Laatste lange etappe? Ja, laatste etappe morgen is maar 144 kilometer! OK, op de bakfiets is dat best ver, maar vergeleken met de afgelopen twee weken lijkt het bijna een rondje om de kerk. Vandaag nog gewoon lekker zwaar, met de winst voor Aleš Loprais in zijn Praga, kort gevolgd door Martin Macik in zijn zelf gebouwde Iveco, terwijl Jaroslav Valtr in een door Buggyra geprepareerde Tatra Phoenix het Tsjechische podium compleet maakt, een half uur achter de winnaar. Snelste Nederlander was vandaag Pascal de Baar, in de met hulp van AI door Buggyra ontworpen Tatra torpedo.
Behalve twee Valtrs op het podium (Jaroslav Valtr junior zit bij Loprais in de cabine) staat er dit keer nog een Valtr in de top 10: Michal Valtr werd 8e in zijn Macik-Iveco. Toch gaaf dat je als familie zo succesvol kunt zijn! Ook in Nederland hebben we rijdende families, zo zit Janus van Kasteren senior in The Bull, terwijl junior ondanks een lekke band teveel vandaag vijfde werd, en daarmee de beste in Nederland gebouwde truck bestuurde. Sugawara en zijn Hino kruipen traditiegetrouw hoe langer de rally duurt steeds verder naar voren: zesde vandaag. Als de rally ooit vijf weken gaat duren wint hij hem!
Ben de Groot: “Een bijzondere dag vandaag alleen maar stenen. De minst mooie stage van de Dakar voor mij. Maar goed morgen nog een stage en hopelijk alles goed en gaan we als 9e over het podium, eigenlijk 8 want Hino staat wel in T51 maar is een andere klasse omdat dit een lichtere auto is.”
Boss Machinery – Team de Rooy: “Vandaag was een lange dag, maar gelukkig verliep die goed: de motor doet weer wat-‘ie moet doen! Het parcours bestond uit veel stenen en stof. Tijdens het eerste deel van de proef moesten Janus, Marcel en Darek de nodige trucks en buggies inhalen, maar dat ging allemaal prima. Maar toen begon het. Een lekke band. Verwisselen, en door. Lekke band nummer twee. Weer verwisselen en snel weer verder rijden – uiteraard wel rustig, want met 85 kilometer te gaan moet je voorzichtig rijden zonder reservebanden. Desalniettemin sloeg het noodlot een derde maal toe en moest de equipe van Janus wachten op de snelle assistentie van Michiel, die een van zijn reservebanden ter beschikking stelde. Daar heb je vrienden voor! Morgen nog 175 kilometer tot de eindstreep, en dan lekker terug naar huis.”
Mitchel van den Brink: “We zijn blij dat we binnen zijn. Het ging niet helemaal vanzelf vandaag. We hebben best wat technische tegenslag gehad. De motorkap scheurde helemaal los. We hebben vier keer moeten stoppen om de kap vast te maken met spanbanden. Vervolgens brak er achter iets af van de opbouw. Daar hebben we ook veel tijd mee verloren. Ik moest minder hard rijden, omdat anders de hele achterkant af kan breken. We hebben dus rustiger gereden en wilden vooral de schade beperken. In de laatste 20 kilometer hadden we nog een lekke band. Die band heeft Jarno de hele dag al opgepompt. Er zat een scheur in. Op een gegeven moment is het echt over. Dus moesten we weer stoppen en de band wisselen. Gelukkig is de schade beperkt gebleven. Jammer dat we al die problemen hadden. Hopelijk gaat het morgen beter. We gaan alles doen om die derde plaats te behouden. Ik ben dan ook dik tevreden.”
Jan van der Vaet: “Ook wij zijn uit de proef, wat een dag!!! Opnieuw foutloos Martin door de stage geloodst!! 2 uur in het donker gereden met moeilijke navigatie!! Ik ben moe maar voldaan! Op naar Yanbu aan de rode zee. Op naar morgen!”
Martin van den Brink: “Wat een rotdag. Alleen maar keien. Ruim 400 kilometer gehobbel over de stenen. We hebben twee lekke banden gehad en één keer bij Mitchel gestopt. Ik had wel veel last van mijn pols door al die keien. Nee, het was geen fijne dag. Maar we zijn wel blij dat Mitchel binnen is en de derde plaats heeft behouden.”
Helaas ook van Richard de Groot en zijn Firemen nog geen bericht, doet het ook iets minder dan we van hem gewend zijn met een twaalde plek vandaag.
Versteijnen Truck Racing: “Het was weer een dag met hindernissen vandaag!! Op km 185 kwamen de mannen erachter dat er wederom een scheur in het chassis zat!! Op eieren toch de proef gelukkig uit kunnen rijden.. met een 17de plaats als resultaat. De 5de plaats algemeen staat gelukkig nog steeds, morgen de laatste dag, waarop we zeker nog gas gaan geven om deze mooie 5de plaats te kunnen behouden.”
Vick Versteijnen is realistisch gezien de enige in het truckklassement die zijn plek nog kan verliezen, Michiel Becx staat zesde in dat klassement op net geen 43 minuten achter Vick. Dus gas geven is morgen belangrijk, maar de boel heel houden nog veel belangrijker.
Anja van Loon: “Het was een kwestie van iedere kilometer aftellen naar het eind van deze dag. We hadden onderweg wel wat kleine duintjes en zand, maar het was toch vooral weer stuiteren vandaag. Op een van die smalle stenige passages klapte de rechterachterband. Die hadden we binnen 10 minuten vervangen met z’n drieën, dus dat ging goed. Het laatste stuk was in het donker, maar vooral door smalle, stoffige canyons. We zaten echt samen te kijken om het goede pad te vinden en dat ging goed. We kijken nu wel uit naar het finishpodium morgen, maar tegelijk is de tijd voorbij gevlogen. Morgen gaan we er nog even goed voor zitten.”
Saskia Winkelman: “De voorlaatste dag was een lange van 420 kilometer. Niet alleen daarom was het een lange dag, maar vooral omdat er veel stenen in de route zaten. Michiel, Edwin en Wuf hebben veel mensen gezien die hun banden kapotgereden hadden of die met panne stonden. Hoewel ze zelf maar één keer een band hebben moeten wisselen zijn ze ook even gestopt bij Janus, die zijn twee reservebanden al opgebruikt had en nog een derde nodig had. Ook de stenen hebben veel mensen problemen bezorgd. Vooral het laatste stuk was moeilijk: de laaghangende zon die op stofwolken scheen, beperkte het zicht in de vele valleien die de coureurs doorkruisten. Hierdoor waren veel stenen en gaten in de weg minder goed zichtbaar, en daar beet menig voertuig zich op stuk. Al met al zijn de heren tevreden met hun zevende plek; de auto’s die nu nog binnen moeten komen zullen steeds meer in het donker komen te rijden, wat een zware opgave is. Dus de eindstreep is in zicht! Nog 144 kilometer, wat normaal gesproken geen probleem is. You never know in Dakar – morgen nog een paar uur de koppies erbij houden. Straks lekker douchen en vanavond op tijd naar bed, morgen genieten!”
Jordy van Ettekoven: “Egbert had vandaag eindelijk een ander uitzicht dan de benzinestations van Saudi Arabië…. Gepositioneerd langs de track kon hij mooi de dames aanmoedigen die toch op tempo voorbij komen!”
Doordat Egbert Wingens snelle service is snijdt de equipe soms een stuk af om een onfortuinlijke klant te helpen, of staan ze ergens te wachten tot de laatste klant voorbij is en daar bij aan te sluiten. Als die twee dingen dan gecombineerd worden kun je dus terwijl je midden in de rally zit als ‘publiek’ genieten, en zelfs naar je geliefde (Marije van Ettekoven in dit geval) zwaaien.
Jos Schotanus: “Het was een lange dag met een behoorlijk steenachtige piste. Binnen 150 kilometer hadden we al twee lekke banden. Daarna hebben we nog assistentie moeten verlenen dus laat weer binnen.”
Supersip dat we zo weinig van The Bull horen dit jaar. Had hele mooie marketing kunnen zijn. Vandaag helaas wederom niks gehoord. Als foto daarom maar een persfoto van Daimler Truck AG, het moederbedrijf van Mercedes-Benz trucks, die ook twee trucks in de strijd hebben. Maar geen ouderwetse Groine-De Rooy strijd dus.
Morgen de laatste etappe, een rondje van 144 kilometer om de moskee van Yanbu. Typisch zo’n dag dat er niks te winnen valt maar een heleboel te verliezen. Uitrijden dus en geen gekke dingen doen! Of juist wel en proberen nog een laatste dagzege te scoren? Het verslag van morgen komt zaterdag online, melden we nu alvast, we zijn niet verzekerd voor extra slijtage van F5-knoppen van onze lezers, vandaar. Op deze manier kunnen we waarborgen dat we écht van alle Nederlandse truckcrews nog even kunnen horen hoe ze deze Dakar hebben beleefd.
Voorlopige uitslag na etappe 11
1 Aleš Loprais 5h18m50s
2 Macik +0:05.07
3 Jaroslav Valtr +0:31.49
4 De Baar +0:34.40
5 Van Kasteren +0:40.21
6 Sugawara +0:41.51
7 Becx +0:42.26
8 Michal Valtr +0:53.19
9 Mitchel van den Brink +1:00.46
10 Bellina +1:08.04
11 Kovacs +1:15.39
12 Richard de Groot +1:17.54
13 Van Loon-Van de Laar +1:17.58
14 Ben de Groot +1:22.09
17 Versteijnen +1:59.32
18 Martin van den Brink +2:06.41
19 Zuurmond +2:16.40
20 Huzink +3:12.01
27 Wingens +32:11.10 (inclusief straftijd)
? Ingels/Schotanus ?
Voorlopig klassement na etappe 11
1 Martin Macik 52h31m45s
2 Loprais +2:01.01
3 Mitchel van den Brink +4:27.25
4 Van Kasteren +5:26.42
5 Versteijnen +10:51.19
6 Becx +11:34.12
7 Sugawara +17:02.38
8 Bellina +18:12.39
9 Ben de Groot +20:20.15
10 Richard de Groot +46:49.02
11 De Baar +55:59.13
12 Huzink +61:07.42
13 Van Loon-Van de Laar +62:27.15
16 Zuurmond +69:12.59
19 Martin van den Brink +99:05.46
27 Wingens +284:41.07
? Ingels/Schotanus ?