Huzink & Huzink verdelen tot nu toe de dagzeges en pakten al drie één-tweetjes. Vandaag klopte Martin van den Brink echter weer duidelijk aan de deur. Die werd maar gedeeltelijk open gedaan en zo kwam de routinier van Eurol Rallysport op de tweede plek terecht na een mooie strijd met de familie Huzink. Kay Huzink weigerde de deur vol open te zetten en pakte de dagzege. Gert Huzink maakte het podium vol. Zo vormen de Huzink’s dit keer geen één-twee, maar een sandwich Van den Brink.

Eurol Rallysport ziet uit naar de duinen
Na 375 kilometer ‘plankgas’ door het Marokkaanse landschap kwam Martin van den Brink 42 tellen tekort voor de dagzege. De tweede plaats bij de trucks stemde de Harskamper toch tevreden. “Het was een mooie strijd. Wij hadden vandaag een klein probleempje met de remmen, rechts voor. Die was gisteren lek en is gerepareerd, maar met een zelfgemaakt rubbertje. Daardoor remde de truck een beetje scheef naar links. Verder hebben we echt lekker gereden en zijn tevreden.’’ Dat Martin na afloop van de etappe nog een tijdstraf van twee minuten kreeg, kon de pret in het team van Eurol Rally Sport niet bederven. Met de duinen, die de komende dagen nog in het verschiet liggen, zal de vrolijkheid van de ‘zandhazen’ uit Harskamp alleen nog maar verder toenemen. Met de ervaren Belgische navigator Peter Willemsen aan boord mag ook de debuterende co-piloot Erwin van Voskuilen zich verheugen op de komende etappes.

Kuipers-Jongbloed Hybrid Dakar Team pakt weer de dagzege
Het is een indrukwekkende rally tot nu toe voor het team met de veel te lange naam. Vandaag was het de dus weer de beurt aan Kay Huzink. Zonder de tijdstraf van Van den Brink was het gat slechts 42 seconden. Kay weet de dag mooi samen te vatten: “Supermooie, technische proef na de ietswat minder uitdagende proef van gisteren! We begonnen goed aan de proef tot we op kilometer 25 het juiste spoor verloren dat ongeveer tussen de vijf en tien minuten tijd heeft gekost. Later onze weg weer snel kunnen vervolgen omdat Joël snel het juiste pad had gevonden. Later hadden we wel veel stof in het feshfesh maar hebben goed kunnen vlammen tot aan de finish. Uiteindelijk zijn we vandaag weer op de eerste plaats geëindigd op 2 minuut en 42 seconde van de tweede man. Na de winst die Gert behaalde gisteren hebben we nog steeds alle etappe overwinningen binnen het Kuipers-Jongbloed Hybrid Dakar Team kunnen houden. Op naar morgen!”

Gert vult aan: “Weer aan de finish van proef vijf. Die begon al met een moeilijk navigatie punt waar meerderen aan het zoeken waren en wij dus ook. Uiteindelijk weer terug gereden naar een vast punt en van daaruit weer opgepakt, toen kwam Kay er ook net aan en kon achter ons om de piste weer te vervolgen. Veel snelle pistes maar ook tricky door de opstapjes en keien dus het was goed opletten. Uiteindelijk kwamen we bij de broodjes aan en zagen we dat er een motorsteun was afgebroken en toen maar een tandje eraf gehaald om zonder te veel tijdverlies aan de finish te komen, Kay haalde ons in en we konden gelukkig de finish halen zodat de monteurs het euvel kunnen repareren en morgen weer fris aan de start kunnen verschijnen.”

DDW Rallyteam stuitert naar plek vier
Egbert Wingens, Marije Wingens-van Ettekoven en huwelijksbuffer Marijn Beekmans hebben hun vertrouwde en van te voren ook voorspelde plek in het veld gevonden en ingenomen. Plek vier is voor het team uit Schaijk. Marije doet verslag: “Stuiterdagje vandaag. Minuut of tien verloren met zoeken naar het juiste pad, maar daar hadden er meer last van. Het was net een mierenhoop, zoveel wagens reden daar in de rondte. Denk wel een stuk of veertig. Verder moeten we even aan de vering schroeven om de juiste setting weer te vinden want we hebben wel een beetje pijn geleden vandaag. Maar we zijn er weer. Gelukkig geen lekke banden gehad vandaag maar ze zijn wel vernield.” Al met al is men bij DDW weer dik tevreden en klaar voor etappe zes.
Hamer Rally Team vast op plek vijf
Op gepaste afstand van plek vier hebben Relando Schrave, Hans Heerema en Bert Uijt den Boogaard een nieuwe vijfde plek aan de ketting kunnen rijgen. Hans laat het volgende weten over de proef: “Het was een prima dag, lang en technisch heel leuk.”

Feryn Dakar Sport snelste 6×6
Ach, soms moet je er natuurlijk iets van maken. Er doen twee 6×6 rallytrucks mee. Meestal is de MAN van Ingels de snelste, maar om voor ons nog onduidelijke redenen ging die vlag tijdens etappe vijf niet op. Dus kon Cedric Feryn met Alexander Peeters en Bjorn Burgelman met de kleine eer strijken. Als de drie wedstrijdauto’s geen problemen kennen tijdens de race, kunnen de mannen in de robuuste Mercedes mooi doortokkelen naar de finish. En zo’n dag was het.

Etappe zes: Assa – Foum Zguid
De MDC staat bekent om de wienige verbindingskilometers, maar voor etappe zes kon met blijkbaar niet om een verbinding van 187 kilometer heen. Op zich geen probleem. In Le Dakar is dat kort te noemen. Door deze verbinding worden een slechte piste en zeven militaire controleposten vermeden en dat is ook wat waard. Tijdens de 312 kilometer aan special stage die zal volgen wachten in deel twee duinen. We verwachten weer een snelle etappe en dat de duinen niet al te moeilijk zullen zijn.