Door omstandigheden lukte het niet gisteravond een dagverslag te maken. Nu even een korte variant opdat jullie dan weer bij zijn.

Koolen tweede!

Dat Martin Macik weer won, was geen verrassing meer, maar dat Kees Koolen tweede werd wel. Hij versloeg Martin Soltys op waarde. Met de MMT EVO4 heeft Koolen een absolute top rallytruck en hij lijkt steeds beter zijn tempo te vinden. Met een top navigator erbij werd de slag vandaag geslagen. Waarschijnlijk wel een lamme sentinel, want helemaal vanzelf ging Soltys niet aan de kant: “Vandaag (gisteren dus) op dag 3 van de rally du Maroc worden we 2e bij de trucks. En 38e in de scratch (overall inclusief auto’s) . De traditionele lekke band kwam weer, maar nu wat later. Morgen weer beter en liever helemaal geen lekke band. Die hebben we nu genoeg gehad. Ongeveer 10 km na de start kwamen we Soltys al achterop. We hebben iets van 70 km gesentineld achter Soltys maar hij ging niet aan de kant. Na 80km maakt hij een navigatie foutje en konden we er voorbij.
Tja. En dan na 110 km rijden we weer lek en mochten we weer 110 km op de sentinel achter Soltys tot aan de tankstop voor de bugggies waar wij ook 20 minuten moeten wachten. Na de tankstop hebben we nog 70km achter Soltys gezeten. Uiteindelijk 30 km voor de finish maakt hij weer een navigatie fout en waren we er dan toch voorbij. Wel jammer als je race dag bestaat uit het in het stof rijden van een langzaam iemand die gewoon niet aan de kant gaat als je de sentinel gebruikt. Verder wel lekker gereden en begin weer goed aan de truck te wennen. We hebben de tijden vergeleken en als we de lekke band er af halen verliezen we vandaag 2 minuten op onze team maat Martin Macik, zonder te pushen. Nu nog zorgen dat we niet lek rijden. Ons enige doel van deze wedstrijd is ons voorbereiden op Dakar. En dat gaat goed. Met Daniel en Wouter in de cabine is het fijn samen werken. Fijn om mensen naast je te hebben die weinig woorden nodig hebben en over alles pro actief mee denken gedurende de etappe. Daar boven op denken we redelijk hetzelfde over de dingen tijdens de etappe.” aldus verslaggever Kees Koolen. Soltys wordt namens Buggyra Racing derde en teamgenoot Posledni vierde.

Stenen, stenen, gravel en stenen

Het Rainbow Truck Team werd vijfde in de etappe en heeft met verslaggever Tjeerd van Ballegooij iemand die een stuk minder woorden gebruikt dan Koolen. En toch kan je er genoeg uit halen: “Vandaag 2 porties duinen. En de rest alleen maar stenen, stenen, gravel en stenen pfff….” Nou, dat zegt meer dan duizend woorden. Tjeerd van Ballegooij maakte kort en krachtig duidelijk dat het gisteren niet direct een pretje was. Op de vraag of het slopend was voor mens en machine kwam dit antwoord: “Zeker te weten! Erg slecht zicht in de duinen door de zon. Maar goed doorgekomen.” Na de slopende dag moesten de monteurs van het team wel aan de bak. Op het menu stond het wisselen van twee banden, bladveer vervangen en wat cosmetisch herstel door een klappen met 140km/u bij een afstap. Dat klinkt als een driegangenmenu met een kort nachtje slapen nadien.

Zonder neus

In de Open Klasse reden de twee Hunzinks/Huzinken/Huzinkers met de MKR Renault Hybride trucks kei en Kay en keigoed, maar al die keien maakten dat het neusje van Gert zijn truck weer afgebroken is. Dit keer lukte het niet meer om het provisorisch op te lossen en moest de neus worden achtergelaten. Maar ja… Dat had weer drastische gevolgen voor de koeling van de motor. Zo werd besloten om uit de proef te gaan en via de openbare weg naar het bivak te gaan.

Om de motor te sparen is Gert Huzink vandaag niet meer van start gegaan met The Beast. Gelukkig heeft het team genoeg informatie verzameld om te weten waar het staat en hoe de truck zich verhoudt. Het is echt een beest van een truck die de potentie meer dan getoond heeft.

De problemen met de koeling kunnen echter alleen in de werkplaats opgelost worden. Er is zeer veel info uit de test vooraf en uit deze wedstrijd verkregen. “Juist doordat we dagelijks achterin moeten starten en daardoor de truck veel meer te lijden heeft zijn we zeer tevreden over de bouw en stabiliteit en vooral het comfort van de nieuwe Beast.” aldus Gert. Nu nog een flinke neuscorrectie en dan zien we de truck vast in topvorm in de komende Dakar terugkeren.

Kay gaat voortvarend en startte vandaag natuurlijk wel. Hij doet veel ervaring op in deze Marokko trip. De ervaren collega’s bij hem in de truck zijn zeer tevreden, zien progressie en sturen hem indien nodig een beetje bij om ook de limieten en bijbehorende snelheid zo snel mogelijk onder de knie te krijgen.

Tot zo ver de inhaalactie. Vanavond volgt het verslag van vandaag.