Loprais wint de etappe en klimt naar de eerste plek in het klassement: dezelfde positie waar hij vorig jaar stond op het moment dat hij moest stoppen na het overlijden van een toeschouwer bij een ongeval buiten de Tsjech zijn schuld om. Janus van Kasteren weet de schade beperkt te houden, wordt vandaag derde, en staat in het klassement op 3 minuten achter de Praga. Macik, die vandaag tweede werd, staat in het klassement op tien minuten achter Janus. Na de finish mochten de trucks nog twee uren onder handen genomen worden door de bivak-monteurs, waarna de cabinecrews naar hun eigen, afgesloten bivak moesten, ouderwets in een tentje slapen. De trucks staan in een parc fermé, niemand mag ze aanraken. Wie vandaag een probleem had, heeft morgen dus waarschijnlijk een nog groter probleem.
Ook buiten de kop gebeurde genoeg, zo is Stiblik, de derde rijder van het Buggyra team waar ook Pascal de Baar voor rijdt, omgevallen. Igor Bouwens is met een kapotte motor uitgevallen. Paskevicius, normaal toch een constante top 10 rijder is op het moment van schrijven nog niet binnen en kan zijn klassement dus vergeten. Het lukt maar mondjesmaat om contact te krijgen met de grote zandbak, dus we zullen het hier en daar met scorebordjournalistiek moeten doen, onze excuses daarvoor. Uiteraard vullen we aan zodra we meer weten.
Gert Huzink van het 𝐉𝐨𝐧𝐠𝐛𝐥𝐨𝐞𝐝 𝐃𝐚𝐤𝐚𝐫 𝐓𝐞𝐚𝐦: “Ze gingen maar niet aan de kant. Soms kon het niet, anderen keren deden ze het gewoon niet. Daardoor zijn we echt minuten verloren. We hebben ook nog een buggy geraakt die dacht net voor ons langs te kunnen. Dat lukte niet. Daarna hebben we in de duinen ook nog twee lekke banden gehad. Ik heb op eieren moeten rijden, want we waren door de reserves heen. We zijn rustig naar de finish gereden. Toen het net donker werd waren we binnen. Ik was blij dat ik het zwaailampje van de finish zag.”
Bij het Rainbowtruckteam gebeurde er ook weer genoeg vandaag. Bumper geknikt en koplamp kapot bij een aanvaring met een duin, en bij navigator Tjeerd van Ballegooij braken alle bouten van de stoel af, dus hij moest niet alleen op het parcours, maar ook in de cabine constant zijn plekje vinden.
Ook bij de Groot sport een moeilijke dag. Voor het team van Ben waren de problemen van gisteren een terugkerende kwestie. Het luchtsysteem van de Iveco blijkt niet optimaal te werken. Iedere 20 minuten moest het team daarom stoppen omdat er geen vermogen meer was. Dit moesten zij op lossen door te stoppen, de motor uit te zetten, waardoor het systeem zich resette, en deze dan weer te starten. Dit hebben ze tijdens de race zo’n keer of tien moeten
doen waardoor er best wat tijd is verloren. Na de duinen kwamen er opnieuw snelle, hele smalle paden waardoor de truck aanvoelde als een grasmaaier. Daardoor zijn de spiegels gesneuveld.
Bij team William was het wederom een pittige dag! Waar het begon met snelle steenpaden in droog gelopen riviertjes met plots diep uitgeslepen geulen, ging het over in zachte duinen. Waar ze eerste echt super knap 7e reden kwam daar verandering in toen ze twee keer vast zaten en ze konden scheppen om los te komen. Na deze hindernis werd het vrij snel donker en moest er nog 150 km over snelle paden naar de finish worden gereden. Ondertussen staat de
truck weer klaar voor morgen.
Janus van Kasteren: “Pittige dag vandaag! Eigenlijk begon het wel goed, tot de helft lagen we voor, een minuut of 4½. Toen ging een bandje kapot. Dat is nog niet zo erg, dat hebben er veel meer gehad vandaag. Toen, veertig, vijftig kilometer daar na, ging de slang van de stuurpomp er af, of kapot. Dus daar liep alle olie uit en hebben we die leiding moeten maken en de olie bij moeten vullen. Daarna nog een keer gestopt, nog een keer olie bij moeten vullen. Toen net voor CP2 nog een band kapot. Dus toen moesten we nog 127 kilometer zonder reservebanden. Het grootste probleem daar was eigenlijk, je rijdt in het stof, op een gegeven moment komen alle buggies voorbij op de stop waar wij 20 minuten moeten stilstaan en zij door mogen rijden. Dus de laatste 130 kilometer heb je geen gas meer kunnen geven eigenlijk. Ik vind de schade met de problemen die we gehad hebben nog meevallen, 16 minuten, en drie minuten algemeen achter Loprais nu, die haal ik makkelijk in. Dus ja, eigenlijk wel tevreden. Zware dag, het is al donker, er zijn nog maar drie trucks binnen gekomen. Op naar morgen.”
Mitchel van den Brink haalde de schade van gisteren voor een groot deel weer in, hij werd vandaag vierde en staat nu zevende algemeen. Mitchel: “Het was een zware proef voor het materiaal. Echt een sloopdag. In het eerste deel verloren we de zijkist. We zijn gestopt om alles te controleren. Dat heeft wel wat tijd gekost. Maar naast de vele paden met grote stenen kregen we ook mooie duinen voorgeschoteld. We hebben in de duinen sectie heerlijk gereden. We haalden daar onder andere Huzink en Valtr in. Ook konden we daar veel auto’s passeren. We hadden daarna geluk dat we een groot stuk vrij zicht hadden en dus geen last van al het stof van de auto’s voor ons. Daar hebben we veel tijd goedgemaakt. We hebben, buiten het verlies van de kist, geen technische problemen gehad.”
Martin Brink en zijn crew verloren vandaag veel tijd. Onder andere door als wegenwacht te fungeren. De laatste 200 kilometer trok de equipe in de Iveco T-Way de Arcane van Lex Peters en Wouter de Graaff over het parcours. De Graaff, navigator van debutant Peters, was in het verleden meerdere jaren navigator voor Martin. Als je dan toch niet meer meedoet voor het klassement, kun je je vrienden helpen, mooi toch!?
Vandaag geen kwinkslagen van Pascal de Baar in de app, maar met zijn vijfde plek in de etappe en vierde algemeen zal hij vanavond in het bivak zeker een grote lach op zijn gezicht gehad hebben.
Technische problemen hebben gezorgd voor grote oponthoud tijdens stage 3, wat precies meldt het team helaas niet. Na 438km zijn ze als 19e binnengekomen.
“Topdag!!! zo zie je maar hoe grillig de Dakar kan zijn…. Niet helemaal foutloos vandaag, en door het stof en andere deelnemers wel wat tijd verloren, maar verder ging het super!!”, zo meldt het team rond Vick Versteijnen op facebook.
Anja van Loon: “Wat een dag. Iedereen die bij de service aankomt zegt het, dit was een echte Dakardag. De hele ochtend hebben we gestuiterd in de truck, dat was weer afzien. Daarna hadden we 40 kilometer duinen en die waren soms echt moeilijk. Maar door slim te kijken en de beste optie te bepalen, lukte het om ook de hoge duinen op te komen. Dat kwam ook door goed bandenmanagement en doordat we geen fouten maakten. Dat we het laatste deel in het donker moesten rijden was heel lastig met de navigatie. Maar ook dat ging goed en hebben we foutloos gedaan. Het was dus een hele goede dag en die wordt beloond met de 15e tijd. We zijn echt heel tevreden!”
Saskia Winkelman: “Wat een dag! Het was zwaar: een echte Dakar-dag. Na 130 kilometer hadden ze al beide reservebanden moeten inzetten, dan weet je dat je de resterende 330 kilometer voorzichtig moet rijden. Op de paden door de rivierbeddingen moest je echt uitkijken met de scherpe stenen; één uitglijder en je banden gaan eraan. Ook waren er gigantische duinen, super mooi maar ook uitdagend. Toen Michiel een duin wist te trotseren waar veel concurrenten (inclusief Janus) omheen reden, had hij de smaak te pakken. Met z’n drieën hebben ze de truck er doorheen geloodst en zijn ze terug kunnen krabbelen naar een uitstekende zesde plaats. Het ging super vandaag: het navigeren ging goed, en ook de auto hield zich goed.”
Jordy van Ettekoven: “Egbert (Wingens, red.) en telefoons in de woestijn blijken geen gelukkige combi… vorig jaar werd het water te veel voor de telefoon, nu wil hij niet meer opladen. Ondertussen staat hij nog in de woestijn, op een kluitje met een paar anderen… hij gaat weinig slaap krijgen deze editie..”
Jos Schotanus is op het moment van schrijven, toch behoorlijk laat op de avond, nog steeds niet binnen. We gaan er maar van uit dat de problemen voor henzelf beperkt zijn en ze vooral anderen helpen. Morgen weten we vast meer!
Helaas zien we niet een boel van The Bull dit jaar, nog steeds radiostilte… Met 406 strafpunten staan ze op de 45e plaats. Als ze hun DAF maar niet als een 45-kilometer-autootje gaan rijden, liever als de Peugeot 406 uit de film Taxi.
Morgen volgt het tweede deel van de marathon-etappe: 300 kilometer, wederom met rivierbeddingen en stenen, maar met snelle paden in plaats van hoge duinen. Het belooft wederom een snelle dag te worden!
Voorlopige uitslag etappe 3:
1 Aleš Loprais 4h56m41s
2 Macik +0:04.27
3 Van Kasteren +0:16.10
4 Mitchel van den Brink +0:21.53
5 De Baar +0:24.20
6 Becx +0:31.20
7 Jaroslav Valtr +0:39.24
8 Huzink +0:39.38
9 Versteijnen +1:02.29
10 Bellina +1:12.22
13 Zuurmond +1:22.42
14 Ben de Groot +1:28.48
15 Van Loon-Van de Laar +1:34.13
19 Richard de Groot +1:53.34
21 William de Groot +2:09.09
24 Wingens +2:28.02 (exclusief straftijd)
26 Martin van den Brink +3:09.22
NNB Ingels/Schotanus NNB
Er zitten vanaf de 17e plek diverse mensen tussen die de laatst waypoints over hebben geslagen (inclusief Wingens), dus daar zal nog wat geschoven worden met posities en gaan mensen straftijden krijgen.
Voorlopig klassement na etappe 3:
1 Aleš Loprais 14h41m13s
2 Van Kasteren +0:03.15
3 Macik +0:13.29
4 De Baar +0:51.20
5 Jaroslav Valtr +1:14.23
6 Huzink +1:16.15
7 Mitchel van den Brink +1:25.50
8 Becx +1:30.51
9 Bellina +2:29.47
10 Sugawara +3:17.02
13 Zuurmond +3:23.48
14 Versteijnen +3:31.40
15 Van Loon-Van de Laar +3:43.11
17 Ben de Groot +5:12.51
19 William de Groot +5:38.52
20 Martin van den Brink +6:31.15
25 Richard de Groot +32:44.33
NNB Ingels/Schotanus
NVT Wingens