Terwijl Zaagmans de week door midden kwam zagen, werden er voor de deelnemers aan de grootste Europese off-road rally op deze woensdag twee etappes voorgeschoteld. Door de vele regen in het afgelopen etmaal was het niet moeilijk navigeren omdat de sporen meer dan duidelijk te zien waren. Aangezien de trucks als laatsten starten, was het dus veelal spoortje volgen. Hierdoor ontstonden kleine verschillen. Overigens staat de Breslau rally bekend om de moeilijke navigatie. Raph van den Elshout, navigator bij klassementsleider William van Groningen, vertelde eerder deze week dat het hier vaak moeilijker navigeren is dan in de Dakar rally. Op deze Zaagmansdag ging die vlieger dus een keertje niet op, maar toch gebeurden er weer verrassende dingen.
William van Groningen eindigde als leider van het truckklassement keurig twee keer op de derde plaats. Het lijkt er op dat het hoofd van alle Dust Warriors met verstand de positie in het klassement aan het verdedigen is. De les van vorig jaar lijkt te zijn geleerd. Toen stond de groene Iveco van het Rally Team Dust Warriors in gewonnen positie en werd deze verspild omdat Van Groningen onnodig veel risico nam. Het is een bekend fenomeen: Zodra een coureur de racehelm opzet wordt het rechter voetje bepalender dan het verstand in de kop. William beloofde ons begin van de week al dat het nu anders zal gaan en lijkt woord te houden. In de daguitslag, waarin het resultaat van beide etappes werd opgeteld, behaalde het team een nieuwe eerste plaats, mede door een tijdstraf van Leeuw Rallysport. William van Groningen verstevigde de koppositie in het klassement ten opzichte van de belangrijkste concurrenten.
De Ginaf van Team Leeuw Rallysport eindigde twee keer als tweede vandaag. Marc Leeuw werd met deze constante prestatie ook tweede in het dagklassement. Net geen eerste omdat hij een tijdstraf van vijf minuten moest incasseren. De rijder van Team Leeuw Rallysport liet in de nachtetappe al zien dat het met de truck weer goed gaat. De vieze smaak van de crash op maandag wordt met goede resultaten heerlijk weggespoeld.
Ook Hugo Kupper en zijn kompanen presteerden vandaag zeer constant. Met de onverwoestbare DAF werd dat in beide etappes beloond met een vierde plaats. In het dagklassement eindigde het Expeditievoertuigen Rallyteam zo op de derde plek. Het podium lijkt in zicht. Kupper is nou niet een coureur die zich snel de kop gek laat maken, dus zal hij ook de komende twee dagen “gewoon” zijn ding doen en als een podiumplaats de beloning is, is dat een fantastische prestatie.
Alexander Koot liet zich vandaag vooral in de tweede etappe gelden. Die werd namelijk gewonnen. Dat was toch wel de verrassing van de dag. Omdat de eerste etappe eindigde op plek zes, werd in het dagklassement de vierde plaats behaald.
Truck Team Holten werd door Hans van Geest getrakteerd op twee maal een vijfde plek en neemt die positie ook in als we naar het dagklassement kijken. Onderweg moest nog wel een filter worden vervangen. Dat kostte ongeveer een minuut of zeven. Het gebeurde in de tweede etappe. Verder gaat het prima met het team in de Scania torpedo met Mercedes krachtbron.
De mannen van FVDS Rally Team maken met de Breslau hun debuut. Dat doen ze met een truck die vorig jaar de extreme klasse gewonnen heeft. We schreven eerder al dat het één grote leerschool is en het lijkt er nog steeds op dat het iedere dag beter gaat. Leuk om deze door VMD team gebouwde Ginaf nu in het “gewone” truckklassement terug te zien. Met een zevende en zesde plaats in de etappes van vandaag eindigde het team als zesde.
In de eerste etappe van deze dag was er eindelijk een overwinning voor het Firemen Dakarteam. Richard de Groot stuurde zijn machtige MM Technology Iveco Powerstar met een gemiddelde van 62 kilometer per uur over de piste. Tot nu toe zat het De Groot en z’n mannen niet echt mee in het eerste deel van deze rallyweek. Deel twee begon dus goed, maar helaas zat het in de tweede etappe weer tegen. Een kapotte multiriem en een lekke band zorgden voor oponthoud en zo kwam de brandweerrode Iveco als laatste van alle rallytrucks uit de proef. Ook in de daguitslag werd de laatste positie ingenomen.
Zowel de week als de Breslau rally zit na het zagen van Zaagmans ineens in de tweede helft. Met twee rallydagen voor de boeg gaan we nu in rap tempo richting het einde van deze Breslau rally.