Foto Спортивная команда “КАМАЗ-мастер”

1, 2, 3 zijn de bekende Russen, allen in een Kamaz. Sotnikov, Nikolaev en Karginov vechten het de Kamaz klasse maar lekker onderling uit. Wij kijken vooral naar het officieuze ‘Best of the Rest’ klassement 😜Nummer vier, dus ‘Best of the Rest’ van vandaag, is Casale in zijn Buggyra Tatra. Deze Chileen presteert goed, maar heeft eerder bijna uit de rally gelegen. Zijn rol in het algemeen klassement is daarmee niet meer van belang. Op vijf zien we Shibalov, die moet voor straf waarschijnlijk tien rondjes om het bivak rennen vanavond. Zesde werd Macik en dan komen we bij bij het gehele Team de Rooy. Super prestatie van Janus Van Kasteren, Vick Versteijnen, Martin van den Brink en snelle servicerijder Mitchel van den Brink op 7, 8, 9 en 10. Unieke dag deze Dakar rally en chapeau voor deze prestatie. Door het wegvallen van Loprais staat Kamaz nu weer stevig 1-2-3-4 in het algemeen klassement.

Het nieuws van deze dag is echter dat we twee toppers niet meer terug gaan zien deze Dakar: Ales Loprais en Gert Huzink. Ze stonden beide vlak bij elkaar stil. Wat er met Loprais is gebeurd weten we niet precies, hij legt het keurig uit in een uitgebreid filmpje, maar ons Tsjechisch is niet al te best. Als we Google Translate mogen geloven is zijn stuurmonoblok kapot. Van Huzink is het wel duidelijk. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar zelfs dat kon niet verhinderen dat het mis ging: Weinig schaduw door hoogstaande zon is de oorzaak van een verkeerde inschatting. De MKR Renault van Riwald knalde hard in een duin en knak zei toen het chassis. Gelukkig zijn de heren zonder kleerscheuren uit de cabine gekomen. Meer info op Rallymaniacs.

Foto Riwald Dakar Team
Foto Jan Van der Vaet

Jan van der Vaet, de navigator van Pascal de Baar: “Vandaag werden we 12e in de 10e proef! In de neutralisatie werden we opgeschrikt door het bericht dat onze teamgenoten jammer genoeg de strijd moeten staken… Euforie ging over in stilte! Crew is ok en da’s natuurlijk het belangrijkste! Nu gaan we proberen om te finishen en Riwald Dakar Team zo in de bloemen te zetten!!”

Foto Willy Weyens

Janus van Kasteren: “Het was voor ons de meest saaie dag van deze rally. Het was vooral snel en recht toe recht aan. Wie de meeste pk’s heeft wint dan. Daar komen we nog iets tekort en is er voor ons werk aan de winkel. Voor het team was het verder een super goede dag. We staan nu vijfde, zesde en zevende in het klassement. We hebben vandaag ook de hele dag in de buurt van Martin en Vick gereden. Mede door het stof konden we er niet langs komen. Maar toch ben ik wel tevreden en kijk uit naar de dag van morgen.”

Foto Willy Weyens

Vick Versteijnen: “We hebben voluit gereden. Het was een proef met snelle stukken met los zand. Ik heb de hele dag aan het gas gehangen. We hadden geen technische problemen. We zijn tevreden met de achtste plaats van vandaag. Morgen wordt spannend. We krijgen dan weer serieuze duinen. Ik hoop dat we vanavond iets kunnen vinden om het probleem met het aflaatsysteem op te lossen. We hebben dat morgen echt wel nodig. Ik ben tot nu toe heel tevreden met onze zevende plaats algemeen. Nog twee dagen te gaan en ik ga er alles aan doen om dat vast te houden.”

Foto Team De Rooy

Martin van den Brink: “We reden als een treintje over de proef. Het was snel en technisch en er was erg veel stof. Na zo’n 100 kilometer zochten we even naar een waypoint. Vick kwam ons toen voorbij en Janus sloot ook aan. We hebben vervolgens de hele proef achter elkaar aan gereden.”

Foto Team De Rooy

Mitchel van den Brink: “We hebben een lekker dagje gehad. Na 500 meter zagen we Huzink al met een afgeschreven truck. Daarna stond ook Loprais met pech. We schuiven allemaal een plekje op. Wij reden vandaag veel achter de Tatra van Paskevicius. Op een gegeven moment waren we er voorbij, maar moesten we iets terug om een waypoint te halen. Daarna zat ik weer in het stof van die Litouwer. We hebben op de proef Pascal de Baar nog ingehaald. We reden nog een stuk door de bergen op paden met veel stenen. Het leek wel een soort  trial, maar het was wel snel. Ja, dat vond ik wel heel gaaf. In de slotfase kwamen we niet meer langs de Tatra, maar we waren uiteindelijk wel iets sneller. Ik ben vandaag heel dicht achter mijn vader geëindigd. Ja, dat is ook leuk om een keer te zien.”

Kees Koolen: “Gijs zijn bedenksel voor het banden systeem werkt ongekend goed. Complimenten daarvoor! Vandaag was een serieuze Dakar etappe maar we hebben nauwelijks duinen gehad maar wel veel variatie in het terrein van erg zachte zandpaden tot harde snelle stukken met veel stenen. We startten vanochtend als 100e van de totale groep en hadden dus de hele dag veel stof. Ondanks dat ging het niet slecht en ook zijn we redelijk veel equipes voorbij gegaan. Het is wel continue een dag goed en dan weer een dag minder goed voor ons. Op km 325 was Molly Taylor gecrashed. Zij is 1 van de 4 Can-Am fabrieksrijders van South Racing, het team waar ik normaal gesproken mee rijd met de buggy. We konden het dus niet maken om door te rijden en hebben haar even op de wielen gezet zodat ze hun voertuig konden repareren en weer verder. Zag net dat ze met relatief weinig schade gefinished zijn.”

Kees blikt ook nog even vooruit naar de nabije toekomst: “Achteraf is het goed dat we niet meteen electrisch zijn gaan rijden. Na 9 jaren niet in een truck, een nieuw team in de truck met Gijs en Wouter en ook met deze nieuwe truck hadden we deze Dakar toch wel wat dingetjes die we op de rij moesten krijgen. Dit is beter zo want dan kunnen we volgende keer volledig op de elektrificatie focussen!”

Fried van de Laar racing en Fireman Dakarteam laten we weer even zelf aan het woord vandaag.

Foto de Groot sport

Ben de Groot: “We hebben een super dag gehad en lekker gereden. We kregen alleen een probleem met intercooler die van de steunen af brak, daar hebben we een uurtje mee verloren. Bij zeefde William net voor de start de olie uit het dif, de kering bleek kapot. De service auto is er bij gekomen en pas om een uur of vier gestart, maar hij is weer bijna binnen.” William zit op het moment van publicatie tussen de finish en bivak op de verbinding, het is nog onduidelijk of hij morgen mag starten, in verband met het te laat aanmelden bij een waypoint, volgens de organisatie.

Foto DDW Rallyteam

Marije van Ettekoven: “Wij zijn redelijk goed de etappe van vandaag doorgekomen. Geen problemen gehad. Nog geen 10 minuten verloren met een navifoutje. Ik ben nu even het probleem. Vanochtend al niet helemaal fris, iets verkeerd gegeten ofzo dacht ik, maar later in de etappe ook nog eens gruwelijke hoofdpijn en nu net boven de pot gehangen en het avondeten er weer uit gegooid. Ik ga dus maar proberen een beetje bij te trekken. Morgen heb ik wel wat vrees voor.. level 3 duinen en ze zijn in deze regio echt super zacht..” Beterschap en sucsterkte morgen Marije!

Tjeerd van Ballegooij zag al snel na de start een paar teams met grote problemen: “Dat zette ons wel even extra op scherp: goed opletten, met verstand rijden, de boel heel houden en naar de finish brengen. Door de gaten en stenen krijg je flink wat klappen te verduren die het lezen van het roadbook best lastig maken.”

Foto Hugo Kupper

Behringer gaat beter en beter, vandaag werden ze zowaar 16e! Hugo Kupper: “Lekker gereden vandaag! Geen problemen onderweg. Wel een band vervangen terug in het bivak, de wapening was gebroken.”

Foto DAF de Rooy Classics

Maikel Neijenhuis: We hebben weer een hele mooie dag achter de rug. De DAF deed het weer voorbeeldig en staan nu inmiddels 9e van de trucks waar wij heel tevreden over zijn gezien de concurrentie. Op sommige dagen zijn de verbindingen lang maar in de tweede week werd dit ruimschoots goed gemaakt met hele mooie proeven en ook hele stukken onverharde verbinding dus wij klagen niet.”

We laten dit keer Brum zelf praten, met wat on-board beelden.

Foto Roelien Offringa

Bij De Paauw leek het er even op dat één van de Mitsubishi Pajero’s vannacht uit zou vallen, maar het team heeft de auto weer goed werkend gekregen. Of de reparatie goed genoeg was, of dat Offringa onderweg zijn servicetaken uit mocht voeren, is op dit moment nog niet bij ons bekend.

Foto Willy Weyens

Uitslag etappe 10:
1 Sotnikov 3h14m15s
2 Nikolaev +0:01:27
3 Karginov +0:01:49
4 Casale +0:02:35
5 Shibalov +0:03:09
6 Macik +0:03:46
7 Van Kasteren +0:05:36
8 Versteijnen +0:08:59
9 Martin van den Brink +0:10:56
10 Mitchel van den Brink +0:13:08
11 Paskevicius +0:13:16
12 De Baar +0:16:40
13 Richard de Groot +0:24:05
14 Koolen +0:24:49
15 Van de Laar +0:25:18
16 Behringer +0:35:43
17 Bellina +0:40:12
18 Herrero +0:59:06
19 Wingens +1:00:37
20 Besnard +1:01:35
21 Baumann +1:01:44
22 Zuurmond +1:05:09
36 Ben de Groot +2:03:09
? William de Groot +veel
DNF Loprais
DNF Huzink

Foto Jack Brouwers

Klassement na etappe 10:
1 Sotnikov 35h58m08s
2 Nikolaev +0:10:18
3 Shibalov +0:44:27
4 Karginov +1:49:19
5 Van Kasteren +2:33:19
6 Martin van den Brink +3:06:53
7 Versteijnen +4:16:43
8 Macik +4:33:37
9 Richard de Groot +5:36:49
10 Paskevicius +5:58:00
11 Mitchel van den Brink +7:17:27
12 Van de Laar +7:50:27
13 Koolen +9:47:01
De Baar +12:32:58
Behringer +16:25:39
Wingens +21:44:02
Ben de Groot +23:19:46
William de Groot +veel
Zuurmond +53:51:59

Foto Willy Weyens

Morgen gaan de nog overgebleven rijders een rondje vanuit Bisha rijden. De verbindingsroute is relatief kort gelukkig, slechts 155 kilometer. De special meet 346 kilometer en gaat volgens de organisatie het klassement op zijn kop zetten. Dat zou betekenen dat de vier KAMAZ equipes op de laatste plekken komen, dus laten we er van uit gaan dat ze het figuurlijk bedoelen. De helft van de etappe zijn duinen van de allerzachtste soort. Het is de laatste echt zware etappe, de rit van vrijdag is de laatste en dat is traditioneel vooral richting podium rijden en geen domme dingen doen.

Foto team Brum