Deel 4: William van Groningen, Rallyteam Dust Warriors

De groen armada van het Rallyteam Dust Warriors is op het moment van ons bezoek weer een tijdje terug op het nest te Nieuw-Vennep. Zoals we hem ondertussen kennen, heet teameigenaar William van Groningen ons monter welkom. Gezeten aan dezelfde tafel waar we in het afgelopen najaar ook zaten, begint het gesprek als vanzelf. Toen, in het late najaar van 2020, stond het rallyavontuur nog te wachten. Nu is het verleden tijd en blikt William voor ons en een brave allemansvriend op vier voeten terug op Dakar 2021. William vond het een super ervaring. Van alles meegemaakt en vooral veel geleerd.

Na slechts enkele rally’s op haar conto is het Rallyteam Dust Warriors niet helemaal een groentje, maar qua Dakar wel. Met de Africa Eco Race (AER) van 2020 in de pocket vreesde Van Groningen en zijn team de Dakar niet. Immers: “Zo groot kan het verschil toch niet zijn?” Maar William geeft toe dat het wat dat betreft vies tegenviel. “Het verschil in snelheid en professionaliteit tussen de AER en Dakar is te vergelijken als de Keukenkampioen divisie tegenover de Champions Leaque.”

Scania R500

Over de organisatie is Van Groningen vol lof. Alles was perfect geregeld. Ook de sfeer in het bivak, onderling met andere deelnemers en zeker binnen het eigen team was super. Met twee rallytrucks, een servicetruck en een imposante Scania slaap-eetcombinatie trok het team Saudi-ArabiΓ« in. De DAF handgeschakelde rallytruck (ex Mark Leeuw) met Alexander Koot aan het stuur had in de eerste week veel problemen. Vooral een kromgeslagen stuurstang was een terugkerend euvel. Dat veroordeelde de equipe tot enkele overnachtingen in de woestijn. Het betekende zelfs de exit uit de wedstrijd en entree tot het Experience klassement. Ondanks dat het daar met minder problemen ging gooide wederom een kapotte stuurstang roet in het eten. Na een nieuw slaappartijtje in de woestijn viel helaas het definitieve doek voor de DAF.

DAF CF

William bestuurde zelf een Iveco Powerstar (ex De Rooy). Na een prima start zorgde een vastlopende wiellager op weg naar een volgende etappe voor problemen. Zo belande ook deze equipe in het Experience klassement. Van Groningen raakte in een steeds beter ritme en posities tussen plek 10 en 15 als verdienstelijke beloning. De truck viel nog wel op z’n kant. Zonde, want ze reden dat moment op een 9e positie. Gelukkig kwam Mathias Behringer van South Racing langs en, zoals we kennen van deze Duitser, hielp de Iveco weer op vier wielen. De rally werd uitgereden.

Iveco Powerstar

Het team is vele mooie verhalen en nuttige ervaringen rijker. De wagens worden weer geprepareerd voor een volgend avontuur. Dat zal de Breslau rally worden. Wederom zal het team daar starten met twee rallytrucks en tevens gaat er nog een buggy mee.

Iveco Powerstar

Rallyteam Dust Warriors is van plan om volgend jaar weer terug te keren naar de AER. William is duidelijk: “We willen de komende twee jaar nog met de DAF en Iveco mee doen. De DAF is eigenlijk niet geschikt voor Le Dakar. Als je ziet wat daar allemaal rondrijdt. Dan schiet de DAF gewoon tekort.” Het team vindt zich op dit moment qua ontwikkeling beter passen bij de AER. In een verdere toekomst is een terugkeer naar Le Dakar zeker mogelijk.

Iveco Powerstar

Ondertussen heeft het team een eigen website gelanceerd: dustwarriors.nl

Iveco Powerstar