
Een bloedstollend duel tussen Martin van den Brink en Gert Huzink blijft vooralsnog een uit. Van den Brink blijft vandaag door mechanische malheur steken op de vierde plek. De man van Eurol Rallysport leek lang op weg naar de dagzege, maar verloor kostbare tijd op klassementsleider Gert Huzink die vandaag tweede wordt. De dagzege gaat naar Kay Huzink en de derde plek wordt Egbert Wingens en zijn DDW Rallyteam.
Nieuwe generatie geeft visitekaartje af
Met Kay Huzink kent de MDC een jongeling die al flink aan de deur van de gevestigde orde staat te rammelen. Vandaag pakt hij met Joël Ebbers en Martin Roesink een mooie dagzege. De trucks starten tussen de auto’s en SSV’s op basis van de positie in de algemene tijdsmeting. Wegens tijdsverlies van gisteren startte de equipe van Kuipers-Jongbloed Hybrid Dakar Team daarom slechts als 47e. Ze wisten echter snel terreinwinst te boeken. Kay over de dag van vandaag: “We haalden gelijk veel deelnemers in die vast zaten of minder snelheid hadden in de duinen. Probleemloos en een mooi ritme kunnen rijden tot we op kilometer honderdvijfenzestig een lekke band kregen en deze moesten vervangen. De laatste honderd kilometer weer een mooie snelheid kunnen pakken tot we op vijf kilometer voor de finish, samen met vele anderen, het juiste pad moesten zoeken. Daar verloeren we ongeveer tien minuten. Uiteindelijk zijn we als eerste (truck) gefinisht en een mooie tijd neer kunnen zetten.” Zo gaf iemand van de nieuwe generatie een sterk visitekaartje af.

Vast op eerste duin
Gert Huzink werd tweede op bijna achtien minuten van Kay. Maar nipt voor DDW Rallyteam. Een mooie 1-2 dus voor het Twentse rallyteam. Gert over het verloop van de etappe: “Na de eerste duin kwamen we vast te zitten door een te hoge bandenspanning. Dit kostte direct veertien minuten en dus zijn we er daarna voor gaan zitten om het tijdsverlies te beperken. De stage verliep goed en de truck wiebelde mooi door het kamelengras, waar je echt wel flinke oplawaaiers kunt krijgen als je die raakt. Langs de zee zaten we achter enkele auto’s, waardoor er veel stof op de piste was en met vele grote keien was het uitkijken om niet de boel kapot te rijden. Twee kilometer voor het einde moesten we flink zoeken naar een waypoint. hierdoor reden we een band stuk op de grote keien en het zoeken heeft vijftien minuten geduurd voor we de weg naar de finish konden vervolgen.” In het klassement staat Gert nog steeds op de eerste plek en schuift Kay ten koste van Martin van den Brink door naar plek twee. Van den Brink nu derde met het vinkentouw team van DDW kort daarachter op plek vier. Erg leuk hoe alles toch weer anders loopt dan van te voren gedacht.

Kei oorzaak tijdverlies Van den Brink
Martin van den Brink lag lange tijd op koers voor de dagzege. Door een kei kon Kay er met die zege vandoor. Martin: “We hadden geen stuur meer. We zijn gestopt en toen bleek dat het oliereservoir van de stuurpomp er afgeslagen was door een kei. Geen olie meer en konden niet sturen. We moesten de leidingen met elkaar verbinden. Daar hebben we een half uurtje verloren.” De immer strijdbare Harskamper gaat morgen weer proberen de achterstand te verkleinen. De equipe van Eurol Rallysport krijgt in de MMT Torpedo nog genoeg kansen het tij te keren.

DDW doet lekker mee
Het scheelde slechts 27 seconden of DDW Rallyteam was vandaag tweede geworden. dat is bizar weinig, maar alsnog is het team super tevreden met de derde plek van vandaag. Ze doen hartstikke goed mee. Marije van ettekoven doet verslag: “Dertig kilometer gereden met rechts achter een lekke band en de laatste tien kilometer was links voor ook lek. Marijnheeft dat kunnen bijpompen tot aan de finish. dat scheelt vijftien minuten ten opzichte van wisselen. Een roadbook viel een keer uit en dat is niet goed voor het vertrouwen. Laatste stukje met martin van den Brink opgereden en een pad gemist waardoor we een stuk door de stenenmoesten steken om het één na laatste waypoint te halen. Dat is gelukt en dus net een derde plek voor vandaag. Zo zie je maar, gestaag doorgaan en zo min mogelijk tijd verliezen. Zo haal je ook resultaten.” De monteurs in het bivak kunnen wel lekker aan de slag. Bij een sleile duin is de truck best hard op de neus terecht gekomen. Dit had een aantal geknapte bouten van de motorkap tot gevolg. Uit voorzorg worden een aantal zaken vervangen en alles weer goed vastgezet. Ook de banden sluiten hard en worden vervangen. Niks schokkends, maar vervelen hoeven ze zich niet.

Het overige veld
Hamer Rally Team zit qua prestaties in een soort niemandsland. Renaldo Schrave eindigt vandaag op positie vijf en die is erg eenzaam. Het gat naar vier is enorm en het gat naar zes nog groter. Achter de DAF van Hamer zitten twee snelle servicetrucks en een trekker. Cedric Feryn werd vandaag zesde en op plek zeven vinden we de MF trekker van de andere Cedric, namelijk Goumaz. Samen met frederic Drault hebben ze vandaag de rode lantaarn qua etappeuitslag overgedragen aan Steve Ingles. De verhalen van deze teams zijn ons nog niet bekent, dus houden we het bij deze scoreboardjournalistiek.

Morgen een monster etappe
Met maarliefst en 526 kilometer aan special stage wacht er morgen een flinke uitdaging in de Marokaanse Sahara. Nog nooit ging de MDC zo zuidelijk en het zal volgens de organisatie zeker de moeite waard zijn. Het lijkt een etappe te worden op hoge snelheid, maar tricky omdat er maarliefst verrtig kilometer door een rivierbedding gereden moet worden. Het risico ligt op de loer dat deelnemers vast kunnen komen te zitten in de nattere delen van deze “chott”. Als je eenmaal vast komt te zitten in de modder of drijfzand is groot tijdsverlies niet te voorkomen. Er zullen ook stukken in zitten met zeer zacht zand waarbij het brandstofmanagment ook een grote rol gaat spelen. Al met al weer iets om naar uit te zien.