Op 1 oktober stond in Agadir een mooi startveld klaar voor de proloog van de Rallye du Maroc 2022. Met Gert Huzink, Gerrit Zuurmond en Kees Koolen waren er drie Nederlanders naar Marokko gekomen voor een laatste voorbereidingswedstrijd in aanloop naar Dakar 2023. Deze drie Nederlanders moesten de strijd aan gaan met favoriet Martin Macik jr. in zijn hagelnieuwe Iveco powerstar. Verder waren er twee Tatra Jamal rallytrucks van het Fesh Fesh Team. Tomas Vratny en de voor ons onbekende spanjaard Mariezcurrena bestuurden ieder één van deze pijlsnelle Tatra’s met de kleine neusjes. De ervaren Italiaan Bellina van Ital Trans startte, net als Macik en Koolen in MM Technology Iveco. Het Rainbow Truckteam van Gerrit Zuurmond verdedigde de titel van vorig jaar en Kees Koolen (Project 2030) zijn leiding in het klassement van het FIA WK Cross Country. Er stond dus voldoende op het spel.
Gert Huzink kende een rally vol ups en downs. De nieuwe MKR Renault rallytruck toonde potentie, maar ook veel kinderziektes. Al vrij snel was de kans op een goede eindklassering verkeken, maar vooral de laatste twee dagen liet de ambitieuze man uit Manderveen zien in het tempo vooraan mee te kunnen. Het was dat de laatste etappe werd ingekort, anders was de dagzege voor zijn Riwald Dakar Team geweest. De goede punten worden meegenomen en met de slechte punten zullen de monteurs van MKR aan de slag moeten om goed beslagen ten ijs te komen in de komende Le Dakar.
Gerrit Zuurmond ging als titelverdediger van start, maar wist dat hij te maken had met anderen die favoriet waren. Vrijwel alle deelnemers hebben flinke porties tegenslag gekend gedurende de zware rallydagen. Zuurmond reedt wat dat betreft het meest vlekkeloos van allemaal en kon zo een keurige derde plek veroveren. Met Klaas kwakkel en Tjeerd van Ballegooy wist hij op de laatste dag die podiumplek te verdedigen. Met de Tsjech Vratny hijgend in de nek, moest er nog flink gestreden en dus hard gereden worden. Het team heeft veel geleerd over de mogelijkheden van het materiaal en kijkt tevreden terug op een mooie rally.
Kees Koolen startte als leider in het FIA WK klassement voor rallytrucks (T5). Als Martin Macik jr. eerste zou worden had Koolen genoeg aan een derde plek om de titel alsnog veilig te stellen. Zijn team Project 2030 kende in de eerste etappes problemen met de waterpomp en vooral in de tweede etappe kende Koolen veel tegenslag. De navigatie weigerde dienst en daardoor verloor het team na de verplichte ruststop zo’n anderhalf uur. Omdat het navigatie-apparatuur van de organisatie betreft werd tijd terug gevraagd en een beetje gekregen. Gelukkig bleek plek twee nog steeds mogelijk. Met twee prachtige dagoverwinningen en een derde plaats in de laatste etappe werd die tweede plek daadwerkelijk behaald en zo ook de WK titel! Een prachtige prestatie van Kees Koolen die dat met Wouter de Graaff en de Italiaan Paulo Ceci voor elkaar heeft gekregen. Bijzonder te vermelden dat Koolen eerder al wereldkampioen Cross Coutry was op een quad en in een buggy.
De winnaar van Rallye du Maroc werd favoriet Martin Macik junior. Ook Macik kreeg de nodige pech onderweg, maar bleek van begin tot het eind de sterkste te zijn. Met zijn nieuwe truck was het een super belangrijke test. De problemen van de afgelopen Dakar rally bleken verleden tijd en voor de rest lijkt het er op dat de kinderziektes, die een nieuwe truck met zich meebrengt, mee te vallen. Tijdens Le Dakar 2023 zal de truck niet meer in de sponsorkleuren van Big Shock rijden. Na tien jaar houdt de mooie samenwerking op. Wie de nieuwe sponsor wordt is nog niet bekend. Het zal in ieder geval wel zorgen voor een ander kleurtje op de Iveco.
Voor het gros van de deelnemers zal de volgende rallyafspraak in Saudi-Arabië zijn voor Le Dakar. De Nederlandse teams zien we hopelijk allemaal terug op de aanstaande PreProloog!
Weer een leuk verslag. Top hoor. (Zo tussen verbouwing door🤭😜👍👊)