Oei, oei, oei…. Wat een dag! Kijk; over de Kamaz klasse hoeven we het niet te hebben. Ok, heel kort: 1. Sotnikov 2. Karginov 3. Nikolaev 4. Shibalov. Allemaal net binnen 9 minuten van elkaar. Verder naar de ‘Best of the Rest’ klasse. De Nederlanders deden het daar tot de rustdag goed en gisteren een fantastisch dagsucces voor Martin van den Brink die zich zelfs tussen de rijders in de Kamaz klasse kon wurmen. Vandaag zijn het Ignacio Casale, Ales Loprais en Martin Macik die het podium vullen van deze denkbeeldige ‘Best of the Rest’ klasse. In werkelijkheid dus de plekken 5, 6 en 7. Pas op plek 8 zien we de eerste Nederlander: Janus van Kasteren. Hij is weer terug richting top, na de pech van gisteren. Op plek 9 zien we de constant rijdende Richard de Groot van het Firemen Dakarteam. Wellicht de meest steady Nederlander equipe tot nu toe. De top 10 wordt afgesloten door Vaidotas Pascevicius. Net buiten de top tien zien we Vick Versteijnen op 11, Martin van den Brink op 12 en zoonlief Mitchel op 13. Gert Huzink zet helaas de wisselvalligheid in deze Dakar door en weet de prima dag van gisteren geen goed vervolg te geven. De uitslagen en de tijdsverschillen geven aan dat er veel gebeurt is vandaan. Daarover gaan we hier onder per team dieper op in. Dat het niet meeviel, blijkt wel uit de foto van Ben de Groot, die het team deelde op Facebook. Met hulp van onder andere het DDW team is de DAF weer op de pootjes gezet en hopelijk heeft Ben fris en vooral fruitig de etappe kunnen vervolgen en wordt de pechduivel in het verdere verloop ontweken.
Janus van Kasteren was op plek acht de beste Nederlander. Janus: “Het was echte Dakar-dag met veel zand en hoge duinen. Misschien komen we in dit terrein een paar PK’s tekort. We moesten vandaag ook verder naar achteren starten en dat maakt het ook niet makkelijker.’’
Van Kasteren en zijn compagnons in de cabine, Marcel Snijders en Darek Rodewald moesten bovendien nog twee keer ongewild aan het werk. ,,We hebben twee banden moeten wisselen. Dat kost natuurlijk ook de nodige tijd. Op zich ging het verder wel. We hebben met onze trucks een probleem met het bandenaflaatsysteem. Dat is niet eenvoudig te verhelpen denk ik. We moeten nemen zoals het is.”
Vick Versteijnen verloor vandaag een kleine 50 minuten en werd elfde, en derde Nederlander. In het klassement is hij nu achtste op 4 uren achter Sotnikov. Doe hem dat maar eens na zonder training, zonder testen en met pas een week van te voren weten dat je de Dakar gaat doen!
Martin van den Brink: “We gingen goed van start. Maar na 20 kilometer bleek het bandenaflaatsysteem kapot te zijn. Er zat een storing in het systeem en dan is het onbruikbaar. We moesten steeds de truck uit om de bandenspanning handmatig te veranderen. Dat kost enorm veel tijd. In het restant zijn we op een spanning van 2 bar blijven rijden. Daar verlies je ook weer tijd mee. Daarmee is ons verlies van deze dag wel verklaard. We hadden er goed zin in na de derde plaats van gisteren. Het was ook een prachtige proef met mooie duinen. Helaas ging het systeem, net als gisteren kapot. De serviceploeg heeft gisteravond het complete systeem nog vervangen. Maar helaas kwam het vandaag weer terug.”
Mitchel van den Brink heeft vandaag Kees Koolen losgetrokken, ondanks dat keurig 13e in de dag en 12e in het klassement nu. De jonge Harskamper rijdt een ontzettend goede rally, een top 10 positie aan het eind van de week is zeker niet ondenkbaar. We kunnen nu al niet wachten tot hij los mag in een Powerstar.
Pascal de Baar: “Weer een échte Dakar dag! Zo’n dag waarop je een heel jaar hoopt maar als je er in zit je je af vraagt of je niet helemaal van het ganzenbord af gefietst bent…Het begon eigenlijk al na een paar kilometer met duinen, DIKKE duinen en ze waren zacht dat duurde af en aan zo’n 85 km en ik had het T-shirtje aardig nat! We waren aan het vechten met een man of 5 tot aan de neutralisatie. Iveco, Tatra, Hino en Renault, menigeen kwam vast te zitten, wij gelukkig niet. Na de tijd kan ieder naar elkaar om een schouderklopje te geven. Dat is écht leuk en verbroedert enorm! Op de neutralisatie reed Gert weg met een 10 min verschil met ons, maar dat was hij ook eerder gestart. Na de break wisselden duinen, waddies, canyons en mooie rots partijen elkaar constant af en als ik even tijd dacht te hebben probeerde ik te genieten van de prachtige omgeving. Op het vlakke liepen de Ivecos bij ons weg, zeer frustrerend maar het is zoals het is en dus uitrijden met het mes tussen de tanden. Bij aankomst waren we weer 13, jammer maar….Gert bleek nog niet binnen! We hebben hem niet gezien. Na een halfuur besloten we om naar het bivak te rijden, de monteurs wachten op hem met de assistentie truck. Hij blijkt wel later aan de finish gekomen te zijn.”
Gert Huzink: “Vandaag een zware proef, het begon met snelle paden en toen kwamen de duinen van L1 tot L3, dat zijn de zwaarste, lekker los zijn en ook echt hoog, we kwamen er redelijk doorheen alhoewel ik niet een top gevoel had, paar keer moesten we opnieuw aanzetten om boven te komen, bij de break bleek het tijdverlies nog mee te vallen maar zagen we ook dat de wang van een band kapot was, die hebben we gewisseld buiten de zone. Toen de zanderige pistes in en die gingen goed totdat de water temperatuur ineens op liep naar 110 graden, we zijn gestopt en iets water bij gevuld en het koelsysteem gecontroleerd, niks kunnen vinden maar toen we reden liep die naar 129 graden, weer gestopt en alles gecheckt en uiteindelijk door gereden omdat we het vermoeden hadden dat het dan een sensor probleem moest zijn, maar de motor stond wel in de safe mode dus met 40% van het normale vermogen verder naar de finish om toch zo weinig mogelijk tijdverlies te krijgen, helaas geen goede dag en ik had graag nog iets goed gemaakt op mijn voorgangers maar dat is net andersom gegaan.”
We laten de mannen van Firemen en Fried van de Laar racing zelf aan het woord.
Kees Koolen: “Wat een dag! Na 395km proef en 5 uren en 10 minuten 16e vandaag. Omdat Maurik van den Heuvel niet meer mocht starten van de FIA vanwege de beschadigingen aan zijn veiligheidskooi zijn we nu 15e bij de trucks. Was mooier geweest als hij had mogen door rijden. Uitgerekend vandaag wilde ons banden aflaat en oppomp systeem niet werken. Vandaag hadden we de meeste, de mooiste, hoogste en de allermoeilijkste (ook nog zachte) duinen van deze Dakar tot nu toe. Zonder een goed bandenspanningssysteem kom je daar moeilijk doorheen met de truck. We hebben wel 20 keer even vast gestaan omdat we niet de juiste banden spanning hadden. En dan moest Gijs het systeem weer uitzetten en opnieuw opstarten. Dan haalden we een hoge duin net niet en moesten we weer naar beneden. Één keer zaten we in een duin pan en vreesde ik dat het lang ging duren. Maar gelukkig met de bandenspanning op 1 bar en alle sperren ingeschakeld kwamen we er toch uit. Met dat gedoe dat het telkens net niet lukt en je anders moet gaan rijden gaat het gehele ritme van de dag en concentratie ook weg bij het rijden en word je steeds langzamer. Het liep niet meer in de duinen waar wij anders sneller zijn dan onze directe concurrenten.”
“Op km 101 was een stempelpost en 50 meter voor de stempel post zakt de truck opeens tot aan z’n buik in de modder die onder het droge zand zit.”, vervolgt Koolen. “En daar stonden we, de modder tot aan de bovenkant van de banden (die 130 cm hoog zijn)!Gelukkig zat Mitchel van den Brink kort achter ons en wilde ons er wel uit trekken. Echter Mitchel trok het trekoog aan zijn truck kapot en moest 5 keer flink aanzetten om ons er (achteruit) uit te krijgen. Daarna zat ons trektouw in zijn truck vast en moesten we dat touw doorknippen alvorens hij weer verder kon. Super van Mitchel om ons te helpen! Wouter verzoekt aan de organisatie om Mitchel de tijd terug te geven die hij verloren heeft om ons te helpen. Dit alles was in de eerste helft van de proef tot aan km 190. Na de neutralisatie hadden we nog 205 km vooral snelle stukken. Al snel kwamen we Van der Laar achterop die 4 minuten voor ons vertrokken was bij de neutralisatie maar een laag tempo reed. Door het stof konden we er echter niet dicht genoeg bij komen (we zijn zeker 10 keer bijna gestopt omdat we echt niks zagen) en hebben we er meer dan 100 km Achteraan gehobbeld tot aan de finish. Maar goed: we zijn weer binnen.”
Gerrit Zuurmond kreeg vandaag 63 strafminuten om de broek voor het missen van een waypoint. De mannen zullen er echter nog geen 63 seconden om wakker liggen, ze gaan puur voor uitrijden. Monteur Klaas Kwakkel: “Er zaten een paar heel lastige duinen tussen. We hebben een paar keer de hoogste stukken een beetje ontweken, maar al met al ging het best goed.” Al met al liep het best lekker voor het Rainbow truck team, voor het donker in het bivak is net niet gelukt, maar het scheelde niet veel. Eens een dag zonder problemen mag ook wel!
DDW ging weer fleurig vliegend de etappe door. Marije van Ettekoven: “We hebben Ben (de Groot, red.) geholpen en een buggy gesleept, maar die wilde na 10 km niet meer mee. “Driver Crazy!” ‘
Ben de Groot: “De schade valt alles mee. Een spiegeltje en een klein bovenraampje wat stuk is. Een duintje op, maar we landden heel zacht naar beneden. Het was heel zacht zand. We hadden ontzettend hoge duinen. Voor de rest supergoed gereden, mooie rally voor de rest, alleen jammer van dat anderhalf uur dat we even op een duin lagen. Prachtige mooie dag gehad! Jammer wat er gebeurt is, maar dat is Dakar, daar leer je weer van.”
De equipe van William de Groot mocht vandaag als 19e starten. Het ging voorspoedig door de duinen, met zelfs een viertiende plek bij de tussentijden. Later kwamen de problemen: een lekke band, even vast gereden en met name een gebroken bladveer kostte veel tijd. Vanaf 150 kilometer voor de finish werd Hans Weiss met zijn buggy op sleeptouw genomen.
Mathias Behringer leek vandaag wel aan het klassement mee te doen! Met een 19e plek zijn beste klassering deze Dakar. We vroegen navigator Hugo Kupper of ze nu competitief mee gaan doen. Hugo: “Haha nee hoor, vandaag niemand hoeven te helpen van de klanten. Alleen een van de broers De Groot even van een duintop getrokken! Verder lekker gereden door de pittige duinen af en toe!”
In de teaser van dit artikel vertellen we dat het met de Tsjechsiche teams goed ging en met de Nederlandse minder goed. Zo zwart-wit is het natuurlijk niet. Het is een klein wonder dat alle Nederlandse truckteams de finish gehaald hebben, en nog redelijk op tijd ook. En niet bij alle Tsjechische teams ging het goed, zo blijkt bij FESH FESH. Teameigenaar Vratny rolde met zijn onherkenbaar verminkte Ford van een duin af. Gelukkig is de bemanning ok!
Maikel Neijenhuis: “We hebben een hele mooie dag gehad, de langste van deze Dakar met 740km en heel veel variatie. Maar super on te rijden, en ook de eerste echte duinen getrotseerd met de dubbelkop.”
Jack Brouwers direct na de proef: “Deze middag hadden we een pittig proefje van 300 kilometer. We hebben mooie beelden met de go-pro kunnen maken, een mooi stuk duinen er in. Nu 350 kilometer rijden naar het bivak”. Uiteraard willen we later dit jaar een uitgebreid artikel over Brum maken, hopelijk met deze go-pro beelden er in?
Uitslag etappe 8:
1 Sotnikov 3h56m42s
2 Karginov +0:03:11
3 Nikolaev +0:06:11
4 Shibalov +0:08:58
5 Casale +0:20:10
6 Loprais +0:22:02
7 Macik +0:26:17
8 Van Kasteren +0:34:19
9 Richard de Groot +0:38:35
10 Paskevicius +0:47:47
11 Versteijnen +0:48:20
12 Martin van den Brink +0:49:23
13 Mitchel van den Brink +0:52:02
14 De Baar +0:53:34
15 Van de Laar +1:01:20
16 Koolen +1:13:46
17 Huzink +1:18:33
18 Sugawara +1:20:57
19 Behringer +1:42:29
23 Wingens +2:46:35
24 Zuurmond +2:49:02
28 William de Groot +3:27:58
33 Ben de Groot +4:47:24
DNS Van den Heuvel
Klassement na etappe 8:
1 Sotnikov 30h02m36s
2 Nikolaev +0:11:25
3 Shibalov +0:40:23
4 Loprais +1:29:27
5 Karginov +1:41:01
6 Van Kasteren +2:11:10
7 Martin van den Brink +2:49:08
8 Versteijnen +3:59:13
9 Macik +4:29:48
10 Richard de Groot +4:56:21
11 Paskevicius +5:32:33
12 Mitchel van den Brink +7:00:56
13 Van de Laar +7:03:50
14 Huzink +7:17:14
15 Koolen +8:45:36
16 Sugawara +8:55:43
17 Bellina +10:55:05
18 De Baar +12:28:02
19 Behringer +15:16:39
20 William de Groot +17:03:25
21 Ben de Groot +19:27:13
22 Wingens +20:13:38
27 Zuurmond +50:58:05
De monteurs hoeven het bivak niet te verlaten, er wordt morgen een rondje om Wadi Ad-Dawasir gereden. Deze start later dan gebruikelijk, omdat men er preventief van uit is gegaan dat vandaag veel mensen ontzettend laat binnen zullen komen. De verbindingsetappe is 204 kilometer. In de 287 lange special is weinig zand te zien, de navigatoren zullen hun weg tussen de bergen moeten zien te vinden.