Als klein jochie van een jaar of tien werd ik fan van DAF trucks. Klasgenoot Alfred leerde me met potloot en lineaal de DAF 2800/3300/3600 serie tekenen en toen ik ene Jan de Rooy op tv met The Bull door de woestijn zag crossen, was ik definitef verkocht. Posters van DAF hingen in mijn slaapkamer en ik spaarde voor een echte Lion Toys miniatuur. DAF en Parijs-Dakar: het was een fantastisch huwelijk. Na het drama met de Turbotwin X2 in 1988 bleef het stil. Het heeft jaren geduurd voor we DAF weer terug zagen. Hans Bekx blies begin van deze eeuw de oude glorie weer nieuw leven in. Toen vervolgens Jan de Rooy terugkeerde was de comeback defintief en geweldig, al keerde tot op heden DAF niet terug als fabrieksteam. De herhalende geschiedenis maakte de Dakar rally populairder dan ooit en vele DAF rallytrucks volgden het roemruchte spoor van Jan de Rooy. De beelden waarin hij met de Turbotwin X1 Ari Vatanen in zijn fabrieks Peugeot inhaalde zijn op menig netvlies gebrand. Tot op de dag van vandaag heeft DAF daar internationaal fantastische PR van. Vrijwel overal ter wereld kennen ze de beelden. Ze hebben nog steeds waanzinnig veel waarde voor de merknaam DAF.
Komende Dakar gaat er opnieuw geschiedenis op herhaling. Drie echte DAF mannen gaan op initiatief van Gerard de Rooy meedoen aan de Classic Dakar. Dat doen ze in de iconische DAF Dubbele Kop rallytruck. Geert van Genugten, oud- DAF man, rallyliefhebber en goede vriend van de familie De Rooy stelde het team samen en met Michiel Kuijs en Maikel Neijenhuis gaat hij het avontuur aan. De heren kennen elkaar van de afdeling Sales Operations. Het doel is duidelijk: De truck ongeschonden aan de finish krijgen waarbij plezier en nostalgie voorop staat. Van Jan de Rooy kregen ze nog een mooie boodschap mee: “Gas d’r op, aan de auto zal het niet liggen.”
Toen Gerard de Rooy vorig jaar het plan aankondigde met de Dubbele Kop terug te keren in de Dakar, bleek wel hoe populair die jaren ’80 rallymonsters van DAF nog steeds zijn. Er was meteen waanzinnig veel media-aandacht en enthousiasme. Michiel Kuijs ziet het als een groot avontuur en heeft geen idee wat hen te wachten staat. “Dit is een kans die je niet voorbij kan laten gaan.” Aldus de man die straks het stuur in handen krijgt. Met een eigen servicetruck en monteurs zal het team zo zelfstandig mogelijk opereren in het bivak, maar wel paralel aan de Iveco tak van Team De Rooy.
Ook aan de servicetruck zit een mooi nostalgisch verhaal. Het is de eerste truck van Martin van den Brink. De toprijder, die dit jaar met een De Rooy Iveco aan de start zal staan, was al bezig zijn oude truck te restaureren. Nu deed zich de fantastische mogelijkheid voor hem in te zetten als servicetruck. Leuk detail: De (container)opbouw heeft een jasje gekregen dat geïnspireerd is op ‘De Koffer’. Dat was de rallytruck van Jan de Rooy uit 1983. Goed bedacht door Gerard de Rooy en het maakt het plaatje geweldig af. Voor de Classic Dakar van 2023 staat nog meer moois op stapel bij Team De Rooy, maar dan moet dit avontuur wel succesvol blijken.
Terug naar de Dubbele Kop: In de Classic Dakar gaat het minder om de competitie en meer om de beleving. De heren zijn er dan ook vooral mee bezig de truck heelhuids aan de finish te krijgen. Verder hopen ze niet te veel problemen tegen te komen en overmatige inzet van De Rooy monteurs op te eisen. Naast de eigen bezigheden, is er ook veel nieuwsgierigheid naar het reilen en zeilen in het bivak. Met name hoe het er aan toe zal gaan bij de echte wedstrijdrijders. Indien nodig zullen ze natuurlijk een handje helpen bij het zusterteam met de Iveco’s, maar de liefde voor DAF zit diep en wat zijn ze trots op de nostalgie die ze in het nu nieuw leven in mogen blazen.
Geweldig om deze trucks uit mijn jeugd weer aan het werk te zien.
Heel veel succes en vooral heel veel plezier mannen!!!!!
Groeten Hans Kamp
Geweldig ik kijk er naar uit
Geweldig dat waren nog echte trucks zonder euro beperking en lekker dikke rookpluimen.