Ook in de vierde etappe blijven de trucks van het Kuipers-Jongbloed Hybrid Dakar Team domineren. Dit keer kon Gert Huzink de winst pakken en werd Kay op zeven minuten tweede. Martin van den Brink pakte namens Eurol Rallysport de derde plek op een

Kuipers-Jongbloed Hybrid Dakar Team pakt weer een 1-2
Het team met de veel te lange naam blijft ook na dag vier van de MDC de toon zetten. Voor de tweede achtereenvolgende dag pakken de twee Huzink’s in de MKR Hybride Renault rallytrucks een heuse 1-2. Dit keer kwam Gert Huzink als snelste aan de meet.Hij laat zijn licht schijnen over de dag: “De vierde stage was er eentje die voor het klassement natuurlijk wel telde maar om te rijden was het een saaie proef. 80% vol gas rijden op een simpele piste is niet waar we hier voor komen maar de organisatie moet natuurlijk ook van gebied naar gebied en dan is dat over een piste altijd nog beter dan over de asfalt liaison. Toch hebben we op de 20% moeilijke situaties ons goed laten zien door de snelste tijd neer te zetten en dus goede zaken doen voor het klassement, zeker ten opzichte van Martin van de Brink die voor zijn doen te veel tijd laat liggen en daardoor afhaakt ten opzichte van ond team. Maar we zitten pas op de helft dus moeten zorgen dat we de focus houden. Wel doen de MKR Renault trucks het formidabel en dat zal ook verschil maken ten opzichte van de Iveco. De monteurs zijn weer aan het werk en zullen zorgdragen dat het materiaal weer op het punt staat zodat zowel Kay als ik morgen weer voor de winst kunnen gaan.”

Een tevreden Kay voegt hier zijn verslag aan toe: “Vandaag een lange en naar mijn mening saaie proef van 526 kilometer met heel veel lange rechte stukken. We mochten de proef als 5e starten en hadden hierdoor weinig tot geen last van stof van andere deelnemers. De eerste 60 kilometer waren mooie technische tracks en daarna waren het echt veel lange halen waar we tientallen kilometers achter elkaar vol gas konden rijden. De laatste 50 kilometer waren wel weer mooi technisch met echte rally paden. Joël en Martin zitten er ook super goed en scherp in en vormen we met z’n 3en een mooi team in de cabine. We zijn 7 minuten achter Gert gefinisht en daarmee zijn we vandaag weer 1e en 2e alleen vandaag in de omgekeerde volgorde”

Eurol Rallysport pakt nog geen tijd terug
Het muntje valt nog niet de kant op van Martin van den Brink. Gelukkig is de rally nog lang niet klaar en kan er zeker in het tweede deel van deze week nog flink tijd worden goedgemaakt. Martin vond het een saaie dag, maar geeft de strijd nog lang niet op: “Vandaag was het een saaie en lange proef. We reden vooral plankgas. We zijn wel met een lekke band over de finish gekomen. We konden de band steeds bijpompen. Zodoende was een bandenwissel niet nodig.’’ De ervaren Harskamper moest de teugels van de MM Iveco Torpedo wel iets laten vieren in de snelle etappe. “Na ongeveer 200 kilometer kregen we te maken met een afgebroken schokbreker aan de voorkant. In het restant hebben we een beetje behouden moeten rijden om de finish te halen. Ruim 500 kilometer recht toe recht aan was voor ons erg saai. Maar we zijn weer binnen en daar gaat het om.’’

DDW Rallyteam hield een piepshow
De vierde plek in de vierde etappe is voor het DDW Rallyteam. Heel netjes weer. Het grootste probleem voor Egbert Wingens en z’n crew was een kapotte snelheidsbegrenzer. Er moest dus op de piep van de GPS gereden worden. Als dat ding piept zit je op de snelheidsgrens. Ga je over de snelheid heen in delen waar een limiet geldig is, dan staan daar stevige straffen op. Op zo’n lange etappe even er. extra uitdaging. Al met al heeft de truck en de crew de etappe en de piepshow van vandaag goed doorstaan. Over de tijdstraf van zes minuten piept dan ook niemand.
Hamer Rally Team blijft zitten waar ie zit
Buut Hamer, daar achter die eerste vier trucks! Tsja…. Het nadeel van de positie vijf waar Renaldo Schrave, Hans Heerema en Bert Uijt den Boogaard continu zitten, is dat ze daardoor een beetje verstopt raken tussen het geweld vooraan en de langzamere 6×6 rallytrucks plus de MF trekker. Dat neemt niet weg dat ook op plek genoeg te beleven is. Voor Schrave is het een nieuwe ervaring als rijder en vandaag mocht monteur Jari ook zijn geluk beproeven door een dag mee in de truck te rijden. “Super gaaf” was zijn veelzeggende reactie na afloop. De etappe begon voor de mannen in de blauwe DAF met een lekke band aan het beginb van de proef. Die moest verwisseld worden en gelukkig verliep de lange, snelle etappe daarna zonder problemen. Morgen weer een nieuwe dag. Ik tel tot tien, wie niet weg is is gezien… Zet h’m op mannen. Laat je niet gekl maken en we blijven jullie volgen.

RTS Racing hersteld zich goed na boutdag
Gisteren liep het even mis. In het begin van etappe drie waren er duinen met zeer zacht zand, maar op een harde ondergrond. Veraderlijk dus en dat merkten Steve, Jules en Arthur Ingels toen na een flinke klap bleek dat maarliefst tien bouten van de cabineophanging aan de linkerkant waren afgebroken. Veel Ingels, maar even geen engel in de truck. De pechduivel had blijkbaar dienst en men moest uit veiligeidsoverweging direct rechtsomkeer maken en via de openbare weg terug naar het bivak rijden. Zonde, maar het is niet anders. Monteurs Kevin en Roy hebben de truck kunnen repareren en vandaag werd de majestieuze 6×6 MAN rallytruck keurig naar de zesde plek gereden.

Fereyn Dakar Sport in dienst van snelle auto’s
Cedric Fereyn, Bjorn Burgelman en Alexander Peeters hebben met hun Mercedes 6×6 de schone taak service te verlenen aan de drie auto’s die ook namens het team aan de rally meedoen. Gisteren betekende dat een hoop werk omdat de Toyota Hilux van Koen Wauters en Tom de Leeuw crashte. Vandaag verliep het makkelijker en kwam de de robuuste truck als zevende aan de finish.

G Competition trekt het nog steeds
De Massey Ferguson trekker van G Competition doet nog steeds mee en heeft ook vandaag de finish weer gehaald. We weer met de maximale tijd die er voor de etappe staat, maar Goumaz en Drault zal dat waarschijnlijk een worst zijn. Het is een verhaal van prachtig gekkenwerk. Pionieren en iets doen dat nooit eerder gedaan is. Chapeau en we blijven benieuwd hoe ver ze zullen komen.

Etappe 5: Smara – Assa
De vijfde etappe lijkt weer een snelle te worden. Er is een mix van andergronden met zand, fesh fesh, gravel, stenen en uitgestrekte vlaktes. De special stage van 375 kilometer heeft met een strook fesh fesh en de beruchte Piste Africaine tempovertragende stukken. Zeker de laatste is met scherpe stenen, diepe geulen en veraderlijke obstakels technisch en tactisch zeer uitdagend. De laatste honderd kilometer lopen dan weer soepel door een prachtig decor. Kortom: Nieuwe dag, nieuwe kans en er staat vast eker weer genoeg