Zzzzzzoooodan… Wat een dag! Gisteren en vandaag (maandag) werd gereden in de omgeving van Zagan. De Breslau rally is nog maar twee dagen onderweg, maar het lijkt duidelijk een zware editie te zijn. De rallyroutes liggen op militaire oefenterreinen en staan bekend om de vele smalle bospaden en brede tankbanen. Door regenval is het zand zwaar en liggen er veel plassen in de toch al verraderlijke kuilen. Een Nederlands strand vol ingegraven Duitse toeristen is er niks bij. In sommige van de kuilen hier kan je met gemak een vrachtwagen voor het zicht laten verdwijnen.

Laten we eens beginnen met de pechvogels van deze dag. Allereerst zware pech voor Team Leeuw Rallysport. Met de Ginaf werd onbedoeld en ongewenst een slecht te zien muurtje geraakt. Gevolg: Veel schade aan de stuurstang, spoorstang en weet ik veel wat nog meer. De voorwielen stonden van elkaar afgewend als een ruziënd echtpaar. Om de lieve vrede tussen de ontspoorde wielen te herstellen moesten de monteurs zich eerst diep door de bossen en paden een weg zien te banen om op de plek des onheils te komen. Marc Leeuw, Marco Siemons en Roy van Veenendaal kunnen een goed eindklassement uit het hoofd zetten. De etappe van vandaag kon niet worden uitgereden. Gelukkig zijn de laatste berichten positief over het herstellen van de schade. Hopelijk zien we het team morgennacht weer in actie komen tijdens de befaamde Breslau nachtetappe.

Truck Team Müller had gisteren al een dag van mineur en vandaag gaat er definitief een kruis door deze rally. Het motorblok is in terminale staat van zijn en er is door teameigenaar Anton Müller al besloten dat de Scania na overlijden zal worden bijgezet in een nieuw te bouwen werkplaats / privé museum. Met de truck heeft het team veel mooie verhalen kunnen maken en rally avonturen beleefd. Gisteren was er nog groot chagrijn bij de crew, maar Jeroen Müller, Guido Vredenberg en Jeroen Assink hebben zich er nu mee kunnen verzoenen en er gedrieën een mooie dag van weten te maken. Ze wisten de truck met noodzakelijke tussenstops rijdend terug te krijgen in het bivak. De heren zijn duidelijk geslaagd voor de cursus “Omgaan met teleurstellingen”. Anton Müller is vast niet van plan het hier bij te laten, dus zijn wij benieuwd hoe de toekomst er uit gaat zien en met welke truck nieuwe avonturen zullen worden aangegaan.

Ok, dan hebben we de afdeling grote tegenslag bij deze afgehandeld en kunnen we door naar de andere kant van het sportieve spectrum. Met andere woorden: Door naar de grote succesverhalen. Rallyteam Dust Warriors zette met de Iveco Powerstar voor de tweede dag op rij de snelste tijd neer. William van Groningen sloeg met Raph van den Elshout en broer Jaco van Groningen een tweede slag en zien het gat met de directe concurrentie behoorlijk groeien. Nu durven we onze hand niet in het vuur te steken voor exacte tijdsverschillen en uitslagen, want wat dat betreft hebben we met een ondoorgrondelijke organisatie te maken.

Niet alleen definitieve uitslagen, ook starttijden voor de teams laten extreem lang op zich wachten. Voor de per ongeluk verworden journalist van dienst, die streeft iedere dag een dagverslag op Rallytrucks.nl te plaatsen, een ondankbare en kwetsbare situatie. Zo ontving ondergetekende afgelopen maandagmiddag een plagerig berichtje van William van Groningen waarin hij om rectificatie van het verslag van dag 1 (zondag) vroeg. Het blijkt dat een aantal teams na de proloog een straftijd hebben ontvangen. Hierdoor gaan William en kornuiten met de groene Iveco ook de boeken in als winnaar van de proloog. Zzzzzzoooodan…. Is dat meteen rechtgezet en kunnen we spreken van een hattrick voor het team uit Nieuw-Vennep: Drie overwinningen op rij.

In de schaduw van bovenstaand succes, gaan de zaken voor het team van Hugo Kupper errrrrg goed. De rijder van Expeditievoertuigen Rallyteam heeft een onverwoestbare ex-De Rooy DAF rallytruck en vormt met Michiel Sanders en Sofian Brinksma een fantastisch team. Alles wijst er op dat de man uit Eibergen zich onder toeziend oog van vrouw en kinderen het podium op gaat rijden. Na een uiteindelijk tweede plaats op zondag, werd maandag wederom een tweede tijd geklokt. Mocht je denken dat gezins- en rallyleven niet samen kan gaan, bewijst gezin Kupper het tegendeel. De Breslau rally is een gezinsuitje inclusief opblaas badje en Marc Burger als hybride inzetbare kracht. Het ene moment in de rol van meester lasser en daarna weer net zo goed in de rol van kinderoppasser. Nergens anders in het bivak is er een vergelijkbare sfeer te proeven. Mooi zoals ze dat doen.

Het laatste succesverhaal van de tweede rallydag in de Breslau van 2023 betreft het team van Hans van Geest, Martin Roeterdink en Roy Korenromp. Na een pechdag van gisteren werd de Scania torpedo met Mercedes krachtbron keurig naar een vierde tijd gemanoeuvreerd. Een mooie opsteker voor Truck Team Holten na het wegvallen van team Müller en de pech van gisteren.


Dan gaan we verder met de categorie “Gemengde gevoelens” waarin we het Firemen Dakar Team tegenkomen. Het zit de snelle brandweermannen in de fantastische MM Technology Iveco Powerstar nog niet mee. Op papier zou het team gerust weggezet kunnen worden als favoriet, maar tot nu toe is het geluk nog niet aan hun zijde. Vandaag lijkt weer sprake van een tijdstraf, waardoor “slechts” een derde plek werd behaald vandaag. Ondanks dat, is de rally nog lang niet verloren voor Richard de Groot, Jan Hulsebosch en Mark Laan. De concurrentie zal nog niet op haar lauweren kunnen rusten, want als het wel mee gaat zitten kan de situatie maar zo omdraaien. Met de ervaring, het talent en de werkelijk fantastische truck heeft het team uit Hillegom alle ingrediënten in huis alsnog met de overwinning aan de haal te gaan. Wat dat betreft, belooft het nog een mooie rallyweek te worden.

Ook Alexander Koot zal wat gemengde gevoelens hebben na deze tweede wedstrijddag. In de DAF van Rallyteam Dust Warriors weet Koot zich gesteund door Wesley en Jessie van Groningen. Het tempo zit er eigenlijk altijd lekker in bij Koot, maar een kromme stuurcilinder en een lekke band gooiden vandaag roet in het eten.


Laten we afsluiten met het FVDS Rally Team. In welke categorie zullen we die eens plaatsen? Uhm… laten we gaan voor de categorie “rookies” of misschien is “snelle leerlingen” beter? Het team is nog moeilijk te categoriseren, maar per dag komen de mannen in de VMD Ginaf beter voor de dag. Leuk om de ontwikkeling van dit team deze week verder te blijven volgen.

Dinsdag volgt een verplaatsing en wordt een nieuw bivak gevormd. De nachtetappe zal van dinsdag op woensdag vanuit het nieuwe bivak worden verreden. Voor nu nemen we afscheid van Zagan en haar hele zwikkie zware zandpaden. Zzzzzzooooodan….