Over een drietal weken moeten de voertuigen op transport naar Saudi-Arabië. Op 3 januari zal daar een nieuwe editie starten van ‘s werelds zwaarste rally. Twee weken later zal de finishstreep liggen. Vandaag zijn de startnummers bekent gemaakt. Mooie gelegenheid even het veld door te nemen.

Tsjechië – Nederland

Ook komende editie zal een clash betekenen tussen de Tsjechische Republiek en Nederland. Dat deze twee landen van oudsher sterk vertegenwoordigd zijn in de truck categorie is puur te danken aan de legendarische Karel Loprais en zijn Nederlandse evenknie Jan de Rooy. Daarnaast staan beide landen bekend om haar techniekgeschiedenis. Met innovatieve truckmerken Tatra en DAF als voorbeelden daarvan. Terwijl we aan Nederlandse kant met Team De Rooy nog één maar constructeur van competitieve rallytrucks over hebben, heeft Tsjechië er met Buggyra, MM Technology en MKR maarliefst drie. Laatstgenoemde is overigens onder de bezielende leiding van een Duitser, dus misschien moeten we die als half Tsjechisch rekenen. Qua kanshebbers doen we gelukkig nog goed mee, al missen we dit jaar Janus van Kasteren en Michiel Bekx. Wie zijn er wel…

Steun ons!

Jagen op Macik

Martin Macik is de te kloppen man in zijn MM technology EVO 4 en krijgt als titelverdediger uiteraard het laagste startnummer 600 mee. Team De Rooy start de jacht met de Tsjechische kopman Ales Loprais en krijgt nummer 601 op de truck geplakt. In tegenstelling tot de opgegeven naam van Bernard der Kinderen zal Darek Rodewald bij de Tsjech instappen als monteur. Daarna komt de grootste Nederlandse troef Mitchel van den Brink met startnummer 602. Hij rijdt dan wel weer in een truck van MM Technology. Net als outsider Kees Koolen met startnummer 603. Van de eerste vier trucks zijn er drie van MM Technology. De vijfde is een Tatra van Buggyra. We hebben het dan over startnummer 604 met Martin Soltys aan het stuur. Dan krijgen we de tweede truck van Team De Rooy. Achter het stuur de debuterende Let Vaidotas Zala. In de truck met startnummer 605 lijkt aan de hand van de vrijgegeven gegevens dat ervaren Anton van Limpt als navigator dienst doet. Team De Rooy laat echter weten dat dit niet klopt. De Portugees Paola Fiuza neemt die plaats in. De jonge Max van Grol maakt als monteur zijn debuut. Toch een Nederlands tintje dus en een goede reden deze equipe in de gaten te houden.

Schrijf Martin van den Brink niet af

Hij zal misschien niet de grootste kanshebber zijn, maar Martin van den Brink keert dit jaar met nummer 606 terug in een betere truck dan vorig jaar. Dus kunnen de ambities omhoog worden bijgesteld. In een MM Technology EVO 2 heeft hij een truck die mee kan strijden om de podiumplaatsen. Achter de bikkel uit Harskamp zien we de Hino van Japanner Teruhito Sugawara met 607 en de Italiaan Claudio Bellina in een truck van MM Technology die zal starten met nummer 608. Twee namen waarvan we niet verwachten dat ze zich kunnen mengen in de strijd vooraan. Datzelfde geld ook voor de sympathieke Ben de Groot met startnummer 609. Dit in tegenstelling tot Richard de Groot, die met de winnende truck van de afgelopen Dakar van start zal gaan en 610 op de deuren mag plakken. De degelijk rijdende man van het Firemen Dakarteam zien wij richting top vijf rijden.

Wie nog meer of in de gaten te houden?

Dan hebben we de tien laagste startnummers gehad. Opvallend is het hoge startnummer voor Gert Huzink. Nummer 622 is wat ons betreft belachelijk laag, maar wie weet heeft chef nummertjes van de ASO daar een prachtige reden voor. De debuterende Kay Huzink zal ruim voor zijn oom starten met nummer 612. Zeg het maar. Het schijnt nogal complex te zijn om de MKR Hybride trucks gehomologeerd te krijgen. Zijn de wegen van de ASO vaak ondoorgrondelijk, dat is dat met die van de FIA al helemaal niet te volgen. Laten we hopen dat het verstand bij beide instanties zal zegevieren.
Maurik van den Heuvel met zijn Dakarspeed keert met zijn DKR3 terug in de rally. Onderhuids grotendeels techniek van MM Technology, maar met de Scania motor zelfs meer paardenkrachten onder de kap. Het uiterlijk blijft uniek en verdeeld de liefhebbers in twee kampen. Sommigen vinden het niks en anderen, waaronder wij, geweldig. Ondanks het relatieve hoge startnummer 615 verwachten we deze truck aan het front van de wedstrijd.
Anja van Loon start dit jaar met haar broers Ben en Jan van de Laar. Het verhaal van het All Ladies Team van de vorige editie was geweldig, maar nu doet ze het dunnetjes over. Hoe mooi dat ze wederom in een truck van De Rooy start. Nu dus een familie aangelegenheid. Ze zullen vader Fried weer eren en dit verhaal is nu al weer geweldig.
William de Groot is de laatste Nederlander die we nog niet genoemd hebben. Hij start met zijn De Rooy truck en doet dat met startnummer 616.