Op sommige momenten is een uitslag van een etappe helemaal niet interessant. Dan is een uitslag van een arts veel belangrijker. Zo’n moment is vandaag. Motorrijder Edwin Straver vecht op het moment dat we dit schrijven voor zijn leven. Edwin reed met 50 kilometer per uur door de duinen toen hij heel ongelukkig ten val is gekomen. Hij heeft 10 minuten geen hartslag gehad. Artsen hebben de winnaar van het kistklassement van vorig jaar ter plekke gereanimeerd, waarna hij in kritieke toestand naar het ziekenhuis is gebracht. Straver is juist een hele veilige rijder die geen overbodige risico’s neemt. Mirjam Pol was als één van de eersten ter plekke en heeft geholpen waar ze kon. Ik vind het enorm knap dat ze daarna de etappe nog uitgereden heeft. Mirjam: “Op dit moment is even niets wat met Dakar te maken heeft belangrijk, enkel Edwin die vecht voor zijn leven”
Maar, de Dakar wacht op niemand… Dus we kijken toch ‘gewoon’ naar wat de trucks vandaag hebben gedaan. Kamaz staat ongenaakbaar aan de top en bezet de eerste vier plekken, dit keer met Karginov op de bovenste trede van het podium. Vijf is Viazovich met zijn torpedo-MAZ en op zes vinden we Macik. De man die de succesvolste Iveco bestuurt is vandaag overigens vader geworden, gefeliciteerd! Op de zevende plek vinden we Fransman Garrouste, die met zijn Bonver-Tatra Jamal vrijwel elke dag heel knap in de top 10 rijdt. Op acht, negen en tien vinden we dan een rijtje Nederlanders. Huzink alweer de beste van onze landgenoten, hij kon lang meekomen met de Kamazzen maar een sensor mat een verkeerde waarde, waardoor de motor in de noodloop schoot (iets waar ik als Saabrijder ook ruim ervaring mee heb), dat weerhield hem van een nog betere klassering. Negende werd Janus van Kasteren, die daarmee opschuift naar een zesde plek algemeen (met dank aan Loprais die vandaag bijna 3 uur verloor) en op tien komen we Pascal de Baar tegen, die misschien wel het meest constant presteert van alle Nederlanders, telkens rond de tiende plek.
Steun ons!
Pascal de Baar: “Pfoe we zijn uit de proef! Het was een échte. We hebben echt alles gegeven. Op 50 km brak de cabine af van het chassis helemaal door gescheurd. Maar niet stoppen gas er op houden tot de neutralisatie. Daar konden we kijken wat er nou eigenlijk was. Niks aan te doen zo safe mogelijk door rijden maar niet kalm aan. Billen bij elkaar en maar zien waar het schip strand. En… hij strandde niet! De laatste 60 km nog gevochten met de snelste MAZ die hebben we naar een minuutje gegeven. 10e was alles wat we er uit konden halen.”
Martin van den Brink werd vandaag zeventiende: “Het was een etappe met mooie en hoge duinen. Het lastige was dat het zand erg zacht was. Wij zijn er redelijk goed doorheen gekomen. We hebben één keer vast gestaan. We konden ons zelf redden met behulp van de luchtkussens onder de truck. Verder zijn we niet in de problemen geweest. We hebben Michiel Becx van Team De Rooy overeind geholpen. De Iveco lag op de zijkant. Voor ons maakte het vandaag niets meer uit. We hadden niets meer om te winnen. Wij hebben Becx geholpen om hem in de buurt van hun kopman Janus van Kasteren te kunnen houden.” Janus is een oud teamgenoot en nog steeds sponsor van Mammoet Rallysport, al zal dat waarschijnlijk niet meegespeeld hebben, als je kunt help je elkaar uiteraard gewoon: de Dakar-spirit.
We hebben het bij het bespreken van Team de Rooy vaak over de Nederlanders, maar laten we Albert Llovera ook niet vergeten. Deze opvallende Andorrees leverde vandaag een knappe prestatie, hij startte als 31e maar finishte op plek 15: ” Ik voel me met de dag meer comfortabel met de Iveco Powerstar. Mijn bemanning, Ferran Marco en Marc Torres, maakt het me daarbij gemakkelijk. De samenwerking is perfect. We hebben de hele dag kunnen pushen, en zijn zonder ook maar één keer vast te zitten of andere problemen door de duinen gekomen. Ik ben super blij met deze prestatie.”
Terwijl Gerard de Rooy hem openlijk bekritiseerd is Janus van Kasteren zelf wél tevreden over zijn prestaties. Hij kijkt ook naar wie voor hem staan, drie keer Kamaz, een keer MAZ en Macik, stuk voor stuk mannen die zich toch vooral op rallyrijden focussen in het leven. Janus: ” Dan ben ik met de zesde plaats heel tevreden. Zij zijn alleen maar bezig met rally’s, ik heb thuis een bedrijf, een vrouw en een kleine. Die wil ik graag volgende week weer zien. “
Na de officiële finish in Qiddiya volgt er een ‘showproef’ van 20 kilometer en de ceremonie op het podium. In deze showproef strijden alle deelnemers per categorie om de winst en de bijbehorende trofee van Qiddiya. De eerste auto’s en trucks starten morgenochtend rond half zeven Nederlandse tijd.
Tekst: Alex Miedema
Coverfoto: Fotop / Riwald Dakar Team
Damn. 10 minuten geen hartslag. Hoop dat er sprake kan zijn van een volledig herstel, maar poeh, dat gaat lastig worden.
Laten wij dat werkelijk hopen veel sterkte voor allen die er mee gemoeid zijn
Je bent echt een topper Mirjam!
Motorhart op de juiste plek.
Hoop dat Edwin helemaal hersteld en weer de oude wordt.
Sterkte Edwin!