In het weekend van 5 en 6 oktober vond er een mooi evenement plaats in het DAF Museum en op het DAF fabrieksterrein met een flinke Parijs-Dakar tint. Tijdens de Hart voor DAF dagen bleek eens te meer dat Dakar en DAF onlosmakelijk aan elkaar verbonden blijven. Vanaf 1981 werd geschiedenis geschreven met meerdere deelnames. Vanaf 1982 werd Jan de Rooy het DAF boegbeeld. Ondanks het trauma met de Turbotwin X2 die verongelukte en het leven nam van Kees van Loevezijn, is het positieve imago voor DAF na al die jaren nog steeds enorm. Het beeld van Jan de Rooy in de X1 die Ari Vatanen in zijn fabrieksauto van Peugeot inhaalt is iconisch. Niet voor niets zijn de X1 en de Turbotwin II pronkstukken van het DAF Museum. In de Paccar vleugel van het Eindhovense museum waren tijdens de Hart voor DAF dagen kraampjes van liefhebbers vol miniaturen en ook daar veel Dakar modellen.
We leven in een tijd waarin de historie van off-road rally’s zo groot begint te worden, dat steeds meer oude voertuigen worden gerestaureerd. The Bull van Team De Rooy was één van de eersten. Tegenwoordig is die nu aangepast om deel te nemen aan de Dakar Classic, net als de Dubbele Kop. Ook de legendarische Brum is na vele incarnaties teruggebracht naar de originele kleurstelling. We weten dat er in Beesd gewerkt wordt aan de oude, winnende MAN truck van Hans Stacey. Deze wordt weer teruggebracht in de exacte staat zoals hij de laatste Dakar rally in Afrika gewonnen heeft. In Tsjechië zijn ondertussen meerdere klassieke Rallytrucks te bewonderen van de merken Tatra en Liaz. Sommigen origineel, anderen replica’s, zoals de DAF torpedo van De Rooy. De befaamde Tatra Puma van Karel Loprais kent ook een replica.
Op het fabrieksterrein van DAF stond naast The Bull en de originele DAF torpedo uit 1982 ook een bijzondere Land Rover die dienst heeft gedaan als service voertuig van het DAF rallyteam. De auto is met grote precisie hersteld en stond te pronken in de kleurstelling zoals die in 1986 mee is gegaan richting Dakar. Trotse eigenaar is Geert de Jong. Hij is een perfectionist die vol passie kan vertellen over de renovatie en geschiedenis van deze auto. Voer genoeg voor een podcast, dus Geert gaan we zeker een keer uitnodigen voor onze Thierry’s Dream serie.
Geert de Jong voor zijn Land Rover
DAF stopte na het ongeluk in 1988 met de Dakar rally. In de jaren ‘00 verschenen er middels Hans Bekx Teamsport meerdere nieuwe DAF rallytrucks ten tonele en de terugkeer van Jan de Rooy gooide daar nog een schepje bovenop. Later kwamen daar de DAF rallytrucks van Eimbert Timmermans en Aart Schoones bij. Zo was het merk in de eerste twee decennia van deze eeuw net als in de jaren ‘80 één van de meest prominente merken in de Dakar rally. Pas toen bleek dat de DAF krachtbron aan de top van haar mogelijkheden zat, verloor DAF die positie.
Ondanks het feit dat DAF als merk geen voorname rol meer speelt in de huidige Dakar rally, verschijnt er toch weer een nieuwe DAF rallytruck in de editie van 2025. Het is een door Eimbert Timmermans gebouwde FIA goedgekeurde DAF CF die als snelle service truck van start zal gaan voor het Franse NRS Team.
Het zou toch mooi zijn als DAF nog eens serieus terug zou keren in de rallysport. Wie weet biedt nieuwe aandrijftechniek een goede reden tot een terugkeer? Als die technieken functioneren in een off-road rally zoals de Dakar, dan zou dat toch geweldige PR zijn. Dit geldt natuurlijk ook voor de andere truckmerken, maar ons hart voor DAF droomt van een nieuw hoofdstuk in het onlosmakelijke huwelijk tussen DAF & Dakar.