De etappe van gisteren was een zware, met meerdere uitvallers. We schreven al over Pascal de Baar en Martin Roesink, maar ook meervoudig winnaar Nikolaev moest opgeven, een Kamaz kan echt kapot. Russen Karginov en Shibalov werden 1 en 2, de MAZ-neus van Viazovich completeert het podium. Janus van Kasteren is met een nette vierde plek de beste Nederlander, terwijl Martin van den Brink vooral opvalt door een neus van een auto af te rijden.
Mantenga su derecha…#Dakar2020 🤦🏻♂️ pic.twitter.com/fXCATR0fG4
— Roberto Berasategui (@RoBerasategui) January 10, 2020
We laten aan de hand van de beelden iedereen zelf maar bedenken wie hier welke fouten heeft gemaakt. De inzittenden van de 4×4 klonken behoorlijk boos op social media, Martin heeft er zelf het volgende over te zeggen: “Een kilometer voor de finish was nog een vrij steile duin. We zagen dat een Jeep de top niet kon halen en achteruit kwam. Wij kozen ervoor om rechts van die auto voorbij te gaan. Net op het moment dat wij hem wilden passeren schoot hij de baan weer op. We konden hem met geen mogelijkheid meer ontwijken. De rijders in die auto bleven gelukkig ongedeerd. De schade was wel groot. We kregen door de aanrijding een lekke band, de zijkant raakte beschadigd en de tank is kapot. Gelukkig konden we de laatste kilometer naar de finish nog halen, maar de schade is te overzien en de serviceploeg kan dat morgen (vandaag, red.) allemaal herstellen. “
MAZ had gisteren alle trucks in de top 10, Viazovich was als gemeld derde, Vishneuski en Vasilevski werden met hun frontstuurtrucks respectievelijk achtste en negende. Viazovich had een klapband, maar dat was op de verbinding, dus dat had geen gevolgen voor zijn tijd. Een probleem met de motor wel. Viazovich: ” In principe zijn de duinen simpel, maar we waren niet competitief op de motor. We hebben een maximale snelheid van slechts 120-130 km / u, en nu kunnen we er niets aan doen “
Van Kasteren was zeer tevreden met zijn vierde plek, en denkt dat hij Macik en Loprais komende week in het algemeen klassement nog wel voorbij kan: “Vandaag stak ik Macik ook voorbij. Ik heb het voordeel dat ik nog drie Iveco’s achter me heb. Zij hebben niemand en zullen ook zeker elkaar niet gaan helpen. “
Michiel Becx ervoer wederom dat de rally zwaarder wordt naar mate je verder naar achteren start. Sommige duinen waren dusdanig door de voorgangers kapot gereden, dat daardoor de Iveco Trakker tot tweemaal toe niet tegen een steile duin omhoog kon rijden. Door vol te houden en te improviseren lukte het uiteindelijk toch om ze te overwinnen.
Ben van de Laar: ” “Het was een mooie, complete proef. Er zat genoeg uitdaging in. De duinen waren geweldig. Het is top om daar met een truck doorheen te rijden. Zeker als je kunt blijven rollen en niet uit de auto hoeft. Het zand ligt ons ook gewoon goed.”
Update: Martin van den Brink stuurde ons een bericht naar aanleiding van het incident gisteren. Tomas, de organisatie en Mammoet Rallysport zijn het met elkaar eens dat Tomas verkeerd zat. Hij gaat eerst naar links en dan plots rechts de track op. Martin is onmiddellijk omgedraaid, maar verder gereden toen Tomas het ok teken gaf. Ze zijn nog steeds vrienden en hebben vandaag het team geholpen de auto weer te repareren. Waarvoor hulde!