van den Heuvel +18:49
8 Richard de Groot +20:02
9 Zala/Van Grol +25:13
10 Sabaté +45:02
11 Vratny +45:57
12 Kees Koolen +48:25
13 William de Groot +50:33
14 Cazeres +1:10:02
15 Martin van den Brink +1:24:28
16 Posledni +1:53:30
NNB Tomecek/Munster
Voorlopig klassement na etappe 10
1 | 600 – M. MACIK (CZE) | MM TECHNOLOGY | POWERSTAR | 52h39m23s | +00:00:00 | +00:03:50 | (1) |
2 | 602 – M. VAN DEN BRINK (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 55h01m30s | +02:22:07 | +00:02:00 | (2) |
3 | 601 – A. LOPRAIS (CZE) | IVECO | POWERSTAR | 55h05m38s | +02:26:15 | –:–:– | (3) |
4 | 604 – M. SOLTYS (CZE) | TATRA | BUGGYRA EVO 3 | 57h56m28s | +05:17:05 | +00:09:00 | (4) |
5 | 603 – K. KOOLEN (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 58h48m02s | +06:08:39 | +00:09:20 | (5) |
6 | 605 – V. ZALA (LTU) | IVECO | POWERSTAR | 59h56m19s | +07:16:56 | +00:02:10 | (6) |
7 | 606 – M. VAN DEN BRINK (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 60h09m26s | +07:30:03 | +00:17:00 | (7) |
8 | 610 – R. DE GROOT (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 61h25m46s | +08:46:23 | +00:13:10 | (8) |
9 | 613 – A. VAN LOON (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 63h29m30s | +10:50:07 | –:–:– | (9) |
10 | 607 – T. SUGAWARA (JPN) | HINO | 600 | 64h47m32s | +12:08:09 | +02:01:00 | (10) |
11 | 611 – T. VRATNY (CZE) | TATRA | FF7 | 71h47m22s | +19:07:59 | –:–:– | (11) |
12 | 618 – P. SABATÉ (ESP) | MAN | TGA | 73h46m58s | +21:07:35 | +01:02:10 | (12) |
13 | 621 – K. POSLEDNI (CZE) | TATRA | PHOENIX | 77h46m26s | +25:07:03 | +00:01:00 | (13) |
14 | 616 – W. DE GROOT (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 78h08m03s | +25:28:40 | +00:17:00 | (14) |
Morgen wederom 120 kilometer door de duinen van het empty quarter. Voor de trucks iets minder dan de andere categorieën, het is nu eenmaal zwaarder om een truck een duin op te slepen dan een brommer. Terwijl de helden in de trucks hun rondje rijden, kunnen de helden in het bivak bijslapen, er is geen verplaatsing.