Vandaag een ongekend spannende strijd voorin, soms maar één seconde verschil op een waypoint, en drie verschillende koplopers gehad door de dag: Loprais, Macik en Van Kasteren. Mitchel van den Brink zat ook in dit clubje, dat elkaar ook fysiek op de hielen zat. Een mooie strijd tussen de vier meest serieuze kanshebbers voor de eindoverwinning dus! Uiteindelijk was het Janus van Kasteren die de overwinning pakte, vóór Macik en Mitchel. Loprais liet in het laatste stuk nog een paar minuten liggen en heeft daarmee ook de eerste plaats in het algemeen klassement terug over gedragen aan de Boss-baas.
Totdat…. de organisatie besloot de finish bij de trucks op WP5 te leggen. De winst is alsnog voor Janus, maar de voorsprong is niet groot genoeg voor de eerste plek in het klassement. Mitchel is tweede, met exact één seconde voorsprong op Macik! Er van uitgaande dat dit stuk voor niemand meer meetelt uiteraard, je weet het nooit bij de ASO. Macik heeft deze etappe een half uur straftijd gekregen na de finish, om de verwarring (en verschillen aan de kop) nog wat groter te maken.
Gert Huzink van het ππ¨π§π ππ₯π¨ππ πππ€ππ« ππππ¦ wilde vandaag de achterstand op de kop goed maken. De truck was perfect, maar om een andere reden lukte het niet. Huzink: “Een dag met veel navigatiefoutjes. Voor dit spelletje zijn we niet hier. Vandaag ging alles op het gebied van navigeren fout wat fout kon gaan. De truck doet het goed alleen iedere keer het verkeerde baantje. Als je dat blijft volhouden kom je niet ver in deze Dakar.”
Robert Baarda sprak aan de finish met de mannen van Rainbowtruckteam. Gerrit Zuurmond: “De laatste 20 kilometer werden we er uit gehaald met zijn allen. Als dat voor een legitieme reden is, is dat natuurlijk ok. Maar het is jammer dat we niet konden rijden, het leken me mooie duinen, we hadden ons daar wel op verheugd. De hele dag een beetje stampen, stampen, stampen, en dan relaxed de laatste duinen rijden. Maar ok, het is zoals het is.”
Bij de Groot sport hebben ze de banden vandaag niet heel gehouden. Ben reed knetterhard volgens eigen zeggen, maar wel door een muur van stof, met als gevolg een gemist waypoint. Vijf kilometer voor de finish deed een klapband zo hard zijn best dat die ook een stuk spatbord mee nam… Bij William 30 kilometer voor de finish een lekke band, maar dat was met iets minder spektakel, deze werd ‘rustig’ gewisseld.
Janus van Kasteren startte als derde achter Loprais en Macik. Daardoor veel stof en vooral treintje rijden de eerste 80 kilometer. Maar toen ging dat treintje de verkeerde kant op, terwijl Janusβ navigator Marcel wΓ©l wist waar het volgende tussenstation was. Toen wisten ze dat ze in ieder geval Macik ingehaald hadden, totdat die ineens weer voor hun reed. Oftewel: die had minimaal één waypoint gemist en krijgt dus straftijd. Janus denkt dat ook Loprais een waypoint gemist heeft, en dus ook nog straf gaat krijgen van minimaal 15 minuten. Bij de stop kwamen vijf trucks binnen 30 seconden binnen, maar doordat Janus daar als eerste was mocht hij ook weer als eerste weg. Kortom: geen stof en dus plankgas door de duinen, net een achtbaan! Janus finishte als eerste en heeft veel tijd goedgemaakt, dus het was een goede dag.
Mitchel van den Brink: “We hebben de hele etappe treintje gereden met Janus, Loprais en Macik. Het was wel een zware proef voor de trucks. Het parcours was nogal steenachtig. We hebben geen technische problemen gehad. We passeerden Macik en Janus en toen moesten wij even zoeken naar een Waypoint. Daardoor kwamen zij ons weer voorbij. Het was een mooie competitie met vier trucks. In het laatste deel reden we in het stof van de koplopers, maar daar heeft iedereen, op de koploper na, last van. We zijn tevreden met de tweede plaats en op naar morgen.”
Martin van den Brink: “We hebben het rustig gedaan vandaag. We wilden met zo min mogelijk schade in het bivak arriveren. De monteurs hebben gelukkig meer tijd om de trucks te prepareren voor de etappe van woensdag. We moesten als 23e starten. Dan weet je dat je veel in het stof van andere rijders zit. We deden echt voorzichtig, maar net voor de neutralisatie hoorden we aan de voorkant iets gerommel. Later bleek dat de rubbers van het veerpakket eruit waren. We hebben met veel gehobbel de etappe afgemaakt. Morgen hopen we ons verder voorin te melden als de echte duinen weer in de route zitten.”
Bij Buggyra liep het lekker vandaag, Valtr finishte als vierde, Pascal de Baar werd zesde en staat vierde in het algemeen klassement, op net een paar tellen meer dan een uur achter Van Kasteren. Als hij naar een podiumplek wil rijden zal hij een kwartiertje naar Macik dicht moeten rijden. De rally is nog lang!
De Fireman doen al een paar dagen buiten competitie mee, maar dat weerhoud ze er niet van hun best te doen. Integendeel! Vandaag scoorden ze een hele mooie en nette achtste plek.
Bij Versteijnen zijn ze uiteraard blij met de zevende plek van vandaag: “Wat ging het lekker vandaag! We kunnen niet anders dan super tevreden zijn! Prachtige omgeving, en zeer moeilijke navigatie waardoor één klein foutje is gemaakt, maar overall TOP!”
Anja van Loon: “Dit was echt een mooie dag. Het was echt snel vandaag. Ik had goed het gas erop en dat kon alleen maar dankzij de twee meiden die naast me zitten. Floor heeft super genavigeerd en door slim om te gaan met de banden heeft Marije een bandenwissel voorkomen. Er was wel weer heel veel stof, maar we hebben best veel andere autoβs en trucks in kunnen halen. Dan worden we gewoon negende! Echt geweldig!”
Marije van Ettekoven: “Het ging echt lekker hoor! We hebben zelfs de Hino aan de kant gesentineld..”
Vandaag was een kort dagje van βslechtsβ 300 kilometer die goed verliep, zonder technische problemen voor Becx, Van Ginkel en Kuijpers. Het enige mankementje was een leeglopende band, maar die konden ze tijdens de proef gelukkig bijpompen. Het was wel moeilijk navigeren maar ook daar zijn ze goed doorheen gekomen, in tegenstelling tot wat andere trucks, die toch een waypoint gemist hebben en bestraft zijn of gaan worden.
Egbert Wingens nog over gisteren: “We hebben kapot gestaan met een compressorslang . En hebben de duinen overgeslagen. Verder alles goed.” Vandaag hebben we nog niks van hem gehoord, maar voor een servicetruck ging het donders goed met een 24e plek (als ik het goed berekend heb, er staan wat mensen vlak voor hem die nog bulten straftijd op hun bord krijgen bij het diner ).
Jos Schotanus: “We hebben gisteren tot aan de duinen een mooie dag gehad, de eerste 20k duinen gingen ook super. Toen assistentie moeten verlenen aan een buggy waardoor we pas vanmorgen door konden. Helaas hebben wij de start van stage 4 net niet op tijd kunnen halen en rijden nu over de weg naar het volgende bivouac. Morgen zullen wij stage 5 starten.”
Eindelijk weer bericht van The Bull! De mannen hadden het vanochtend te gezellig en waren daarom te laat vertrokken. Er werd in Jan de Rooy stijl tijd ingehaald.
Morgen hebben we een korte etappe (119 kilometer) maar vooraf een lel van een verbinding (527 kilometer). Het zal nog een hele kunst worden om voor het donker binnen te zijn. Iets wat de teams wel graag willen, want ze kunnen alle rust gebruiken voor de 48-uurs monster-etappe die hier na komt.
Voorlopige uitslag etappe 4
1 Janus van Kasteren 3h00m49s
2 Mitchel van den Brink +0:06.04
3 Loprais +0:08.32
4 Jaroslav Valtr +0:11.06
5 Becx +0:11.46
6 De Baar +0:12.42
7 Versteijnen +0:20.54
8 Richard de Groot +0:35.16
9 Macik +0:35.29
10 Van Loon-Van de Laar +0:39.02
11 Martin van den Brink +0:39.41
14 Zuurmond +0:41.14
16 William de Groot +0:45.57
18 Ben de Groot +0:50.04
22 Huzink +1:07.14
26 Wingens +1:17.50
DNS Ingels/Schotanus
Doordat niet iedereen hetzelfde heeft gereden is de uitslag een janboel, hecht er niet te veel waarde aan svp.
Voorlopig klassement na etappe 4:
1 Janus van Kasteren 17h45m17s
2 Loprais +0:05:17
3 Macik +0:45.43
4 De Baar +1:00.47
5 Jaroslav Valtr +1:22.14
6 Mitchel van den Brink +1:28.39
7 Becx +1:39.22
8 Huzink +2:20.14
9 Bellina +3:06.23
10 Versteijnen +3:49.19
12 Zuurmond +4:01.47
14 Van Loon-Van de Laar +4:18.58
17 Ben de Groot +5:59.40
18 William de Groot +6:21.34
19 Martin van den Brink +7:07.41
Doordat niet iedereen hetzelfde heeft gereden vandaag is de uitslag en daarmee het klassement een janboel, hecht er niet te veel waarde aan svp.