Met zeven trucks en een trekker trekt de Morocco Desert Challenge (MDC) vanaf zaterdag 5 april door de Marokaanse landschappen. De tiende editie van deze mooie rally start in Agadir en eindigt een week later, op zaterdag 12 april, in Ouarzazate. Tussendoor hebben de deelnemers 3150 wedstrijdkilometers te overwinnen verdeelt over 8 etappes. Hieronder het verlate verslag van de proloog op zaterdag 5 april. Een mooie eerste proef van 83 kilometer tussen Agadir en Plage Blanche.

Lekker op de trekker

Een trekker? Ja; een trekker. Het leek even een 1 april grap, maar blijkt realiteit te zijn. Swazilander Cedric Goumaz en Fransman Frederic Drault hebben een Massey Ferguson 8S geprepareerd voor dit avontuur. Omdat ons Swazi’s net zo slecht is als ons Frans, hebben we nog weinig verdere info over dit rallyvoertuig. De twee pioniers zijn in de categorie trucks geplaatst en doen mee onder de naam G-Competition. Hopelijk staat de G niet voor Gehandicapt (zoals bij het G-voetbal) en kunnen de mannen het tempo van de andere deelnemers volgen. Wie weet ontstaat er een nieuwe categorie en zien we in de toekomst meerdere omgebouwde trekkers (voor de randstedelingen: tracktoren) die zich met elkaar gaan meten in de off-road rallysport. We gaan zien hoe dit avontuur gaat verlopen. Interessant is het in ieder gaval wel. Tijdens de proloog zijn Goumaz en Drault dede de heren er een uur en drie kwartier langer over dan de dagwinnaar. Wat dat betreft kunnen ze hun borst nat gaan maken voor wat nog komen gaat. Alle etappes doorkomen en zo de finish halen lijkt ons al een wereldprestatie.

Duel Huzink – Van den Brink

Naar onze verwachting zullen vier trucks serieus met elkaar in competitie gaan, waarbij twee Nederlanders de absolute favorieten zijn. Martin van den Brink zal namens Eurol Rallysport met zijn MMT Iveco Powerstar aan de start staan. We verwachten een sportieve clash met Gert Huzink in zijn MKR Renault Hybrid torpedo van het, hou je vast, Kuipers-Jongbloed Hybrid Dakar Team. Gelukkig hier, in tegenstelling tot de Dakar Rally, geen homologatie gedoe voor MKR. Naast de torpedo van Gert zal ook neefje Kay Huzink namens het team van start gaan in de voormalige frontstuur rallytruck van Gert. De jongeling zal proberen zo dicht mogelijk in het spoor te blijven van de twee ervaren favorieten en weer meer ervaring opdoen. Tijdens de proloog profiteerde Kay maximaal van een navigatiefout die zowel Gert Huzink als Martin van den Brink maakte. Zo geeft de jongste Huzink meteen zijn visitekaartje af met de dagoverwinning. Gert Huzink pakt de tweede plek en Martin van den Brink de derde.

Wingens op vinkentouw

Het DDW Rallyteam sloeg de afgelopen Dakar rally over en wil in de MDC laten zien dat de Iveco torpedo goed is doorontwikkeld. Rijder Egbert Wingens wil zich gaag meten met de top. Wij zijn benieuwd of DDW Rallyteam zich kan mengen voor een podiumplaats. De proloog laat zien dat Wingens op het vinkentouw zit. Met een vierde plek

Geen Fons Jans

Hamer Rally Team is weer aanwezig en houdt de eer van het merk DAF hoog. Mooi om het team weer in actie te zien. De laatste jaren is de MDC het enige, maar wel vaste “uitje” van het Apeldoornse team. Dit keer zien we niet Fons Jans achter het stuur, maar is Renaldo Schrave van navigator doorgeschoven naar het stoeltje van de coureur. Helaas is de truck geen hoogvlieger meer en zullen we het Hamer blauwe rallymonster in de middenmoot tegenkomen. Positie vijf in de proloog valt dan ook volledig binnen de verwachting.

Drie assen, drie Ingels

De familie Ingels trekt met de 6×6 MAN rallytruck door het Marokaanse landschap. Steve Ingels stuurt altijd zeer goed en weet met deze zware truck altijd goed te presteren. Natuurlijk niet voor de topposities, maar super knap hoe deze equipe zich door de uitdagende routes weet te manouvreren. Tijdens de proloog leverde dit de zesde plek op.

Het Fereyn zit h’m in de staart

Cedric Fereyn rijdt in een heuse klassieker. Met de Mercedes rallytruck behaalde hij de zevende plek in de proloog. Hij sluit daarmee de rij snelle trucks. Ruim voor de eerste trekker. Dat dan wel.