Het was nipt, maar Kay Huzink heeft de aanval van Martin van den Brink weten te pareren en zag zich als snelste in de daguitslag terug met een voorsprong van één minuut en drie seconden op Van den Brink.

Kuipers-Jongbloed Hybrid Dakar Team

Het is toch wel een doorbraak te noemen hoor. De prestaties van Kay Huzink liegen er niet om. Ook vandaag weet hij ondanks een lekke band in de duinen te winnen van concurrent Martin van den Brink. Erg knap en petje af voor de Twentse jongeling. Pa zal trots zijn en hopelijk mag hij vanaf een moor wolk zien hoe zoon Kay de trofee morgen in de handen mag optillen. Zo ver is het nog niet, maar hij en z’n team kunnen de eindoverwinning nu toch echt ruiken. Hij doet zijn verslag van de dag:
“We zijn er weer! Eerste 90 kilometer na de start waren op snelle paden. Op ca. kilometer 90 vlogen we de duinen in en dit duurde ca. 100 km. De duinen waren verraderlijk en ontzettend zacht dus echt op passen met vast rijden en zorgen om niet te kantelen. 10 kilometer voor we de duinen uit moesten reden we helaas nog een lekke band. Martin van de Brink kwam ons voorbij en leek opweg naar de overwinning, totdat hij zich vast reed in het laatste stukje duinen. Daardoor konden we hem weer inhalen en kwamen we bij de broodjesstop aan. Na de broodjes nog 81 km proef en deze behouden proberen te rijden om geen maximaal risico meer te nemen door de voorsprong die we hebben. Uiteindelijk zijn we wel weer op P1 gefinisht op slechts één minuut en 3 seconde voor Martin. Morgen de laatste 150 kilometer stage van de morocco desert challenge. We gaan proberen mooi naar de finish te knallen en daar hopelijk de 1e plaats naar ons toe te kunnen trekken.

Steun ons!

Gert Huzink kon vandaag weer van start gaan, maar het geluk is blijkbaar eventjes op. Hij doet zijn verhaal: “Wij zijn vandaag wel gestart maar na 17 km al 2 banden stuk doordat er een leiding stuk was en links achter daardoor druk verloor. We lagen op dat moment al bijna een uur achter Kay en zonder de druk te kunnen aanpassen had het geen nut om de route te vervolgen en zijn we retour bivak gegaan.”

Eurol Rallysport ziet overwinning op laatste duin stranden

Door de lekke band van klassementsleider Kay Huzink kon Martin van den Brink hem inhalen en gaan voor de zege en wie weet nog meer. Maar toen reed de ervaren dakarheld zich helaas vast. Hij doet zelf zijn verhaal: “We hebben de hele dag voluit gereden. Één keer zijn we Kay in de duinen voorbij gereden. Hij stond een keer stil met een lekke band en wij werden een keer ingehaald toen we scheef tegen een duin stonden. Verder zijn we de hele dag met hem aan het strijden geweest. Het was toch wel een snelle proef. Met 60 kilometer mooie duinen. Daar moest je goed opletten. We zijn tweede geworden op een minuutje achterstand. Meer zat er niet in. We hebben twee fikse jumps gemaakt, maar de truck heeft het goed gehouden bij die sprongen. We maken alles nu weer in orde voor de laatste proef. Morgen toch nog een serieuze etappe. Je bent er pas als je aan de finish bent. We geven het nog niet op. Je weet maar nooit wat er gebeurt in deze sport.” De voorsprong van Martin en zijn manschappen op de nummer drie (Egbert Wingens) bedraagt bijna twee uur en een kwartier.

DDW Rallyteam ruikt het podium

Vandaag was het de laatste serieuze etappe en Egbert Wingens heeft het weer goed gedraag. Marije Wingens-Van Ettekoven doet verslag en laat weten dat het niet vanzelf ging: “We zijn er weer! Het ging er ff stevig aan toe in de cabine in het heetst van de strijd maar het is gelukt. Niks kapot, geen banden hoeven wisselen. Wel een oei-oei momentje toen we op de voorwielen stonden te balanceren en we alle drie benieuwd waren welke kant hij op zou vallen. Gelukkig was dat weer met de achterwielen op de grond ipv de voorruit en het dak. weer 3e vandaag!” Dit klikt alsof huwelijks mediator Marijn Beekmans vandaag aan de slag mocht. Geintje, want nu doen we Story- en Privé-achtige aannames. We weten het immers niet. Wat we wel weten is dat het geweldig is voor DDW Rallyteam als morgen daadwerkelijk plek drie in het eindklassement wordt veiliggesteld. Mooie prestatie voor een privé team met een unieke truck en… het mooiste motorgeluid van allemaal. Chapeau en succes met de laatste etappe.

Overige zaken…

Tsja… wegens onze beperkte tijd moeten we het helaas hier bij houden. Wel kunnen we nog melden dat Cedric Feryn als vierde en voorlopig laatste truck over de finish is gekomen. Hoe het zit met Hamer Rally Team en de Massey Ferguson van G-Compettion is ons nu nog niet bekent.

Is toch prachtig? Wie spot welke truck hier rijdt?

Morgen: Het slotakkoord

Etappe acht is niet uitgezet om nog grote verschuivingen te bewerkstelligen. Maar je weet nooit of er onderweg nog een prchduiveltje is die zin heeft om toe te slaan. Op het programma staan Snelle pistes richting Ait Ben Hadou. Soms vlot rijdend, soms stenig en een loodrechte afdaling. Al met al een mooie rit voor de deelnemers als slotakkoord op een week rallyrijden door Marokko. De finish wacht bij het kasteel van de film Kingdom of Heaven. Succes aan allen die nog aan de start komen en vooral ook plezier.

Ons laatste dagverslag zal pas zondag online komen wegens andere drukte waar we niet omheen kunnen. Dat u dat alvast weet.