Iedere rally kent ergens wel een moment waarop de pechduivel toeslaat en er een verrassing is in de uitslag. Gisteren was het helaas einde rally voor RST Rally van de familie Ingels. Vandaag is het klassementsleider Gert Huzink die wegvalt uit het klassement. Wegens onvoorspelbare weeromstandigheden moest de etappe van vandaag worden ingekort tot het waypoint op 200 kilometer. Jammer dat hierdoor de duinen van het menu werden geschrapt, maar veiligheid gaat voor alles.

Kuipers-Jongbloed Hybrid Dakar Team winnen en verliezen
Het werd een enerverende dag voor Huzink en Huzink. Tot nu toe verliep de MDC zeer voorspoedig, maar dat geeft nooit garanties. Het goede nieuws is dat Kay wederom wist te winnen, maar daar staat tegenover dat Gert Huzink niet over de finish is gekomen wegens brand. Kay doet verslag: `We zijn weer in het bivak. Na het teleurstellende bericht van Gert die helaas niet gefinisht is vandaag vanwege een brandje bij zijn truck door een steen die tegen het dieselfilter is aangevlogen en daardoor diesel is beginnen te lekken over de gloeiende remmen hebben wij daar in tegen wel lekker kunnen rijden op een wel erg verraderlijke stage met veel bumpie stukken en vele gaten. Toen we op kilometer 200 bij de broodjesstop aan kwamen kregen we helaas te horen dat de proef niet hervat ging worden omdat de helikopters de duinen niet in konden vanwege de laaghangende mist. Uiteindelijk zijn we wel weer als eerste gefinisht en liggen we door het uitvallen van Gert nu op de eerste plaats in het algemeen klassement. We hopen dit vast te kunnen houden tot aankomende zaterdag maar zoals je kunt zijn blijft het een mechanische sport. We blijven ons best doen.”
Gert laat weten dat er geprobeerd wordt de schade te herstellen en morgen weer van start te gaan: “Ja beetje leidinkjes verbrand, uiteindelijk wel weer door kunnen rijden maar met veel storingen en dus rechtstreeks naar het bivak gereden, kijken of de storingen allemaal te verhelpen zijn.” Door de twintig uren straftijd valt het klassement vanzelfsprekend in gruzelementen. Zonde, maar Kay staat met een dik half uur voorsprong nu mooi aan kop.

Eurol Rallysport schuift door naar plek twee
Daar waar de één pech heeft, proviteerd de ander. Eerder in de rally zat het allemaal net een beetje tegen voor Martin van den Brink, maar nu zit het flink mee. Door het wegvallen van Gert Huzink schuift hij op van plek drie naar twee. Ook in de daguitslag werd de man uit Harskamp tweede. Volgens Van den Brink had de equipe van Eurol rallysport ook eerste kunnen worden: “We hebben lekker gereden en hadden zin in het laatste gedeelte van de special. Helaas moesten we na 200 kilometer stoppem. Maar de veiligheid van de deelnemers is het belangrijkste.’’ De equipe van Martin, Peter en Erwin moest echter ook al eerder in de proef een keer stoppen. ”Er zat al een scheur in de voorruit veroorzaakt door een kei eerder deze week. De ruit ging kapot en toen hebben we de voorruit eruit getrapt en gingen zonder ruit verder. Verder hebben we niks meegemaakt. Bij het meetpunt zagen we Kay al staan. Dat was jammer, maar we zijn toch tevreden. We hebben Gert Huzink stil zien staan. Die zijn we nu voorbij in het klassement. Nu moeten we een half uur goedmaken op Kay. Dat wordt ons doel voor morgen.”

DDW Rallyteam springt van vinkentouw naar podium
Ook Egbert Wingens profiteerd prettig mee van de tegenslag bij Gert Huzink. Zo gaat dat. De vaste positie vier is verlaten en ingeruild voor de derde plek. Niet alleen in de etappe, ook in het klassement wordt die podiumplek nu ingenomen. Met nog twee dagen voor de boeg zal die positie gekoesterd worden.
Wat nog ter tafel komt
Het hele veld schuift door en zo komt Renaldo Schrave namens het Hamer Rally Team nu op plek vier terecht. Zowel in de etappe als in het klassement.
Cedric Feryn vinden we terug op plek vijf vandaag en de MF rallytrekker van Cedric Goumaz op zes.
Helaas viel gisteren het doek voor Steve Ingels. Dit verslag plukten we van Facebook:
“Na een 200-tal km haalden we een service voertuig in langs een andere piste. We zagen te laat 2 jumps na elkaar en hebben zo gesprongen en mis neergekomen. Resultaat: de vooras naar achteren geschoven, cardan kapot gesprongen en zo ook een gat in de versnellingsbak gemaakt, alle bouten van de ophanging kapotgescheurd… Er volgde een rit van 150km achter een sweeper. Zonder servo dus moesten we met 2 man aan het stuur trekken. Nogmaals dikke merci aan het RESQ1-team! Dit betekent jammergenoeg het einde voor ons in de MDC 2025”


Etappe zeven: Rondje Foum Zguid met Duinen!
Het bivak blijft staan en de deelnemrs rijden een special stage in een lus van 290 kilometer. Na zeventig kilometer begint een niet eerder gereden duinenzone. Later volgt nog een partij duinen die hoger zijn. Kortom: Een dag om grote verschillen te kunnen maken. Ga er maar voor zitten, want dat zullen. de coureurs ook doen. De grote vraag: Lukt het Martin van den Brink nog om koploper Kay Huzink te doen wankelen?