Het is verrassend en toch ook weer niet. Het Rainbow Truck Team is een kei in regelmaat. Niet voor het eerst in de tienjarige geschiedenis van het team brengt het naast het gewenste avontuur ook succes. Ook in de gewijzigde samenstelling, omdat team eigenaar en rijder Gerrit Zuurmond wegens familiaire omstandigheden thuis is gebleven, is het teamrecept hetzelfde: Niks geks doen en op eigen tempo rijden. Natuurlijk moet je dan alle randvoorwaarden goed voor elkaar hebben. De truck is goed, het gehele team is goed en weet wat het kan en moet doen. Dat lijkt dit keer weer te lonen. Omdat Soltys, de nummer twee uit het klassement, weggevallen is door een tijdstraf van 14 uur, lonkt de derde plek in het eindklassement voor Tjeerd Van Ballegooij, Klaas Kwakkel en Dick Zuurmond. Volgens Tjeerd ging het weer goed vandaag: “Snelle paden. Het leek wel een WRC (rallycross) parcours, op wat kleine duintje na. Alles heel gehouden en een wiel met naaf van Mike van Eikeren meegenomen. Die was afgebroken van hun rallyvoertuig.”

Morgen is de laatste dag van Rallye du Maroc en het wordt plots een spannende strijd met de Tsjech Posledni van Buggyra Racing. De voorsprong van 1 uur en 15 minuten zou een comfortabele voorsprong moeten zijn.

Koolen soeverein op plek twee

Ondertussen heeft Kees Koolen het goede gevoel en tempo gevonden: “Vandaag de 4e etappe in rally du Maroc ging erg goed. Geen (!!) lekke band vandaag ondanks de grote hoeveelheid enorme stenen. We starten als tweede truck op 1 minuut achter teammaat Macik. En zijn ook 2e geworden op 54 seconden achterstand na 315km proef. 30e van de honderd die nog in de wedstrijd zijn. Dan heb ik het over de totaaluitslag vandaag met de auto’s en buggies er bij. We konden Macik goed volgen. Weliswaar op wat afstand want hier in het stof kom je er toch niet echt dicht bij dus waarom zou je het risico lopen? Op km 70 maakten zij een kleine navigatie fout en gingen wij naar plek 1. Dat konden we goed volhouden en we liepen zelfs iets uit tot we opeens op km 125 geen remmen meer hadden. Even verder zijn we een paar minuten gestopt. Na 2 minuten kwam Macik langs dus we waren iets uitgelopen. Rechtsachter was 1 van de twee schokbrekers doormidden gebroken en die had ook de remtrommel achter en de luchtslangen voor de achterremmen stuk gemaakt. Het resterende deel van de schokbreker hebben we met een spanbanden vast gemaakt zodat die niet nog meer stuk zou maken. En de kapotte remslangen hebben we dichtgebonden met wat tye ribs. Daarna hadden we 200km geen achter remmen. Op 100km voor het einde was een tankstop voor de buggies waar wij ook 20 minuten moesten stoppen. Daar hadden we 1:45 achterstand op Macik. En bij de finish na 315 km nog maar 54 seconden. We staan nu ook 2e achter Macik in het truck klassement. Als we beiden morgen niks mee maken wordt de uitslag weer net zo als in 2022 toen we hier ook beiden mee reden.”

Vieze ‘dangers’

Om de motor te sparen ging Gert Huzink vandaag niet meer van start met The Beast. Gelukkig heeft het team genoeg informatie verzameld om te weten waar het staat en hoe de truck zich verhoudt. De problemen met de koeling kunnen echter alleen in de werkplaats opgelost worden. Er is zeer veel info uit de test vooraf en uit deze wedstrijd verkregen. “Juist doordat we dagelijks achterin moeten starten en daardoor de truck veel meer te lijden heeft zijn we zeer tevreden over de bouw en stabiliteit en vooral het comfort van de nieuwe Beast.” aldus Gert.

Kay Huzink doorgaat een super leerschool en ook vandaag werd de jongeling weer nuttige leerstof voorgeschoteld: “Proef begon met ontzettend snelle paden met een aantal vieze ‘dangers’ waar ook vele deelnemers gecrasht waren. Na 70 km klapte bij ons een band en moesten we wisselen. Daarna behouden doorgereden om niet meer banden stuk te rijden. Dat ging goed tot ik niet meer kon schakelen. Drie kwartier onder de auto gelegen en het euvel proberen te vinden. Toen dat gelukt was, ging het 100 kilometer goed. Daarna weer hetzelfde probleem. 15 min stilgestaan en toen doorgereden naar de finish. Over het algemeen rustig gereden omdat Joël last had aan zijn hoofd door een impact van gisteren. Op zich weer een mooie en super leerzame dag omdat we goed moesten managen met de bandjes. Morgen nog 1 dagje vlammen.”

Soltys kukelt van podium

Buggyra Racing lijkt tegen het einde toch tekort te schieten. Kopman Soltys heeft 14 uur straftijd gekregen en kukelt zo van het podium af. Teamgenoot Posledni staat vierde en moet eigenlijk hopen op een slechte dag bij Rainbow Truck Team om het podium nog te halen. Ohja: De Fransen in de Eimbert Timmermans DAF doen ook nog steeds mee op plek zes.

Geen maat op Macik

Ondertussen gaat de zegentocht van Martin Macik onverminderd door. De onbetwiste leider van deze rally was dan ook erg in zijn nopjes. Ook omdat Kees Koolen als teamgenoot een goed tempo heeft gevonden. Richting de Dakar rally is dat zeer belangrijk. De Tsjech gaf aan dat het er goed voor zijn MM Technology uitziet. Straks komt ook Mitchel van den Brink er nog bij en lijkt het een ijzersterk blok te worden voor Dakar 2025.

Nog één dag te gaan

Morgen wacht nog een pittige proef van 273 kilometer. Daarna kan de definitie balans worden opgemaakt en is de 25e editie van Rallye du Maroc voorbij.