Het mag dan een rustdag heten, maar in de praktijk wordt er in het bivak weinig uitgerust. En ook de redactie van rallytrucks.nl zit niet stil!
Vanochtend kwam in alle vroegte, nog ver voor zonsopgang (of was het nog diep in de nacht?), Mitchel van den Brink in zijn Volvo FMX aan. De laatste 100 kilometer had hij Khalid Aljafla en Ali Mirza met hun Toyota HiLux op sleeptouw meegenomen! Martin van en Brink vertelt nog over het gevecht van gisteren: “Het was zwaar, maar ook erg mooi. De proef bestond alleen maar uit zand en duinen. We hebben ons kostelijk vermaakt en erg genoten. We reden snel naar Pascal toe. Toen hij ons zag gaf iets meer gas en dat leverde een mooi gevecht op. Zeker vijftig kilometer hebben we met De Baar lopen stoeien. Daarna zijn we ze gepasseerd en kwamen we bij Gert Huzink. Ook die Renault hebben we vervolgens achter ons kunnen laten. Ja, dat was genieten.”
Martin doet het duidelijk wat rustiger aan dan hij in het verleden wel deed: “Wij zijn bijzonder tevreden. We rijden op ongeveer 85% van onze mogelijkheden. Als we mee willen doen om de winst moet dat 100% zijn, maar dan weten we zeker dat we het nodige kapot rijden. Dat is in het verleden wel gebleken. Nu hebben we bijvoorbeeld nog geen lekke banden gehad en de truck is ook technisch nog prima in orde. We rijden al een paar dagen met dezelfde banden. In het verleden had ik vaak al vijf of zes keer een band moeten verwisselen. Natuurlijk moet je ook een beetje geluk hebben. Dat hoort bij het spel. We gaan dit strijdplan echter ook volgende week nog hanteren. Wie weet wat we later in de week nog een keer kunnen proberen. Maar voorlopig zijn we met onze huidige prestaties dik- en dik tevreden.”
Gisteren meldden we al dat De Baar wat tijd had verloren toen hij Huzink los moest trekken. Daar kregen we nu een filmpje van toegestuurd.
Rally Team Dust Warriors op facebook: “Team IVECO en team DAF reden samen op, met als doel elkaar tijdens de rally te ondersteunen en gezamenlijk de eindstreep te halen. Tijdens de proef van gisteren is de DAF twee keer met een kapotte spoorstang komen te staan, waarvan de tweede keer afgelopen nacht, in de duinen. Uiteindelijk zijn Rafal en Jan vanochtend uitgerukt en naar de locatie gereden om daar ter plaatse reparaties te verrichten. Team IVECO heeft haar weg vervolgd en was vanochtend gelukkig nog op tijd binnen. Of dat bij team DAF ook het geval was, is nog niet geheel duidelijk. Duimen dus!”
Morgen, zondag 10 januari 2021, is het eerste deel van de marathon-etappe. Na de proef van 471 getimede kilometers van Ha’il naar Sakaka zal de cabinecrew het onderhoud en eventuele reparaties helemaal zelf moeten doen. De échte rustdag voor de monteurs in het bivak is dus morgen. Betrouwbaarheid en kennis van techniek zijn factoren die extra mee gaan spelen de komende dagen.