Richard de Groot klaar voor nieuw avontuur
In een kleine loods bij een Formule 2 tankstation in Hillegom worden we ontvangen door Richard de Groot. Na acht deelnames aan Le Dakar als kistrijder op de motor, stapte hij in 2016 over op een truck. Hij vormde met Ed Wigmans en Joël Ebbers de snelle assistentie equipe van Riwald Dakar Team. Het jaar daarna ging hij met zijn eigen Firemen Dakarteam op avontuur. Het team van brandweermannen weet veel aandacht te genereren door de prestaties en mooie pr. Zo kreeg het doneren van een brandweerwagen aan een Zuid-Amerikaanse brandweerkorps veel aandacht en leverde een wereldwijde interesse voor het team op. Met name vanuit de wereld van vuurbestrijders zijn er fans van over de hele wereld die het amateur rallyteam uit Hillegom met grote interesse volgen. De afgelopen avonturen krijgen een vervolg met deelname aan Le Dakar 2021.
Voeten in aarde
Natuurlijk, met Covid 19 is het voor iedereen een bijzonder gek jaar, maar de ontwikkelingen bij het brandweermannen team van Richard de Groot zijn op zich zelf al bewogen te noemen. Het team maakte de afgelopen jaren een prachtige ontwikkeling door. De eerste jaren werd met een DAF gereden, maar die zat aan de max. dat bleek zeker in de laatste Dakar in Zuid-Amerika waar de equipe met hangen en wurgen de finish bereikte. Vorig jaar wist men, tot bijkans ongeloof van De Groot, de beschikking te krijgen over een serieus rallykanon van MKR. Een semi-fabrieks Renault waarmee men zich plots in de eredivisie van de truckrallysport kon begeven. Het plan was om drie jaar met de Renault te gaan rijden, maar dit voorjaar werd bekend dat MKR uit Tsjechië, bouwer en eigenaar, de truck had verkocht. Dat zette plots een lelijke streep door de plannen. Gelukkig kon men bij Team De Rooy een bijzondere rallytruck aanschaffen. Een Iveco met onafhankelijke vering. Eigenlijk een reeds getest prototype voor een volgende generatie rallytrucks van De Rooy. Het prototype werd door De Rooy aan de kant geschoven. Die wilde verder gaan met het bewezen concept met starre assen en zo kon Firemen Dakarteam trots melden dat ze met een unieke Iveco naar Dakar 2021 zouden gaan. Prachtig nieuws en al snel verscheen de Iveco in brandweerrood op sociale media. Het bleek echter lastig om de homologatie van de truck voor de Dakar rond te krijgen. Toen dit mis dreigde te gaan werd de truck geheel volgens afspraak met Team de Rooy, omgeruild voor een type met starre assen. Richard is gecharmeerd van de onafhankelijk geveerde truck, maar zonder homologatie kom je niet ver. In allerijl is de ingeruilde Iveco nu klaargemaakt voor vertrek. Toen men daar mee bezig was, werd bekend dat er alsnog een tijdelijke homologatie verkregen was voor de onafhankelijk geveerde Iveco. Weer wisselen en ombouwen werd qua tijdsplanning erg lastig, dus werd daar van afgezien. Niet dat het team er nu in kwaliteit op achteruit gaat. De truck, waarmee men een hernieuwde kennismaking met de Saudische woestijn gaat maken, is van absolute topkwaliteit. Het had wat voeten in aarde, maar het is voor elkaar. De Iveco rallytruck is ondertussen afgeleverd in de haven van Marseille. Van daar gaat het hele wagenpark van Firemen Dakarteam met de boot richting Saudi-Arabië.
Gedeelde servicemonteur
Oorspronkelijk zou Team De Rooy tijdens de rally service verzorgen, maar aangezien het topteam uit Son besloten heeft niet deel te nemen aan Le Dakar 2021, moest ook dat plan worden aangepast. Toevallig zit op steenworp afstand van Hillegom een ander rallyteam dat ook een Iveco van De Rooy heeft overgenomen. Samen met dat buurteam van William van Groningen, Rally Team Dust Warriors, is nu een monteur van De Rooy ingehuurd om die service te verzorgen. Zo is ook dat probleem mooi opgelost.
Trots als een pauw
Tijdens ons bezoek liet Richard de Groot niet alleen de rallytruck zien, maar ook de nieuwe servicetruck. Deze Iveco truck is, net als de rallytruck, overgenomen van Team De Rooy. De prachtige 8×8 staat voor de loods en staat vol kisten met onderdelen. Trots als een pauw vertelt hij over het wagenpark en z’n team. De wijze waarop alles steeds beter voor elkaar komt en de groei kan hij alleen verklaren door te verwijzen naar de waanzinnige inzet en betrokkenheid van de teamleden en sponsoren. Daardoor is het onmogelijke mogelijk. Nuchter, maar bevlogen gaat het team in januari proberen richting de top tien te rijden.
Tekst Robert Baarda, foto’s Alex Miedema en Firemen Dakarteam