Deel 1: Corné van Drunen
Zijn ‘eigen’ team moest de rally laten schieten. Gelukkig reden twee van zijn ‘kindjes’ alsnog mee en kon de opper technicus/monteur en werkplaatsmanager van Team De Rooy alsnog afreizen naar Saudi-Arabië en een nieuwe Dakar meemaken. Corné van Drunen blikt terug op een unieke rally waarin hij verantwoordelijk was voor het onderhoud van de FTP motoren in de Iveco Strator rallytrucks van het Firemen Dakar Team en Rallyteam Dust Warriors. Beide teams kochten vorig jaar een rallytruck van Team De Rooy. De speciaal geprepareerde motoren worden gehuurd omdat deze exclusief aan Team De Rooy toebehoren.
Corné heeft altijd al een hekel aan de dagen vlak voor de start van de rally. Dit keer duurde dat door Corona drie dagen. Drie dagen van verveling en weinig tot niks kunnen doen. Hij vindt het maar niks. Pas als de rally start komt hij in zijn element. Hij had zich voorgenomen meer van de rally te genieten. Binnen een deelname van Team De Rooy is dat vrijwel onmogelijk. Nu wachtte op papier een rustigere rally omdat het een beperkte verantwoordelijkheid betrof. Maar dan komt er een zwakte van Corné om de hoek kijken: Slecht ‘nee’ kunnen zeggen. In het telefonisch interview zeg ik dat dit met zijn naam best vreemd is. Hij beaamt dat hij inderdaad beter Corja kan heten. Ach ja: zwakte is sterkte en andersom. Met zijn specialistische kunde op gebied van assen en versnellingsbakken, wist menig team Corné te vinden. Ook binnen de twee teams waarvoor hij nu werkte werd het takenpakket steeds groter. Zijn aanwezigheid heeft zich dubbel en dwars uitbetaald. Tot tevredenheid van alle partijen. Helaas viel Richard de Groot al in de derde etappe al uit met zijn ‘rode’ Iveco. “Doodzonde en gewoon dikke pech.” Aldus Corné. Tot dan toe was hij alsnog zo druk geweest dat de zelfbelofte van genieten er nog niet ingezeten had. Na het uitvallen van Firemen Dakar Team werd het wat rustiger, al bleef het hard werken. Corné hield de Iveco van William van Groningen, Rallyteam Dust Warriors, niet alleen technisch in de rally. Ook buiten het technische om maakte hij zich onmisbaar. Een Italiaanse official had al een kruis gezet wat betreft verdere deelname na een te late start van de ‘groene’ Iveco. Wegens technisch malleur was het Van Groningen niet gelukt op tijd te starten. De ervaring van Corné kwam vervolgens enorm van pas. Hij ging praten als brugman, maar wist met wie hij dat moest doen. Het lukte en William mocht verder in het expierence klassement en heeft een knappe prestatie geleverd door vervolgens de rally uit te rijden.
Steun ons!
Ondanks het feit dat Corné zich prima thuis voelde bij beide teams, miste hij zijn ‘eigen’ team bij tijd en wijle. Ook kreeg hij hernieuwde waardering voor de monteurs van Team De Rooy. Bij het team van Gerard de Rooy is alles toch professioneler. Dat neemt niet weg dat hij erg veel respect heeft voor zowel het Firemen Dakar Team als Rallyteam Dust Warriors. Hij neemt de ervaringen mee en is blij de rally nu van een totaal ander kant te hebben mogen meemaken. Uitrusten zat er niet in, want er lag en ligt een grote hoeveelheid werk te wachten in de Dakarloods bij De Rooy. Al tijdens de rally stuurde Gerard een appje met de mededeling dat Corné zijn borst kon natmaken. Naast de plannen voor een sterke terugkeer van Team De Rooy in Dakar 2022, wordt er nu hard gewerkt aan de legendarische ‘Dubbel Kop’ DAF die geprepareerd wordt om volgend jaar samen met ‘The Bull’ ingezet te worden bij de Dakar Classics. Het was niet de bedoeling dat hij daar ook de leiding over zou krijgen, maar ja….. Corné kon maar weer eens slecht ‘nee’ zeggen. “Maar ik doen het ook met zoveel plezier. Of ik nou 8 uur werk op een dag of 18: Ik ga altijd fluitend naar het werk.”
Foto’s Corné van Drunen.
Wij mochten vele jaren gebruik maken van de kennis en kunde van Huub de vader van Corne . Huub is helaas veel te jong gestorven. Ik lees een heleboel erkenning in de motivatie en doorzettingsvermogen van Corne.