Ons plan om lekker eigenwijs de trucks van de Huzinkjes uit de Open Klasse mee te nemen in de prestaties van de trucks in het FIA klassement wordt vandaag vakkundig om zeep geholpen. De Open klasse reed namelijk een andere route door de duinen. Dus kloppen de kilometers niet en is een vergelijk totale onzin geworden.

Leerzame dag

Laten we dan meteen maar met de Tukkers beginnen. Gert is blij dat z’n vullingen nog in de kiezen zitten, want het was van je hotseknots hobbel de bobbel en keddeng keddeng op grote stukken van de route. Zijn nieuwe, op de Renault Sherpa II geïnspireerde, neusje rammelde los door gescheurde ophanging ervan. Kijk, dat is dus het goeie van testen in wedstrijdomstandigheden. Dan ontdek je dit soort mankementen. Omdat er nog maar één exemplaar van de neus is, moest er wat geknutseld worden om deze weer aan de Hybride Renault van MKR vast te maken. Dit kostte een twintigtal minuten. Gelukkig is de Bob de Bouwer van de truck mee in de cabine. Mario Kress zal het kleine cosmetische probleem op zijn to do list zetten en vast en zeker oplossen. Voor zoiets haalt hij zijn neus niet op.

Ebbers, Roessink en Kay Huzink

In de andere Renault Hybride rallytruck heeft Kay Huzink zich prima vermaakt. Met Joël Ebbers en Martin Roessink heeft hij een flink brok ervaring mee in de truck. Dat komt goed van pas in deze eerste rally voor Kay. Laten we dit blokje tekst ook maar eindigen met een speling der woorden: Het gaat gewoon Kay goed.

Heldere verhoudingen

De verhoudingen bij de FIA trucks is wel duidelijk. Macik en Soltys zitten dicht bij elkaar en Kees Koolen op het vinkentouw. Daarna zit een flink gat naar het Rainbow Truck Team die een leuke strijd kunnen gaan voeren met de Tatra Phoenix van Posledni. Vandaag zat er maar twaalf seconden tussen de MAN en de Tatra. Ik herhaal: Twaalf seconden! Da’s een te verwaarlozen gat. Kortom: Dat kan een leuke strijd worden om de vierde plek.

Mooie dag voor Rainbow

Het Rainbow Truck Team heeft een mooie dag achter de rug. Klaas Kwakkel bekwaamd zich steeds beter over het vak van navigeren en de Dick Zuurmond lijkt de wagenziekte redelijk onder controle te hebben. Op wat kapotte koplampen na is de truck er weer goed doorheen gekomen. Wat dat betreft geen gekwakkel of een zure mond. Er hoeft dus niet met ballen gegooid te worden om de frustraties kwijt te raken.

Weer een lekke band

Kees Koolen appte weer een mooi verslagje: “Weet niet wat het is maar ook in etappe 2 in Marocco hadden we alweer na 15 km een lekke band. Op de rest van de proef van 267 km ging alles wel goed behalve dan dat we 1 keer vast kwamen te staan op de top van een duin wat ons een klein kwartiertje kostte. Uiteindelijk finishen we vandaag na 3 uren en 54 minuten in de scratch als 48e en bij de trucks als 3e op 14 minuten achter Macik.” Koolen heeft trouwens Wouter de Graaff weer mee als navigator en Daniël Kozlovsky als monteur. Hopelijk weten de mannen tijdens het vervolg van de rally het probleem van lekrijden aan banden te leggen.

Kaarten lijken al geschut

Op Martin Macik stond ook vandaag geen maat. Soltys blijft namens Buggyra nog aardig in het spoor, maar meer ook niet. Het gat tussen de nummer één en twee van vandaag is bijna vijf minuten. In het algemeen klassement is het verschil nu 06:44 minuten. Kees Koolen volgt op 37:12 minuten. Rainbow Truck Team staat al op 03:54:17 uren en Posledni van Buggyra op 05:16:34 uren. Homptidomptidee en helemaal achteraan bungelt de Fransman Lemeray. Team NRS kijkt met 21:15:27 uren als tegen een verschil van bijna een etmaal aan. Die rijden overigens als enige mee in de rol van snelle service truck voor teams in andere klassen.