Wat heerlijk om na jaren vergelijkbare titels met het woord ‘Kamaz’ in de titel eindelijk dit eens te kunnen typen. Natuurlijk, sportief gezien is het een groot gemis dat de Russen er niet bij zijn, maar wat is de rally op deze manier een stuk spannender om te volgen! Janus van Kasteren deelt een goede slag uit, hij wint en bouwt zijn voorsprong op Martin van den Brink, die derde werd, in het algemeen klassement flink uit. De tweede plek blijft dan over voor Mitchel van den Brink. Plekken 4, 5, 6 en 7? Iveco (Macik, MM Technology), Iveco (Van de Laar, eigenbouw naar De Rooy recept), Iveco (Bellina, MM Technology) en Iveco (De Groot, MM Technology)! Zouden we dan toch weer een Best Of The Rest Trofee uit moeten gaan reiken? Die zou dan vandaag naar Gerrit Zuurmond gegaan zijn, die het met zijn MAN érg goed deed. Voor we verder gaan nog een korte mededeling van huishoudelijke aard: als u onze artikelen waardeert kunt u dat nu ook via iDeal laten weten met de donatiefunctie van de site.
Met een minimale voorsprong in het algemeen klassement van slechts 1 minuut en 12 seconden vertrokken Janus van Kasteren jr., Marcel Snijders en Darek Rodewald aan de twaalfde etappe. De equipe van Boss Machinery Team De Rooy startte als vierde truck aan de special stage van 185 kilometer. In lijn met de afgelopen dagen voert ook deze special stage door The Empty Quarter met haar schier eindeloze zandvlaktes en duingebieden. Zelfs de grote Iveco Powerstar kan in die imposante omgeving verworden tot een kleine Dinky Toy. Iedereen in het bivak lijkt het er over eens dat de Dakar thuis hoort in dit soort gebieden. Het zachte zand maakt de hoogste duinen bijna onmogelijke hordes om te nemen. Hier, op vrijdag de dertiende, vinden Janus, Marcel en Darek hun geluk. De directe concurrenten worden één voor één bij- en ingehaald. Techniek, navigatie en rijden; alles klopte vandaag.
Gelukkig kon Janus jr. ons vandaag weer snel na de etappe verslag doen. De euforie klinkt door in zijn woorden: “Super dikke dag. We gingen Martin eigenlijk al op een kilometer of twintig voorbij. Daarna waren het echt zware duinen. Zware klimmen. Op een gegeven moment Macik voorbij gegaan en Gerard (de Rooy – red) stond onderweg te kijken en die gaf goed aanwijzingen. Toen haalden we een duin net. Maar een super dikke dag en ik denk dat we een goede stap hebben gezet richting de eerste plek. Darek heeft ook super geholpen. Je merkt dat hij zestien jaar ervaring heeft en Marcel ook. Een super team. Echt fijn. We zijn nu onderweg naar het bivak. Het is onze beste Dakar dag ooit. We hebben plankgas over de duinen gereden.”
Mitchel van den Brink: “We hebben een goed tempo gereden. We zijn alleen blijven steken op een hoge duin. Daar hebben we veel tijd verloren. Ben van de Laar heeft ons eruit getrokken en daar ben ik heel blij mee. Op eigen kracht konden we niet wegkomen. We hadden vandaag, gezien ons tempo en het tijdverlies op die duin, zeker voor de etappewinst kunnen gaan. Morgen is er een nieuwe kans en dan gaan we weer samen met m’n vader proberen een goed resultaat te boeken. Wij starten eerder en wachten op pa. Net als donderdag in het eerste deel zullen wij het voortouw nemen en hem op sleeptouw nemen. Dat werkte gisteren ook uitstekend. Een mooi staaltje van samenwerking”
Martin van den Brink: “De versnellingsbak wilde niet niet hoger dan in vier. In neutraal bleef die in drive staan. We konden niet harder dan 90 kilometer per uur. We moesten daarnaast de motor, die in de noodstop sloeg, een paar keer resetten en bovendien liep er nog een band af. Jammer dat we tijd hebben verloren, maar we zijn ook blij dat we binnen zijn en door de duinen zijn gekomen. Het is niet anders. Morgen is er een nieuwe dag. Dan gaan we weer ons best doen. In de Dakar Rally is niets zeker en wij blijven strijden tot de laatste meter.”
Jan van de Laar: “Het was heel heftig. We zijn in een duinpan rondjes gaan rijden om maar genoeg snelheid te hebben om er weer uit te komen. Banden helemaal leeg en gaan. Het waren tricky duinen maar wel erg leuk om te doen!”
Firemen op hun facebookpagina: “Deel 2 van de marathon etappe door Empty Quarter was een pure slijtageslag. MAXIMAAL voor mens en machine. Helaas zonder aflaatsysteem kunnen rijden wat essentieel is om goed door het mulle zand te gaan en waardoor we steeds kostbare tijd verloren. Verder weer een mooie dag gehad.”
Gerrit Zuurmond: “We zijn bijzonder tevreden. Natuurlijk waren er wel weer wat schoonheidsfoutjes, maar op zich is het goed gelopen. Het waren heel hoge duinen en heel zacht. Je moest er schuin tegenop en als je dan niet genoeg tractie hebt, val je om. Dus we moesten zorgen dat we steeds genoeg tractie hadden: in de juiste versnelling, met de juiste snelheid, de juiste bandenspanning. Het is allemaal goed gekomen.” Eén keer kwam het net niet goed, al ging het gelukkig ook niet fout. De MAN kwam met net iets te weinig snelheid aan bovenaan een duin en bleef op de top hangen. “We wisten niet wat erachter zat en gingen net iets te langzaam. We stonden goed vast en moesten de truck er zelf uit spitten, met de luchtkussens eronder. Dat heeft wel een half uurtje geduurd.” Verder kwam de Rainbow-équipe niet in de problemen en stopten ze alleen nog een keer om de Toyota van Maik Willems los te trekken. Het vertrouwen groeit met name in deze tweede week van de Dakar 2023 met de dag en dat is te zien in de resultaten. Zuurmond merkte het zelf ook. “We weten nu goed wat de auto kan en dat maakt dat we steeds vrijer zijn om er doorheen te rijden. Het blijft jammer van die ene motorstoring, maar dat is goed opgelost. Het is spijtig van het klassement, maar het rijden in deze zware Dakar geeft veel voldoening. We weten zelf, als klein amateurteam, wat we hebben gepresteerd. Een achtste tijd in een etappe als deze, zegt dan ook genoeg.”
Adwin Hoondert: “Af en toe hadden we moeite om boven te komen. Er zaten duinen tussen, heel groot. Big dune stond er in het roadbook. Daar zijn we met 120 tegenaan geknald, we kijken wel hoever we komen. We durfden de bandenspanning niet lager dan 1,8 bar te zetten, want we hadden onze reservebanden ook al op gereden. Zonder banden ben je klaar. Dus daar moest ik zuinig mee zijn. Maar ik werd er ook een beetje nerveus van. Er lagen van die lange, hellende vlakken waar je alles uit de kast moest halen om het te halen. Dan zie je de wangen van die banden vervormen… Dan maar het risico nemen van een wat hogere bandenspanning, we moesten het wel halen natuurlijk. Dat betekende wel dat we een paar keer terug moesten om nog een keer aan te zetten. Toen ik vanmorgen uit mijn tentje kroop zag ik op mijn telefoon dat het vrijdag de dertiende is. Ik ben hartstikke bijgelovig. Ik zei al tegen de jongens: ‘Dat wordt niks vandaag’. Maar dat viel dus alleszins mee. Negende, tjonge. Over vrijdag de dertiende hoef ik me nooit meer zorgen te maken.”
De equipe van Ad Hofmans lag, ondanks een lekke band en wegenwacht spelen, vandaag op een prachtige zevende plek. Totdat plots! Een moment van twijfel op een duin. Dan val je om helaas. Gelukkig was iedereen nog heel, laten we het houden op iets wat iedere offroad-rider wel eens meemaakt.
Ard Munster: “In het begin hadden we het tempo er lekker inzitten, maar helaas bestond onze middag besteding voornamelijk uit andere trucks helpen. Hugo Kupper moeten lostrekken vanwege een defecte startmotor en terwijl we daarmee bezig waren ging de KH-7 truck op haar kant. De mannen bevrijd maar het lukte helaas niet om de truck op de wielen te trekken. Vanwege al het vertier werd het weer snel donker helaas.”
Hugo Kupper: “Was voor ons wel een vrijdag de 13e vandaag. We gingen super lekker vanochtend!! We zaten na de eerste serieuze duinen in de top 10! Op km 90 moesten we een versnellingsbak wisselen, dit heeft ons 2 uur gekost. Bij de eerstvolgende hoge duinen sloeg de motor af, net voor een hoge top!! Daarna startte hij niet meer, sta je dan vast op een steile helling!! Gelukkig kwam net Tomacek eraan en heeft ons omlaag getrokken Op het chott de startmotor gewisseld maar zonder resultaat. Nogmaals heeft Tomas ons aansleep, nu om te starten. Toen maar heel voorzichtig door de pittige duinen naar cp1, en daar de proef verlaten helaas!”
Jordy van Ettekoven van DDW: “Helaas heel slecht nieuws net gekregen uit Saudi Arabië. De rally zit er op… Vandaag bleek dat de dieseltank gescheurd is, en dat men het niet verantwoord vond om verder te rijden. De diesel zit in een zak in de tank, dus geen lekkage, maar wanneer er teveel belasting op de zak zou komen, met bijvoorbeeld omvallen, is het helemaal gedaan. Marije aan de telefoon gehad, en men baalt natuurlijk stevig (understatement) maar het is zoals het is. Ze zullen verder rijden naar Damman, en daar is inmiddels een hotel geboekt waar men even bij kan komen van de hachelijke avonturen van deze week.”
De Dust Warriors zouden vanochtend toch weer starten, maar het lijkt er op dat dat niet gelukt is. We wachten nog op bericht over het hoe wie wat waar en waarom.
Ingels is niet aan de etappe begonnen vandaag. Jos Schotanus: “Vandaag helaas een sleuteldag gehad aan een t3, en deze uiteindelijk terug moeten slepen naar het bivak. Erg jammer maar hoort erbij!” Op de achtergrond van de foto, die al eerder deze Dakar is gemaakt, zien we Nico Stijnen rijden. Deze is gisteren helaas uitgevallen met technische problemen en vandaag niet gestart. Het lijkt er op dat ook Giso Verschoor niet aan de start is verschenen vandaag, wat daar precies gebeurd is horen we ongetwijfeld zodra het team weer op een plek met bereik komt.
Pascal de Baar: “De 12 etappe 3e gefinished, maar er zat een hoop overdruk op het koel systeem en dat duidt meestal op een lekke koppakking. Dat zou einde race kunnen betekenen. Maar gelukkig door een goede analyse was het de koppakking van de compressor. Die moest gewisseld worden. Maar die hebben we niet bij ons en het was marathon stage dus geen hulp van buiten af! De enige manier op de verbinding van Bivuac naar de proef en die is maar 20km en je mag maximaal 30 minuten na je officiële start tijd starten. Dus sleutelen als een gek !Na reparatie plat op het stuur Naar de start!9 min te laat…..Uitgesloten voor de race van vandaag, verdorie. Morgen gewoon weer starten en nog 2 dagen proberen te winnen!!!!”
Na de geweldige dag van gisteren waarvoor superlatieven tekort kwamen, stond vandaag het laatste deel van de dubbele marathon etappe op het menu. Al het rijdende Dakar erfgoed mocht beginnen met een verbindingsroute van 173 kilometer naar de start van de special stage. Over een afstand van 319 kilometer werden vier proeven verreden. Het begon met een navigatietest, waarbij het roadbook van gisteren simpelweg was omgedraaid. Daarna volgden twee regulariteitsproeven en daar tussendoor nog een korte proef door de duinen. De equipe van Janus van Kasteren sr., Thijs Heezen en Herman Keijsers spraken vandaag minder euforisch. Janus van Kasteren sr.: “De duinen waren niet te doen. Op het ene moment zulk zacht zand. Het leek wel poeder. En dan ineens weer hele stukken harde ondergrond. Je kon het verschil niet zien, omdat ook over die harde delen een klein laagje van dat zachte poederzand ligt. We zijn er ingegaan en na een tijdje besloten we er weer uit te gaan. Er stond op een gegeven moment een Toyota van de organisatie. Die jongen was aan het kijken waar je langs kon rijden, maar kwam vast te zitten. Die hebben we er toen uitgetrokken, maar even later kwamen we zelf vast te zitten.” Met een stevige knipoog vervolgd hij: “Gelukkig heb ik twee goeie mannen bij me die kunnen graven. Bovendien wil Thijs afvallen, dus dat is vandaag goed gelukt. Dan kan hij thuis straks weer alles eten” Ondanks dat de route het voor het eerst gewonnen heeft van de oersterke DAF 3300, blijkt het met de humor gelukkig nog steeds goed te zitten. Met de truck van DAF De Rooy Classics is niks aan de hand en hij heeft dus weinig onderhoud nodig. “Hij doet het nog steeds super.” laat Herman Keijsers weten. De drie mannen vonden het wel jammer dat vandaag grotendeels over de route van gisteren ging. Janus: “We komen hier natuurlijk niet om iedere dag hetzelfde te doen. Je wil hier iedere dag weer iets nieuws beleven.” Enige gemakzuchtigheid wordt de organisatie voor deze dag wel verweten. Ze willen daarbij wel aantekenen dat de rest van de rally tot nu toe juist perfect georganiseerd is. Waarvan akte. Vanochtend hadden de heren in de Dubbele Kop met startnummer 901 wel last gehad van een vlieg in de cabine. Thijs Heezen daarover: “Als dat het ergste is in de zwaarste rally te wereld, dan valt het allemaal wel mee.”
Voorlopige uitslag etappe 12
1 JANUS VAN KASTEREN 2H30M38S
2 Mitchel van den Brink +0:18:38
3 Martin van den Brink +0:31:51
4 Macik +0:32:21
5 Van de Laar +0:42:22
6 Bellina +0:45:36
7 Richard de Groot +1:02:55
8 Zuurmond +2:06:54
9 Hoondert +2:14:52
10 Sugawara +2:14:57
14 Hofmans +2:59:44
18 Tomecek/Munster +5:07:20
DNF Behringer/Kupper
DNF Wingens
DNS? Van Groningen
DNS? Verschoor
DNS De Baar
DNS Stijnen
Voorlopig klassement na etappe 12
1 JANUS VAN KASTEREN 49H32M50S
2 Martin van den Brink +0:33:03
3 Macik +1:20:07
4 Mitchel van den Brink +3:46:40
5 Valtr +5:03:18
6 Soltys +8:29:52
7 Van de Laar +9:35:04
8 Richard de Groot +13:21:07
9 Vratny +13:36:58
10 Sugawara +17:31:21
11 Hofmans +21:32:05
12 Hoondert +24:40:50
13 Bellina +27:17:37
Morgen is de laatste dag waar nog écht verschil gemaakt kan worden. Zondag kun je de rally nog wel verliezen, maar niet meer winnen. We gaan het empty quarter weer uit met een special van 154 kilometers, gevolgd door een ellenlange verbinding van 521 kilometer naar het bivak in Al Hofuf. Een laatste kans tot duinen surfen!
Geweldig om dit te lezen. Leuke update.