Het is bijna zo ver, de Dakar begint! Er zijn dit jaar twintig trucks die we met extra belangstelling zullen volgen op deze site. We stellen ze hier even aan u voor.
504 Janus van Kasteren is de Nederlander met het hoogste startnummer, en volgens de organisatie dus ook de grootst kanshebber op een podiumpositie. Hij is de kopman van Petronas Team De Rooy Iveco, samen met navigator Marcel Snijders en monteur Darek Rodewald. Darek heeft de Rally al eens gewonnen samen met Gerard de Rooy, zou hij nog een eerste prijs met een mede door hem zelf gebouwde truck mee kunnen nemen?
506 Martin van den Brink rijdt in de truck die eigenlijk voor de veel te jong gestorven Ton van Genugten gebouwd is. Samen met Peter Willemsen en Bernard der Kinderen vormt hij een eigen team binnen de De Rooy clan: Mammoet Rallysport Team De Rooy Iveco. Het Petronas-groen heeft plaats gemaakt voor het eigen oranje van De Rooy en sponsoring van onder andere Eurol. Vorig jaar had Martin met een achtste plek zijn beste Dakar-klassering tot nu toe, maar dat wil hij nu absoluut verbeteren. “We willen voor de prijzen vechten, een plek in de top 5 is mijn doel. Het De Rooy team heeft veel ervaring en de Iveco heeft zijn snelheid en betrouwbaarheid inmiddels bewezen”, aldus de gedreven Harskamper.
515 Vick Versteijnen moest op het laatste moment invallen voor Hans Stacey, die om gezondheidsredenen thuis moet blijven. Vanaf het moment dat hij te horen kreeg dat hij (samen met navigator Teun van Dal en monteur Randy Smits) de rally zou gaan rijden is hij direct in volledige Dakar-focus gegaan, maar met een paar dagen voorbereiding zal een strijd om de koppositie lastig worden. Hij kan wél een belangrijke rol gaan spelen in het ondersteunen van Martin van den Brink en zijn goede vriend Janus van Kasteren.
524 Mitchel van den Brink zou eigenlijk vorig jaar al met De Rooy mee als snelle service. Omdat het team uit Son toen een jaar over sloeg werd er in allerijl een Volvo FMX uit vertrouwde onderdelen gebouwd. De zoon van Martin van den Brink bewees in 2021 over een flinke portie talent te bezitten. Dit jaar wordt er een van nog meer ervaring op doen en zo dicht mogelijk achter zijn teamgenoten blijven met een zwaardere truck vol onderdelen. Wij schatten in dat hij in 2023 of 2024 voor de grote prijzen mee zal kunnen gaan doen. Dit is het jonge bloed dat de rally nodig heeft! Richard Mouw en Bert Donkelaar vergezellen de jongste Dakar deelnemer ooit.
516 Na een aantal jaren dat de door MKR gebouwde Renault toch wat tegen viel is dit het jaar van de waarheid voor Gert Huzink met de hybride truck. Aan de samenstelling van de cabinecrew is niets veranderd, Rob Buursen mag weer navigeren, Martin Roesink is de boordmonteur.
518 De truck Pascal de Baar lijkt identiek aan die van teamgenoot Huzink, maar doet het nog met vertrouwde diesel-aandrijving. In 2016 werd de goedlachse truckhandelaar uit Twello nog zesde en haalde hij een etappe-overwinning. Zou hij dat dit jaar, samen met navigator Jan van der Vaet en monter Stefan Slootjes, kunnen herhalen of zelfs verbeteren?
520 Kees Koolen is terug op de truck! Nu niet om een bingokaart vol te maken, maar met een duidelijke visie op de toekomst: een fossielvrije overwinning in de Dakar. De door Martin Macik gebouwde Iveco ‘Nicias‘ loopt nu nog op diesel, om zo veel mogelijk gegevens te verzamelen. Volgend jaar zal Koolen dan in een elektrische Iveco aan de start verschijnen. Koolen wil rustig beginnen, maar zal naarmate de rally vordert absoluut de competitie opzoeken samen met monteur Gijs van Uden en navigator Wouter de Graaff.
522 Waar het Fireman team begon als een ‘kistrijder’ met een oude DAF, is men nu, ondanks een beperkt budget uitgegroeid tot een professioneel team, met een door De Rooy gebouwde Iveco Powerstar als rallykanon en de dikste servicetruck van het hele bivak: een 8×8 met dubbele cabine. Uiteraard allemaal in brandweerrood. Het belangrijkste doel blijft finishen, maar met een truck als dit willen Richard de Groot, Mark Laan en Jan Hulsebosch dat natuurlijk niet in de achterhoede doen.
523 Maurik van den Heuvel zint op revanche na het uitvallen van vorig jaar: “We gaan heel ambitieus voor een top-vijf en dat zullen we misschien niet halen, maar je moet wel met ambitie komen. We willen weer een klapper maken, maar deze keer in positieve zin.” Het wapen is hetzelfde gebleven: Martijn van Rooij heeft met een Macik chassis, Scania motor en International cabine en motorkap een indrukwekkend gevaarte gebouwd samen met de vrijwilligers van het team. Navigator Wilko van Oort completeert de cabine-bemanning.
527 William de Groot, Remon van der Steen en Tom Brekelmans moeten de eer van DAF deze rally hoog gaan houden. Bouwer van de truck is Eimbert Timmermans. Vlak voor het ter perse gaan van dit artikel kwam het verlossende woord dat het hele team negatief getest is op COVID-19, ze kunnen morgen dus van start gaan!
538 Toen we Ben de Groot vorig jaar spraken had hij wel al een truck door Eimbert laten bouwen, maar nog geen idee of hij er ook rally’s mee zou gaan rijden. Met die instelling heb je volgens mij sowieso al gewonnen als je dan toch aan de start van de Dakar terecht komt! Ad Hofmans en Govert Boogaard vergezellen de sympathiek fruithandelaar in zijn cabine. Een cabine die er totaal anders uit ziet dan die van elke andere rallytruck. Hier geen kabelsalade en een wirwar van buizen overal, maar alles is keurig netjes weggewerkt.
530 Het team van friedvandelaarracing.nl moet het dit jaar in de Dakar voor het eerst zonder haar naamgever doen. Zonen Jan en Ben hebben de droom van hun vader voortgezet en in samenwerking met De Rooy en een team studenten een Iveco Powerstar gebouwd. Ze zullen afwisselend achter het stuur plaats nemen. Simon Stubbs vervangt de geblesseerde Dolf Huijgens deze editie als monteur.
535 De Dust Warriors vielen vorig jaar niet alleen in de rally goed op, ook in het bivak wist menigeen dit sfeervolle team te vinden. In 2022 blijft de DAF thuis, William van Groningen verschijnt samen met zijn zoon Wesley en Remco Aangeenbrug in een voormalige De Rooy Iveco aan de start. Opvallend: in maart staat de volgende rally alweer op het programma, de Africa Eco Race. Het is dus zaak niet te veel schade te rijden.
537 Naast De Rooy en Macik is er nóg een team dat zelf een Iveco torpedo heeft gebouwd. Niet in een grote werkplaats met monteurs in loondienst, maar in de vrije tijd van een aantal vrijwilligers in een kippenschuur. Qua prestaties zal de truck, die overigens door een DAF motor aan wordt gedreven, het niet halen bij de Iveco’s die voor het podium proberen te gaan, maar dat weerhoudt Egbert Wingens, Marije van Ettekoven en Marijn Beekmans er niet van met volle teugen van de Arabische woestijn te genieten.
539 Na een rotsblok in 2020 en een jaar overslaan in 2021 moet de door EVM gebouwde MAN van Gerrit Zuurmond van het Rainbow Truck Team dit jaar de finish wél halen. Zuurmond: “De belangrijkste les van twee jaar geleden is: rustig aan, niet te enthousiast. ” Klaas Kwakkel is wederom de monteur, navigator is ‘rookie’ Tjeerd van Ballegooy.
526 Bij de Duitse Mathias Behringer heeft Hugo Kupper na negen jaar weer plaats genomen in de cabine. Behringer Motorsport zal dit jaar geen snelle service meer verlenen voor South Racing, maar voor het eerst voor het Q-team van Audi. Laten we voor Stephane Peterhansel, Carlos Sainz and Matthias Ekstrom hopen dat ze de MAN TGS onderweg niet tegen hoeven te komen. Monteur in de cabine is net als vorig jaar Robert Striebe.
532 De Belg Dave Ingels is wél snelle service voor South Service met zijn indrukwekkende MAN TGS 6×6. Het is een internationaal gezelschap in zijn cabine met monteur Philipp Rettig uit Duitsland en navigator Jos Schotanus uit Poortvliet. Een Nederlandse coureur met een Vlaamse navigator zien we vaker, maar andersom kan het dus ook!
900 Ondanks dat de winnaar van de allereerste Classic Dakar vorig jaar een truck was (Een Renault Kerax van Boucou), hebben debutanten Michiel Kuijs, Maikel Neijenhuis en Geert van Genugten het eervolle startnummer 900 toebedeeld gekregen. We spraken onlangs uitgebreid met de heren over de legendarische truck waar ze mee rijden: de Dubbele Kop.
904 De truck met misschien wel de meeste Dakar ervaring is de legendarische Brum. Door Albert de Rooder bij GINAF gebouwd in opdracht van DAF als snelle service voor de rally van 1988, via rally’s met Hans Bekx naar GINAF Rally Service in het bivak, is de truck afgelopen jaar onder leiding van monteur Gerard van Veenendaal gerestaureerd en begint met de Dakar Classic een nieuw hoofdstuk in het indrukwekkende leven van deze truck. Jack Brouwers is tegenwoordig de eigenaar van dit cultuurhistorisch vaderlands erfgoed, hij heeft dan ook de eer de truck dit jaar te mogen besturen. Eugene Klutman completeert het trio.
914 De trots van de Noordoostpolder, Kornelis Offringa, heeft al heel wat Dakars gereden, hij is voor diverse teams snelle service geweest met zijn eigen Unimog. Een rol die hij dit jaar weer heeft, maar nu voor het eerst in de Classic Dakar, waar hij samen met Miranda van Middendorp (als enige Nederlandse truckteam met een tweekoppige bemensing) de Pajero’s van De Paauw mag assisteren.
Op een veilige race