Vandaag leek het eindelijk een iets makkelijkere etappe te zijn. Voor de teams waar het goed mee ging dan… Becx, De Baar en Schotanus hadden niet zo veel te melden in hun dagelijkse updates vandaag, alles ging gewoon goed, geen bijzonderheden. Huzink heeft wél van alles te melden, vooral dat hij de tweede etappe op rij heeft gewonnen bijvoorbeeld, maar ook iets over zijn rug recht houden. Macik werd tweede en verstevigde zijn koppositie in het algemeen klassement daarmee nog maar eens. Becx dus derde, zoals de titel al meldde.
Waar mensen staan te juichen staan ook altijd mensen te sippen. Zo had Mitchel van den Brink dikke problemen vandaag. Gelukkig voor de Eurol-coureur was zijn voorsprong in het klassement op de nummer 4, Janus van Kasteren, dusdanig, dat hij nog steeds derde staat, maar de tweede plek begint nu wel uit zicht te raken. Iets waar Loprais, die vandaag vierde werd, absoluut niet rouwig om is.
Helaas was de berichtgeving van de Groot sport te laat om in dit artikel meegenomen te worden. Ben zat wederom in de top 10: negende op een half uur achter Huzink. De fruitmachine doet het goed!
Boss Machinery: “Vandaag startten Janus, Darek en Marcel als zevende in de proef. Dan rijd je niet vooraan en rijd je dus in het stof. Het is niet ideaal om in te halen, waardoor ze de nodige capriolen moesten uithalen om alle buggies voorbij te gaan. Ook hebben ze tegen het einde nog een keer een band moeten vervangen. Het was allemaal prima te doen, maar het gebrek aan motorvermogen begint aan het moraal van Janus te knagen. Al dagen aan een stuk trekt de motor het niet. Janus moet echt plankgas rijden om hem op gang te houden, want anders valt hij dood en duurt het lang voor hij op gang is – misschien een halve minuut, maar als je achter het stuur zit en vooruit wilt, voelt dat als een eeuwigheid. De zesde plaats van vandaag was prima, maar teleurstellend als je weet dat er meer in moet zitten. Kortom, dat is niet leuk rijden”
Mitchel van den Brink: “We hebben vandaag echt heel veel profijt gehad van mijn vader, Jan van der Vaet en Richard Mouw. We begonnen, net als gisteren overigens, prima aan de special. Na ongeveer 100 kilometer hoorden we geklapper. We zijn gaan kijken en toen bleek dat de steun van de versnellingsbak was gebroken. We hebben gewacht op pa in de T-Way. Die had een nieuwe steun bij zich. Nadat de steun was vervangen konden we verder en reed de snelle assistentie vlak achter ons. We waren daarna lekker bezig, maar reden toen lek. Tot overmaat van ramp functioneerde de air-jack, de luchtkussen krik, niet. Met hulp van Jan van der Vaet en Richard Mouw hebben Moi Torrallardona en monteur Jarno van de Pol met het luchtkussen van de andere Iveco alsnog de band razendsnel kunnen vervangen. Ja, we hebben er vandaag echt veel profijt van gehad dat pa en zijn mannen nog in de race zijn. We hebben wel wat kapot, maar zijn tevreden dat we niet nog meer tijd verspeelden. De derde plaats is voor ons nu het doel. We hopen morgen en vrijdag uit de problemen te blijven. Als dat lukt zijn we super tevreden.”
Martin van den Brink: “We hebben vandaag een mooi stukje werk geleverd en daarmee laten zien waarom we zo graag in de race wilden blijven. Jan en Richard hebben fantastisch werk geleverd door te helpen bij Mitchel op de momenten dat het echt nodig was. Na het wisselen van de band kon Mitchel direct verder en hebben wij de spullen opgeruimd. We hebben alles gedaan om de achterstand te beperken. En dat is wel gelukt vind ik. Ja, dat geeft een goed gevoel. Mitchel en zijn bemanning zijn, mede door onze hulp, nog volop in de race voor het podium. Ik denk dat het nut van een snelle assistentie hiermee weer is bewezen”
Tomáš Šikola, boordmonteur van Pascal de Baar: “It was a swift and agile stage, with an average speed of over 100 km/h. Our only issue today was a broken window”
Nog geen berichten van het Firemen Dakarteam vandaag, maar ze scoren, zoals wel vaker deze rally, de tiende plaats vandaag. Ook algemeen is dat de positie.
Versteijnen Truck Racing: “Vandaag maar even gauw vergeten!!! met een 16de plek en een etappe waar vanalles tegen zat, hebben de monteurs een volle agenda vanavond!!! MAAR….We gaan vol goede moed door… de 5de plaats algemeen is nog steeds stevig in handen!! Nog 2 stages…. “
Marije van Ettekoven: “Een topdag! Anja vond deze proef super leuk om te rijden! Er zaten wel wat stenige stukjes in maar veel minder dan we hadden verwacht. Mooie zanderige paden door prachtige canyons en geweldige uitzichten. Vandaag was het genieten met een grote G! Een reservewiel aan Vic Versteijnen afgegeven. Gelukkig hadden we die weer niet nodig. Aan het eind van de proef stonden er als verrassing vrienden te wachten om ons te verwelkomen!”
Saskia Winkelman: “Rondom Al Ula sieren enkele grote rotspartijen het landschap. Maar de heren hadden weinig tijd om daarnaar te kijken, want er werd doorgereden, en hoe – Michiel, Edwin en Wuf wisten vandaag een verdienstelijke derde plaats binnen te slepen. Ze hebben super strak gereden en vonden het zelf ook super gaan. Het was een mooie proef die Michiel goed lag, waar de truck perfect reed, en waar ook de navigatie foutloos was. Verder valt er eigenlijk niet zo veel te vertellen, maar dat is een prettig gevolg van een etappe die vlekkeloos verliep!”
Van Egbert Wingens vandaag nog geen nieuws, zelfs op WP1 geen doorkomsttijd. We vermoeden dat wegenwachtverplichtingen hem van… correctie… op de straat hebben gehouden.
Jos Schotanus: “Vandaag weer een mooie proef gereden zonder bijzonderheden. Op naar morgen 💪”
De mannen in The Bull werden vandaag 49e bij de classics met 2.677 strafpunten. Dat zijn maar 2.646 strafpunten meer dan de etappewinnaars! Net geen fotofinish…
“Het pièce de résistance van de tweede week heeft het potentieel om het podium in elke categorie op te schudden”, aldus de organisatie. Zouden ze de ranking van de trucks al gezien hebben? Het leeuwendeel van de special, die zich over een lengte van bijna 500 kilometer uitstrekt, vindt plaats op dor, ruig terrein. Het wordt de laatste fysieke uitdaging voor de renners, de laatste etappe vrijdag wordt minder moeilijk. De rijders die het in etappe 2 van 2023 moeilijk hadden, zouden er goed aan doen om hier even diep adem te halen. En neem een bandenplaksetje mee, die zou zomaar eens van pas kunnen komen.
Voorlopige uitslag van etappe 10
1 Gert Huzink 3h40m39s
2 Macik +0:01.08
3 Becx +0:09.00
4 Loprais +0:12.34
5 De Baar +0:13.14
6 Van Kasteren +0:16.09
7 Jaroslav Valtr +0:24.47
8 Sugawara +0:30.18
9 Ben de Groot +0:31.11
10 Richard de Groot +0:36.49
11 Van Loon-Van de Laar +0:42.41
14 Martin van den Brink +0:59.18
16 Versteijnen +1:05.54
17 Mitchel van den Brink +1:20.44
20 Ingels/Schotanus +1:46.49
24 Zuurmond +2:30.55
NNB Wingens ?
Voorlopig klassement na etappe 10
1 Martin Macik 47h07m48s
2 Loprais +2:06.08
3 Mitchel van den Brink +3:31.46
4 Van Kasteren +4:51.28
5 Versteijnen +8:56.54
6 Becx +10:56.53
7 Sugawara +16:25.54
8 Bellina +17:09.42
9 Ben de Groot +19:03.13
10 Richard de Groot +45:36.15
11 De Baar +55:29.40
12 Huzink +58:00.48
13 Van Loon-Van de Laar +61:15.03
16 Zuurmond +67:01.26
20 Martin van den Brink +97:04.12
25 Ingels +198:49.06
29 Wingens +253:35.04