Vandaag stond een flinke etappe op het programma van de Morocco Desert Challenge (MDC). Vanaf Plage Blanche starte de dag met een korte verbinding van 16 kilometer. Daarna werden de chronometers ingedrukt om de prestaties over 354 kilometer te meten. Na deze lange special stage volgde nog een verbinding van 143 kilometer naar het bivak in Laâyoune.
Gert Huzink pakt dagzege
Met de snelheid van de MKR Renault Hybrid torpedo rallytruck zit het wel goed, want in een tijd van 5 uur 24 minuten en 3 seconden wist Gert Huzink op dag twee van deze MDC de overwinning te pakken. De Man uit Manderveen rijdt overigens voor het eerst met Hugo Kupper als navigator. Kupper neemt de plek in van Rob Buurssen. Dit alles is in goed overleg besloten. Huzink heeft met zijn Kuipers-Jongbloed Hybrid Dakar Team grote ambities en dat vraagt veel tijd. Voor ondernemer Buurssen viel die rally ambitie niet meer te combineren met zijn zakelijke beslommeringen. In Kupper is een zeer ervaren navigator gevonden die ook technisch zijn mannetje staat. Als derde man zit niemand minder dan Mario Kress als monteur in de truck. Deze Duitser construeert met zijn MKR al jaren de rallytrucks waar Huzink mee rijdt. Hij kent de truck dus tot in ieder detail en dat kan natuurlijk zeer goed van pas komen indien er technische problemen opdoemen. Vandaag werd de eerste dagzege van deze rally binnengesleept. In de strijd met Martin van den Brink pakt Gert Huzink dik 22 minuten. Gert heeft het naar zijn zin en appte: “De truckjes doen het goed.”
Niet de dag van Eurol Rallysport
Martin van den Brink, navigator Peter Willemsen en monteur Erwin van Voskuilen kenden technische tegenslag. “we moesten door een plas heen en daarna sloeg de motor in de noodstop. Dat heeft denk ik een uurtje gekost. we zijn binnen en mogen nog niet klagen. Ik denk dat de andere trucks ook het één en ander hebben meegemaakt.” aldus de snelle trucker uit Harskamp. Voorlopig staat de equipe van Eurol Rallysport op plek twee in de dagklassering. Het verschil is nog steeds goed te overbruggen en de rally is nog maar net begonnen. En wie Martin kent weet dat hij de strijd echt pas opgeeft als de laatste finishlijn gepasseerd is. Het kan weleens een bloedstollende strijd worden.
Kay goede start
Zo, die woordspeling is dan ook gemaakt. Hopelijk kunnen we onszelf de rest van de rally wat dat betreft inhouden. Kay Huzink heeft de snelheid goed te pakken, maar ontbeert nog de ervaring om nu al tot absolute kanshebber voor de eindzege te gelden. Die status moet hij natuurlijk nog verdienen. Met de ervaren Joël Ebbers als navigator en monteur Martin Roesink werd vandaag weer een leerzame dag. “We begonnen goed en hadden een mooi ritme te pakken. Op circa 80 kilometer reed ik mezelf vast in een rivierbedding en moesten we wachten tot Gert voorbij kwam om ons los te trekken. Later mooi met elkaar (Gert en ik) met elkaar oprijden tot de pauze van 30 minuten.” aldus Kay Huzink. Later kregen de mannen in de frontstuur MKR Renault Hybrid rallytruck nog een lekke band en werd er een navigatiefout gemaakt. Zo eindigden ze vandaag als derde. Keurig, al is het tijdsverlies van dik een half uur wel zonde natuurlijk. Al met al een goede start voor “neefje” Huzink.
DDW Rallyteam als best of the rest
Egbert Wingens heeft de vaart er goed inzitten. Samen met zijn vrouw Marije van Ettekoven-Wingens als navigator en monteur Marijn Beekmans als beschikbare huwelijks mediator (grapje) werd de vierde tijd geklokt. Het gat met nummer drie (Kay Huzink) is vandaag slechts een kleine drie minuten. DDW Rallyteam is geheel naar verwachitng de best of the rest. Zodra een Huzink of Martin van den Brink tegenslag kent, zit Wingens op het vinkentouw. De mooist klinkende rallytruck van het hele veld kan dan zo maar doorschuiven richting een podiumplek.
Update 23:42u: Wegend het lostrekken van Martin van den Brink heeft het DDW rallyteam wat tijd teruggekregen en passeert daarmee Kay Huzink in de daguitslag. Derde plaats dus en zie hier: Het vinkentouwprincipe in werking.
Schrave timmert aan de weg
Zo… dan kunnen we ook meteen een Hamer woordgrap afvinken. Renaldo Schrave rijdt met navigator Hans Heerema en monteur Bert Uijt den Boogaard in de DAF van Hamer Rally Team. Teameigenaar Fons Jans kon wegens familieomstandigheden niet zelf achter het stuur van de truck kruipen. Schrave en de mannen doen het keurig, maar zitten wel een beetje in een “chasse patate”. Dat is een wielerterm voor iemand die bungelt tussen de kop van het veld en de achtehoede. te langzaam om voorin mee te strijden en te snel voor de teams achterin. Misschien dat er nog een leuke competitie ontstaat met de truck van Ingels, maar dat valt niet in de lijn der verwachting. De Belgen Ingels, Ingels en Ingels in de 6×6 MAN zijn tot nu toe de laatsten die over de finish zijn gekomen in daglicht. Fereyn is kort voor het verschijnen van dit artikel ook in het bivak aangekomen en de MF rallytrekker wordt rond middernacht verwacht.
Ettape 3: lus en kust
Morgen wacht slechts 4 kilometer verbinding en 264 kilometer special stage. Eerst zullen de listige duinen van La’ayoune moeten worden bedwongen. Het parcours maakt een soort lus waarna vervolgens de kust gevolgd zal worden richting finishplaats Boujdour. Onderweg veel variatie. Van duinen, gravelpaden tot kamelengras. Alles lijkt er voor morgen in te zitten. Een nieuwe dag, nieuwe kansen en we gaan zien wat er gaat gebeuren.