Na een rustige proloog staat Kamaz in de eerste etappe weer gewoon ‘als vertrouwd’ met twee trucks op het podium. Sotnikov heeft de proef gewonnen, Shibalov staat op de derde plek. Ze maken daarmee een sandwich van Loprais in zijn Praga truck. Viazovich wist zijn MAZ op een vierde plek te krijgen, beste Iveco is Macik op plek vijf. Martin van den Brink is de beste Nederlander, hij staat op plek acht, ruim 20 minuten na de leider. Waar de ervaren Harskamper in het verleden een reputatie had veel banden te verslijten, is hij vandaag door ‘rustig’ rijden juist uit de problemen gebleven.

Foto fotop

Martin van den Brink: “We hebben met het hoofd gereden. Als je een grote steen raakt ben je verder van huis. We wel even stil gestaan. De turbodruk viel weg. We moesten op zoek naar de oorzaak. Er bleek een relais te zijn doorgebrand. Dat was het enige probleem van deze dag. Ik moet nog wel een beetje wennen aan de truck. We weten nu bijvoorbeeld dat we de vering nog goed moeten afstellen. Dat kwam vandaag duidelijk boven water. Het was mede daardoor een zware dag.”
Mitchel van den Brink is met zijn Volvo FMX vanochtend als 32e gestart en is zijn eerste echte etappe gefinisht op plek 26, sneller dan welke DAF of Mercedes ook.

Foto fotop

Maurik van den Heuvel werd elfde met zijn crew. Maurik: “maar liefst twee lekke banden gereden! Het was echt een heftige proef met enorm veel stenen en struiken. Ik verwacht dat iedereen minimaal één of meerdere lekke banden of heeft gereden… Maar verder: ik ben zeker niet ontevreden!”
Monteur Martijn van Rooij: “Het was een sloperij vandaag. Veel stenen! Het zou maar drie procent stenen zijn, maar ik denk dat we wel 90% stenen hebben gehad. De auto doet het goed, wel wat verbeterpuntjes, maar je moet iets hebben voor het nieuwe jaar.”

Geplaatst door DAKAR SPEED op Zondag 3 januari 2021

Pascal de Baar vanuit het bivak: “We hebben een taai dagje achter de rug, met heel veel stenen. Wat eigenlijk niet mag gebeuren is dat we alle banden lek hebben gereden. Of nou ja, niet allemaal, maar wel twee, en één met het hele loopvlak er af. Daar kun je het wel mee halen, maar niet met volle snelheid. Het is niet wat we gehoopt hadden met ons team, maar goed, het is de eerste dag, alles kan nog veranderen. Heel veel andere mensen hebben ook problemen en heel veel andere mensen zullen nog problemen krijgen. We moeten er gewoon voor gaan, maar we mogen niet zo veel fouten meer maken. Morgen starten we op nieuwe banden!”

Renault K-serie

Foto Rallymaniacs.

Ook bij de andere truck van het Riwald team heeft tijd verloren door een lekke band. Gert Huzink: “We hadden mooi de snelheid erin vandaag, het ging heel lekker, tot we een lekke band kregen. Toen we wilde wisselen hadden we te kampen met en onhandige krik. Dat heeft ons wel dertig minuten tijd gekost, jammer genoeg”

Foto Pascal de Baar

De beide Nederlandse Iveco’s, van het Firemen Dakar Team en de Dust Warriors, deden het erg goed vandaag. Richard de Groot werd veertiende en won daarmee vier plekjes. Hij was 53 minuten langzamer dan de snelste Kamaz. William van Groningen wist zijn toch al hele nette 20e startpositie vast te houden, hij kwam binnen op één uur en 25 minuten afstand. Corné van Drunen, die in opdracht van De Rooy de motorservice voor beide teams doet en hen technische ondersteuning geeft, vanuit het bivak: “Na zo’n zware proef valt het zeker niet tegen. Beide partijen wat banden en verder wat kleine prul dingetjes. Ze zijn beide zeer tevreden, op naar morgen. Ook Koot is met de Dust Warrior DAF probleemloos binnen gekomen.”

Geplaatst door Rally Team Dust Warriors op Zondag 3 januari 2021

Bij het team van William de Groot komt helaas nog niet veel informatie naar buiten. Het team lijkt vandaag in de moeilijkheden geraakt te zijn. Gestart op een zestiende plek, kwam men vandaag binnen op plek 27, meer dan 2,5 uur achter de winnaar. Maar, belangrijkste, men is binnen!

Sotnikov mag morgenochtend rond 6:45 Nederlandse tijd (8:45 lokaal) als eerste truck vertrekken. Hij heeft op dat moment al 228 kilometer op de verbindingsroute gereden en start dan de 457 kilometer lange special. Daar zitten de eerste 30 kilometers met duinen ook tussen, verder weer veel stenen maar ook zand.