Er zijn merken die onlosmakelijk verbonden zijn aan de Dakar rally. Het Tsjechische merk TATRA is er daar zeker één van. Het merk TATRA bestaat sinds 1919, maar de geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1850 met het wagenfabriekje van Ignaz Schustala in Nesseldorf (Oosterijkse keizerrijk). Toen de oprichter in 1891 overleed veranderde de nieuwe directie de bedrijfsnaam in Nesseldorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft. In 1897 werden vrijwel gelijktijdig een eerste auto en vrachtauto gemaakt. Daarmee is TATRA de op één na oudste nog bestaande autofabrikant ter wereld, na Mercedes-Benz. Het bedrijf bouwde auto’s, vrachtauto’s en ook treinstellen. Toen Nesseldorf in de nieuwe republiek Tsjecho-Slowakije kwam te liggen en de Duitse taal uit de gratie raakte, veranderde Nesseldorf in Kopvrnice en de bedrijfsnaam in TATRA. Na de Tweede Wereldoorlog werd het bedrijf genationaliseerd en vanaf 1951 richt TATRA zich steeds meer op de bouw van vrachtwagens. Eind jaren ’80 produceerde het merk zo’n 16.000 vrachtwagens op jaarbasis, maar na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in 1989 raakte TATRA in problemen. In 1998 stopte de zwaar verliesgevende autoproductie. Sindsdien richt TATRA zich volledig op de productie van vrachtwagens. Vanaf 2014 is er een samenwerking met DAF. Het Eindhovense merk levert motoren en cabines. Sindsdien klimt het merk steeds verder uit het dal. Er worden meer en meer eenheden geëxporteerd. Ook in Nederland wint het merk aan populariteit. TATRA is door de jaren heen gespecialiseerd in off-road vrachtwagens voor zowel civiele als militaire activiteiten. Het is dan ook geen wonder dat het merk uitblinkt in woestijnrally’s zoals de Dakar rally.
In 2018 is TATRA Nederland opgericht. Een samenwerkingsverband tussen DAF dealers Truckland, Loven, Sent Waninge, Berkers Techniek en Pals. Verantwoordelijk voor de advisering en levering van de TATRA-producten in Nederland is Gerrit van der Garde, die als Dealer Account Manager in dienst is bij TATRA Nederland. Hij bezoekt geïnteresseerde klanten met een demovoertuig, helpt bij het specificeren en onderhoudt het contact met het DAF-bedrijf in de regio voor de levering en het onderhoud. Meer weten over TATRA in Nederland? Kijk dan op www.tatra.nl of op de Facebook pagina van TATRA Nederland: TATRA Nederland | Facebook.
Steun ons!
De man die TATRA grote faam bracht in de Dakar was Karel Loprais. Op zijn erelijst staan 6 overwinningen, 4 tweede plaatsen, 1 derde plek, 2 vierde plaatsen en 1 zevende plek. Na een indrukwekkende reeks van 19 deelnames stopte ‘Monsieur Dakar’ in 2006 en gaf hij het stuur over aan zijn neefje Aleš Loprais. Gisteren werd bekend dat de legendarische grootheid 30 december jl. overleden is. Daarover schreven we een speciaal artikel. Extra bijzonder dat dit jaar replica van een oude Loprais rallytruck deelneemt aan de Classic Dakar. De truck is gebaseerd op de TATRA T815 Puma waarmee Karel Loprais rond de milleniumwisseling deelnam aan ’s werelds zwaarste woenstijnrally.
TATRA blijft als merk nieuwe hoofdstukken toevoegen aan haar Dakar legende. Het unieke kokerchassis met onafhankelijke wielophanging biedt zowel voor civiele, militaire als rally activiteiten een pracht basis. Die techniek maakt dat TATRA geknipt is voor Dakar. Dit jaar rijdt het TATRA Buggyra Racing team met één TATRA Phoenix (startnummer 511) de Dakar. Het stuur is in handen van ex-winnaar bij de quads, Ignacio Casale. Een tweede Phoenix moest helaas teruggetrokken worden omdat rijder Téo Calvet een gebroken pols èn een covid besmetting heeft. Vorig jaar maakte Casale zijn debuut met de TATRA in het vrachtwagenklassement en behaalde meteen een indrukwekkende top tien positie. Dat schept verwachting voor de komende rally.
Met startnummer 529 zien we een TATRA Jamal Evo 1 met rijder Vaidotas Paskevicius die deel uit maakt van het Fesh Fesh team. Dat team heeft ook een Ford torpedo rijden met startnummer 514. Het mag dan te boek staan als een Ford, het chassis is van TATRA.
De eerder genoemde Ales Loprais rijdt met startnummer 508 in een zelf opgebouwde Praga. Ook hier dient een TATRA chassis als basis. Loprais is al jaren een outsider voor een podiumplek.
Het startnummer 550 is toebedeeld aan Tomas Tomacek. Hij rijdt snelle service in een TATRA T815. Tomacek mag je gerust een TATRA fanaat noemen. Zijn truck bestaat technisch gezien 100% uit TATRA onderdelen. De Africa Eco Race heeft hij meerdere keren met deze truck gereden, maar dan solo, dus zonder navigator en monteur aan zijn zijde in de cabine.
De rally gaat 1 januari van start in Jeddah (Saudi-Arabië) met een proloog van 19 kilometer. Het resultaat van die proloog bepaalt de startvolgorde voor de eerste echte etappe op 2 januari. In totaal zijn er 12 etappes met een rustdag op 8 januari. De finish is op 14 januari.
Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door TATRA Nederland.