Voor de verandering leek Sotnikov vandaag niet te winnen! Hij was 3:41 langzamer dan zijn Kamaz-teamgenoot Karginov, die vorig jaar de rally met overmacht won en nu weer eens aan een overwinning mocht proeven. Helaas duurde dat niet lang. Door 20 minuten straftijd was het op papier dan toch weer Sotnikov die de winst toebedeeld kreeg. Vishneuski werd vandaag tweede met zijn MAZ. Kopman Viazovich van dat team is vandaag wel weer gestart, maar raakte al snel terug in de problemen. Lang leek de etappe overigens door Macik met zijn zelfgebouwde Iveco gewonnen te worden, maar deze moest uiteindelijk genoegen nemen met een negende plaats, op 24 minuten van de winnaar.
De snelste Nederlander was dit keer verrassend Gert Huzink. Na een paar dagen sleutelen mocht hij vandaag als 29e truck (buiten het algemeen klassement) starten, maar dat weerhield hem er niet van het halve startveld in te halen, met een meer dan keurige tiende plek, op een half uur achter Sotnikov. Dat belooft wat voor de komende dagen, mits Gert hem heel houdt uiteraard. Gert: “Zo, dat was een lekker dagje! Ondanks dat we vandaag helemaal achteraan moesten starten zijn we er even voor gaan zitten. Het was geen eenvoudige proef en bevatte ook listig navigatiewerk, mooie duinen en voor ons vooral veel inhaal-acties, haha! Op een gegeven moment hadden we Pascal in het vizier en dan weet je natuurlijk dat je een goede dag hebt, haha! Gelukkig hebben we vandaag geen gekke dingen meegemaakt en het materiaal kunnen sparen. We zijn blij dat we weer bij het spektakel horen!”
Ook De Baar ging vandaag lekker, hij was drie minuten langzamer dan zijn teamgenoot en daarmee de tweede Nederlanders en Renault. Pascal: “We hebben hard gereden vandaag zeg, niet normaal! Jammergenoeg moesten we onderweg nog een waterlekkage repareren, maar we zijn niet ontevreden over vandaag. Gert gezien? Nee hoor, die zat veel te ver achter me om hem in m’n schoongepoetste spiegels te kunnen waarnemen, haha!”
Voor het eerst in dagen was Martin van den Brink net de snelste Nederlander, in het onderling klassement is hij vandaag derde met zijn compacte Renault. Martin weet de schade wel beperkt te houden, in het algemeen klassementis hij nog steeds riant beste Nederlander én hij blijft goed de aansluiting met de rest van de kop houden, zodat een podiumplek in het algemeen klassement zeker niet ondenkbaar is: het verschil tussen de auto met statnummer 506 en de huidige nummer drie, Martin Macik, is ‘slechts’ een uur. Martin over de pittige proef: “We reden met vijf trucks de verkeerde partij rotsen binnen. Dat spoor liep uiteindelijk dood. We moesten de juiste route zoeken. De rijders die er toen net aankwamen sloten bij ons aan. Dat heeft bijna een half uur gekost. Dat was jammer, maar ook het enige smetje op de dag.”
Op het moment dat we dit schrijven (19:40) is Mitchel nét gefinisht. Vandaag niet in het licht gefinisht, maar hij doet het nog steeds verrassend goed! Nu nog 260 kilometer naar het bivak rijden.
Bij de Dust Warriors is Koot met de DAF (buiten het klassement) als het goed is nog onderweg. William van Groningen is wel gestart met de door Dakar De Rooy gebouwde Iveco, ook buiten het klassement, beweegt ook nog (maar niet de goede kant op), maar is ook verschenen op de officiële lijst met uitvallers. We zijn er nog niet achter wat hier precies is gebeurd, daar komen we uiteraard zo snel mogelijk op terug.
Morgen, vrijdag 8 januari 2021, is de etappe voor de rustdag, die is steevast oerzwaar. Hij loopt van Al Qaisumah naar Ha’ilen meet 618 kilometer, waarvan 448 getimed. Wij verwachten dat de nodige teams in de woestijn zullen overnachten.