Foto Спортивная команда “КАМАЗ-мастер”

Met Van Kasteren lang in de top vijf, huilt ons supportershart nu toch een beetje omdat deze snelle man van Team De Rooy net op het laatst tijd verliest en genoegen moet nemen met een 15e plek, waar hij bij eerdere waypoints nog podiumplaatsen aaneen reeg. Nikolaev wint namens Kamaz en collega Kamazzer Sotnikov wordt tweede.

Foto Спортивная команда “КАМАЗ-мастер”

De man die vorig jaar nog ‘Best of the Rest’ was, Martin Macik jr. (Iveco) , wordt vandaag knap derde. Een bizarre drie seconden achter Sotnikov. Sowieso zijn de verschillen weer klein. De top tien eindigde vandaag binnen twaalf minuten tijdsverschil. Op vier is het Shibalov (Kamaz), de Chileen Casale (Tatra) wordt vijfde, zesde is Loprais (Praga), zevende Karginov (Kamaz) en pas op plek acht zien we de eerste Nederlander! Die eer komt toe aan Martin van den Brink (Iveco). Plek negen wordt ingenomen door Vick Versteijnen (Iveco) en op tien zien we Pascal de Baar (Renault). In het ‘Best of the Rest’ klassement loopt Ales Loprais uit op Janus van Kasteren die nu een klein uur achterstand heeft op de Tsjech. Op drie in dit door Rallytrucks in het leven geroepen klassement staat Martin van den Brink.

Foto Team De Rooy

Martin van den Brink was vandaag de snelste Nederlander. Martin: “Het was een probleemloze dag. Na de technische tegenslag van maandag was het prettig om niets mee te maken. De monteurs van Team De Rooy en Mammoet Rallysport hebben maandagavond uitstekend werk verricht. Het systeem van de bandenspanning is compleet vervangen en vandaag werkte het uitstekend. Helaas hadden we niet veel duinen in deze special. Ons grootste probleem was dat we lang in het stof reden van de Tatra van Paskevicius. Na de verplichte stop konden we hem gelukkig snel passeren en reden verder stofvrij naar de streep”

Foto Willy Weyens

Vick Versteijnen: “Het was een prachtige proef. Het parcours was snel met canyons en met duinen. In het begin gingen veel mensen de fout in bij het zoeken van een waypoint. Teun had gelukkig het goede spoor.” In tegenstelling tot Martin en Janus heeft Vick niet een compleet nieuw bandensysteem gekregen, maar mocht hij de fabrieksupdate voor het ‘oude’ systeem testen. Dat ging niet zoals gepland. Vick: “Bij de duinen deed het bandensysteem het weer niet. Daardoor moesten we weer stoppen en raakte ik uit het goede ritme. We zijn toch kort achter Martin gebleven. De negende plaats is goed, maar het is toch frustrerend dat we voor de derde achtereenvolgende dag met hetzelfde probleem te kampen hebben.”

Foto Team De Rooy

Mitchel van den Brink: “We reden direct achter mijn vader aan. Na 10 km zagen we verschillende rijders zoeken naar een waypoint. We konden profiteren en hebben het wp gepakt. Daarna zaten we dicht achter de Tatra van Paskevicius. We hebben 50 km strak achter mijn vader gereden. Daarna kwamen er meer bergen en duinen en toen liep hij weg. Na de neutralisatie stond Janus stil met een kapotte spoorstang. We hebben nog even geholpen, maar dat was niet meer dan 5 minuten. Pascal de Baar kwam ons voorbij in de duinen. Ja, daar baalde ik wel van. We zaten daarna in zijn stof. Verder was het opnieuw een lekker dagje. We weten inmiddels ook dat we tijd terugkrijgen van gisteren. Hoeveel? Dat is nog even afwachten.”

Foto Willy Weyens

Janus reed vandaag dus weer constant mee aan de top van het klassement, vaak maar seconden achter Macik en de snelste Kamazzen. Totdat die vermaledijde spoorstang roet in het eten wierp. Morgen tijd voor revanche?

Pascal de Baar: “Het tempo lag duizelingwekkend hoog vandaag en het terrein was prachtig met mooie canyons, plateau’s en duinen. We bereikten de neutralisatie samen met Mitchel van den Brink maar daarna waren we hem al snel voorbij. Een half uur later konden we de Tatra van het Fesh Fesh team achter ons laten in de duinen. Dat ging dus mooi, en het tempo in de duinen lag hoog! Dat kan gevaarlijk zijn midden op de dag, want dan is er vrijwel geen schaduw waardoor je dieptes lastig in kunt schatten. Daar kwamen we hardhandig achter, want toen we een duintje oversloegen volgde er een behoorlijke klapper”

Foto Riwald Dakar Team

Gert Huzink: “We hadden echt een mooie dag waar alles in zat vandaag, en de truck deed het super. Helaas hadden we problemen met het vinden van een waypoint. Het zoeken van dat meetpunt kostte ons vandaag de nodige tijd en dat was erg jammer. Daarmee zat een top tien notering in het dag-klassement er jammer genoeg niet in maar we hebben wel echt een top dag gehad.”

Foto Mark Laan

Bij de Firemen wordt nu druk aan de Iveco (volgens de inschrijving zelfs een Iveco-Magirus!) gewerkt, er is een differentieel defect.

Van de Laar reed deze snelle etappe 4/5e van de tijd op het absolute maximum. Jan van de Laar, de chauffeur van dienst vandaag: “De hele dag door hoorden we wat wij de krekel noemen: het piepje van de gps van de organisatie, omdat we de hele tijd tegen de 140 aan zaten. Het was absurd snel vandaag.”

Foto Kees Koolen

De Iveco van Project2030 mag dan van een totaal andere constructie zijn dan de Iveco’s volgens De Rooy ontwerp, uiteraard zijn er ook overeenkomsten. Eén van die overeenkomsten is het bandenaflaatsysteem, de problemen zijn daar dus ook hetzelfde. Al zijn ze in het middenveld natuurlijk wel een stukje minder pijnlijk dan voor de mannen die dit jaar al zo hoog mogelijk willen presteren. Kees Koolen: “

In het begin was het vooral hoge snelheid en daarna kwamen paden met veel stenen. Daarom hadden we de banden op 3.8 bar gezet want we hadden ook een nieuw teleflow systeem (banden aflaat) geïnstalleerd. De paden werden steeds meer zanderig en dus was 3.8 bar te veel. De truck heeft dan te weinig grip en “spint” de hele tijd. Dat kost niet alleen snelheid maar ook erg veel onnodig motor vermogen. Door het rijden en de hitte liep de banden druk ook nog op tot boven de 4 bar. Op een gegeven moment liep de motor temperatuur hierdoor ook op en moesten we langzamer gaan rijden. Gijs had al een paar keer gezegd dat het systeem niet meer werkte en met de duinen in zicht vanaf km 140 maakten we ons al zorgen. Vol goede (over?)moed gingen we met 4 bar zachte level 2 duinen in. En ja, dat duurde niet lang of we zaten vast in een grote duinpan. Geluk een grote en vrij hard van onderen. Handmatig de banden afgelaten tot 2 bar wat bijna 7 minuten kostte. Naderhand de banden weer opgepompt tot 3.2 bar. Na de neutralisatie kwamen nog een mooi aantal duinen waar we gelukkig met een paar keer achteruit of een omweggetje zoeken met 3.2 doorheen kwamen. Gijs heeft bedacht hoe hij samen met Wouter een handmatig bankensysteem kan fabriceren vanavond zodat we zonder computer systeem de regel ventielen rechtstreeks handmatig kunnen aansturen met een 6-tal simpele schakelaars. “

Ben de Groot: “Vandaag een prachtige dag gehad met alles in de special. Snelle paden, duinen en trial. Lekker gereden en super en mooie dag gehad. Een van de mooiste om te rijden. Morgen misschien wat rustiger, de auto’s hebben het zwaar te verduren en we willen wel de finish halen.” Ben werd vandaag 23e op 52 minuten achter Nikolaev, William was 8 minuten sneller dan zijn broer en werd 21e. Zijn enige probleem was een kapot spruitstuk.

Foto © Rallymaniacs

Gerrit Zuurmond vermaakte zich prima op de snelle paden: “Daar komt de MAN volledig tot zijn recht, dan is ie echt sterk. We reden een tijdje samen op met William de Groot. Onze MAN is sneller dan zijn DAF, is mijn indruk, maar William durft in het stof veel meer risico te nemen dan ik. Ik begin daar niet aan. Ik heb geen zin om in het stof tegen een rotsblok te rijden, met nog drie dagen te gaan. En met William heb ik al een keer een aanrijding gehad, op de laatste dag van de Morocco Desert Challenge. Dus ik heb hem de ruimte gegeven.”

Foto DDW

Egbert Wingens: “Vandaag was de dag van het thuis brengen. We hadden geen turbodruk, dus in de duinen, dat was gewoon klote. Onderin geen turbodruk, dus ik moest plankgas, lomp. De bandenaflaat werkt niet meer.”
Jordy van Ettekoven: “De turbo is een onderdeel dat restricties kent, en daardoor moet deze gekeurd én verzegeld worden door de organisatie voor deze genonteerd mag worden. Dat is gedaan, dus hij kan er op!”

Van Hugo Kupper hadden we op het moment van publicatie nog geen bericht binnen. Hij heeft Mathias Behringer vandaga naar een 18e plek genavigeerd, op slechts 35 minuten en 51 seconden achter de winnaar. Daarmee zijn ze de snelste MAN in het veld en na Mitchel van den Brink de snelste servicerijder.

Foto DAF de Rooy Classics

De mannen in de dubbele kop hebben zich vandaag weer uitstekend vermaakt. Ze mochten dit keer plankgas! Dat is waar de truck goed in is, ze zijn van plek 91 naar plek 79 gestegen in het klassement na drie etappes (in totaal 200 kilometer) surfen over stenen en zand. Onderweg terug naar het bivak was er nog even tijd voor een moment van bezinning.

Foto Jack Brouwers

Jack Brouwers: “Op het eind stond er nog eentje met problemen dus die maar 140km mee gesleept naar het bivak. Vandaag waren we de vierde truck. We staan nu nog steeds vierde bij de trucks maar zijn in het algemeen klassement wel een plek gestegen.”

Foto Roelien Offringa

Bij Offringa weinig bijzonderheden te melden, het team vind de verbindingsetappes wel te lang, ze komen naar Arabië om door het zand te rijden, als ze over snelwegen willen rijden kan dat, wonende te Creil, ook wel van Urk naar Lemmer.

Foto DAKAR SPEED

Bij Dakar Speed zijn ze niet van het stilzitten, ze reizen nog steeds met het circus mee, de DKR3 heeft een tijdelijk plekje gevonden bij De Groot Freshgroup op de wipkar. Ze verlenen hand en spandiensten in het bivak, zo mocht Martijn van Rooij afgelopen nacht aan zijn oude liefde sleutelen: de Scania torpedo die het team aan Alberto Herrero van het HT team verkocht heeft. Kees Koolen, die net als Dakar Speed ook met een Macik chassis rijdt, krijgt de zelfgemaakte teleflow software, waarmee zijn problemen hopelijk ook verholpen worden.

Foto © Rallymaniacs

Uitslag etappe 9:
1 Nikolaev 2h38m43s
2 Sotnikov +0:02:34
3 Macik +0:02:37
4 Shibalov +0:03:29
5 Casale +0:04:13
6 Loprais +0:06:04
7 Karginov +0:09:03
8 Martin van den Brink +0:09:23
9 Versteijnen +0:10:56
10 De Baar +0:11:50
11 Paskevicius +0:14:45
12 Huzink +0:15:07
13 Mitchel van den Brink +0:17:56
14 Richard de Groot +0:18:57
15 Van Kasteren +0:19:07
16 Sugawara +0:20:28
17 Van de Laar +0:23:53
18 Behringer +0:35:51
19 Bellina +0:36:34
20 Koolen +0:39:10
21 William de Groot +0:42:57
22 Herrero +0:50:54
23 Ben de Groot +0:50:59
24 Zuurmond 0:51:19
30 Wingens +1:23:33

Foto Willy Weyens

Klassement na etappe 9:
1 Sotnikov 32h43m53s
2 Nikolaev +0:08:51
3 Shibalov +0:41:18
4 Loprais +1:32:57
5 Karginov +1:47:30
6 Van Kasteren +2:27:43
7 Martin van den Brink +2:55:57
8 Versteijnen +4:07:35
9 Macik +4:29:51
10 Richard de Groot +5:12:44
11 Paskevicius +5:44:44
12 Mitchel van den Brink +7:04:19
13 Van de Laar +7:25:09
14 Huzink +7:29:47
15 Sugawara +9:13:37
16 Koolen +9:22:12
17 Bellina +11:29:05
18 De Baar +12:37:18
19 Behringer +15:49:56
20 William de Groot +17:43:48
21 Wingens +20:43:25
22 Ben de Groot +21:15:38
26 Zuurmond +52:46:50

Foto © Rallymaniacs

Morgen gaat de etappe van Wadi Ad-Dawasir naar Bisha, waar het voorlaatst bivak is. De finish in Jeddah komt nu echt in zicht. De verbinding is met 384 kilometer weer erg lang. De special gelukkig ook: 375 kilometer. Het wordt een hele snelle etappe, wat jammer is voor de deelnemers, want het landschap waar ze doorheen rijden is oogverblindend. Volgens de wellicht bevooroordeelde locals dan toch, maar wij vermoeden dat ze het ook vanuit ons perspectief bij het rechte eind hebben.

Foto JB Trading