Voor de onafhankelijke kijker was het vandaag weer erg spannend aan de top, het hele podium zat binnen 14 seconden, en dat op de langste route. Snelste was Sotnikov (Kamaz) op 2 uren, 58 minuten en 47 seconden. Karginov (Kamaz) was 10 seconden langzamer. Vishneuski (MAZ) completeerde het podium, maar toch zal er geen jubelstemming heersen bij het Wit-Russische team: kopman Viazovich raakte in de problemen en is kansloos voor de eindoverwinning, als hij morgen überhaupt weer start. Maar het kan nog erger, de Indonesische motorrijder Chunchunguppe Shivashankar Santosh kwam vlak na de tankstop ten val, samen met Maurizio Gerini uit Italië. Als Paul Spierings daar niet op tijd bij was geweest en hem niet had gereanimeerd, was Santosh nu niet meer onder ons geweest. De coureur heeft hersenletsel opgelopen en wordt in een kunstmatige coma gehouden. Spierings was uiteraard behoorlijk ontdaan, met het fatale ongeval van Edwin Straver van vorig jaar nog vers in het geheugen.
Итоги дня⚡ На протяжении сегодняшнего этапа экипаж №507 шел позади, а безошибочные вождение и навигация на…
Geplaatst door Спортивная команда "КАМАЗ-мастер" op Woensdag 6 januari 2021
Het wordt vaste prik: Martin van den Brink komt al dagen als eerste Nederlandse truck binnen, steevast rond plek tien. En doordat voorin zo nu en dan iemand uitvalt, schuift de kopman van het Mammoet team stukje bij beetje dichter richting top 5. Martin: “We hebben dezelfde tactiek toegepast en gereserveerd gereden. We kunnen en willen wel harder, maar dat vergroot de kans op problemen. Dat is in deze fase van de rally zeker niet nodig. We hebben gisteren gezien wat er gebeurde met bijvoorbeeld Maurik van den Heuvel, Richard de Groot en Bernhard ten Brinke. Laat ons maar rustig een tandje terugschakelen. Ik ben hartstikke tevreden met de manier waarop we nu rijden en presteren.”
Martin zet een goede prestatie neer, maar wat zoon Mitchel in de middenklasse (de achterhoede is inmiddels een gepasseerd station) doet is misschien nog wel veel knapper! Ik weet niet wat jullie deden op je achttiende, maar je werd in ieder geval niet twintigste in een Dakar-etappe, met een van de meest ‘basic’ trucks van het veld. Een trotse vader vervolgt: “Ik vind het geweldig dat ze tot nu toe uit de problemen zijn gebleven en in hun eigen tempo de etappes afleggen. In de etappe van dinsdag was het voor mij heel bijzonder om te constateren hoe goed Mitchel door de duinen komt. Dat is echt niet eenvoudig. Als je dan ook nog eens bedenkt dat de truck van Mitchel 300 pk minder heeft dan mijn Renault dan maakt dat de prestatie alleen maar mooier.”
Geplaatst door Mammoet Rallysport op Woensdag 6 januari 2021
De nummer twee van de Nederlanders is ook vaste prik: dat was ook vandaag weer de Renault K van Pascal de Baar, Jan van der Vaet en Stefan Slootjes, ze werden twaalfde (Loprais zat nog tussen hen en de andere Renault in). Het grote nieuws bij het team gaat echter over de truck met startnummer 511: de hybride Renault is wonder boven wonder weer aan de praat gekregen! Morgen zal hij weer starten. Buiten het algemeen klassement om, maar wie weet kunnen Huzink en zijn crew er nog een dagoverwinning uit slepen?
Afgelopen nacht, na het ter perse gaan van ons dagverslag van gisteren, spraken we nog even met William van Groningen, die ons positief verraste door vanochtend toch van start te gaan. William: “Wij hadden met de Iveco de voorste diff kapot, dus hadden we geen 4 wiel aangedreven auto meer. Vanochtend (gisterochtend dus, red.) stonden we in een duin pan waar we 6 uur hebben staan scheppen voor we er uit waren maar we zijn nog wel naar de finish gereden buiten de stage! Maar morgen ochtend starten we weer vannacht door sleutelen! De versnellingsbak had ook storing en problemen misschien moet die ook vervangen worden dus wordt een drukke nacht.”
Helaas voor het team doen ze voor het klassement niet meer mee, maar ze rijden nog, en dat is het belangrijkst!
Ook met het Fireman Dakar team hadden we afgelopen nacht contact. Remco Heilbron: “Morgen (vandaag, red.) gaan we het terrein in om de truck op te halen, dat gaat nu echt niet in het donker. Dan door naar Riyad omdat daar gewoonweg meer faciliteiten zijn. En vanaf daar … tsja wie zal het zeggen. Vliegen wordt natuurlijk wel een uitdaging, we moeten een nieuwe PCR test regelen, hotel … kortom nog steeds uitdagingen maar dan van een ietwat ander orde.”
Ook bij Dakar Speed rest helaas niets anders dan terugkijken.
6 januari: Update live vanuit het bivak Vanmorgen, na de rampzalige dag van gisteren, zag de wereld voor team…
Geplaatst door DAKAR SPEED op Woensdag 6 januari 2021
In onze dagelijkse verslagen focussen we ons voornamelijk op de Nederlandse trucks. Maar we mogen Sugawara, die gisteren met zijn Hino ook al hard crashte, hier niet overslaan. Pascal de Baar: “Hier de Dakar spirit. Gisteren én vandaag gewoon gereden!”
Morgen, donderdag 7 januari 2021, staat de vijfde etappe op het programma, van de hoofdstad Riyadh naar Al Qaisumah. De route is 662 kilometer lang, waarvan 456 getimed. Rond een uur of acht Nederlandse tijd neemt Sotnikov de aftrap van een zware proef vol met zand, duinen en stenen. Zouden, net als vandaag, alle gestarte Nederlandse teams de finish ook weer halen? Dat lees je morgen op deze site.
En dan is de woestijn ineens leeg… Één voor één zijn alle teams uit het bivak vertrokken, elke truck die weg rijdt doet een beetje meer pijn… Gelukkig heb je dan elkaar als team nog. Want het zijn de coureurs die we het vaakst voor de camera’s zien, maar zonder monteurs, navigator en iemand die de boterhammen smeert ben je nergens. Dakar doe je samen.