Nadat Anton Shibalov vorig jaar langs de zijlijn mee moest kijken, is hij er nu op gebrand te laten zien dat hij toch echt een basisplaats in het Kamaz Master team verdient. Met succes, hij weet de etappe van vandaag te winnen vóór Viazovich met de MAZ en is zelfs 11 minuten sneller dan regerend kampioen en teamgenoot Nikolaev. Janus van Kasteren is met zijn Iveco de snelste Nederlander, hij wordt derde vandaag.
Janus van Kasteren: ” We (naast Janus zelf ook navigator Marcel Snijders en monteur Darek Rodewald , red.) zijn alle drie heel blij met deze derde plaats. Het ging goed. We hebben lang in het stof gezeten van de Iveco van Macik. Het snelheidsverschil was niet zo groot en dus was het moeilijk om te passeren, maar uiteindelijk is dat wel gelukt. ” Teamgenoot Vick Versteijnen heeft minder geluk, hij breekt zijn stuurarm op een grote steen. Dit weten de equipes van Versteijnen en snelle service Becx wel samen op te lossen, maar kost wel een uur kostbare tijd.
Martin van den Brink kan in het begin goed met de kop meekomen, maar moet het dankzij een groot aantal lekke banden met een twintigste plek doen, op meer dan een uur achterstand achter de voorste Kamaz. Maar 25 kilometer na de neutralisatie rijdt het team voor de derde keer lek. Martin: ” We hadden toen geen wiel meer beschikbaar. We kunnen er maar twee meenemen. We moesten dus wachten op hulp. Gerrit Zuurmond gaf ons een reserveband en daar zijn we hem erg dankbaar voor.”
De nieuwe hybride truck van Riwald heeft meteen op dag 1 al flinke problemen met de achteras. Het Riwald Fast Assitance team is inmiddels weer bij ze weg, dat is een goed teken, Huzink hoopt vanavond te finishen. Pascal de Baar is als eerste van de Riwald mannen wel binnen. Hij baalt van zijn teamgenoot maar geniet ook: “Het is hier écht woestijn, zo verlaten maar zo mooi!!”
Grote verrassing van de dag is het team van Van de Laar. Door banden te sparen rijden ze naar een veertiende plek, twaalf plaatsen verbetering ten opzichte van hun startpostie. Jan van de Laar: ” In zo’n maanlandschap met zwarte stenen hebben we serieus gas teruggenomen. We zagen er verschillende stilstaan om banden te wisselen. Sommige twee of drie banden zelfs. We waren het er met z’n drieën meteen over eens dat we daar met de grootste voorzichtigheid doorheen moesten om de banden te sparen. Een kapotte band kost zo een kwartier, zeker als je een beetje rottig staat. Dat maak je niet zomaar goed.”
Gerrit Zuurmond rijdt één band zelf lek en geeft daarna zijn enige overgebleven reserveband aan Martin van den Brink (en helpt met het wisselen), waardoor hij daarna extra voorzichtig aan moet doen. Hij is uitermate tevreden met de alsnog behaalde 18e positie. Zuurmond: ” Een Marokkaanse proef, zoals we die kennen uit de Morocco Desert Challenge, maar dan in het groot.”
De tweede etappe gaat morgen van Al Wajh naar Neom. Het getimede deel is 367 kilometer lang. De eerste auto’s en trucks gaan rond twintig over zeven Nederlandse tijd van start.