Was ik gisteren nog kritisch over De Rooy, vandaag snoeren ze me de mond op de best denkbare manier: met een één-tweetje. Loprais won met grote overmacht, teamgenoot Zala werd tweede op negen minuut 43 seconden, en Jan van de Laar deed (uiteraard samen met Ben en Anja) ook lekker mee, die eindigden 8e op net geen 44 minuten. Macik was snel, maar niet snel genoeg, hij completeert het dagpodium met een achterstand van 10 minuten en 26 seconden. Mitchel van den Brink had problemen in de beginfase van de strijd, gelukkig zat vader en snelle service Martin vlak achter hem, zodat de schade beperkt bleef op 28m55s ten opzichte van Loprais en 2h08m02s in het algemeen klassement op Macik. Bij de eerste waypoints was Mitchel constant de snelste en van het laatste waypoint tot de finish leek hij wel te vliegen zo snel wist hij dat stuk af te leggen.
Soltys begon de dag lekker maar verloor steeds meer tijd, zodat hij het uiteindelijk met een tiende tijd moest doen. Sugawara deed dat precies andersom, begon rustig aan en werd steeds sneller. Zo eindigde hij vóór de andere buitenbeen-torpedo. De ASO-FIA klucht van de dag: in verband met een fout in het roadbook telt een deel van de route van vandaag niet mee voor de special.
Door de matige dag gisteren moest Zala als 18e van start gaan vanochtend, maar door de hele dag als een malle te rijden werd hij dan toch tweede, een knappe prestatie. Het ging echter niet vanzelf. Boordmonteur Max van Grol: “Niet helemaal een probleemloze dag helaas. Er was een aantal keer een klein ding dat we even moeste resetten, maar verder ging het super. We zijn super tevreden, het tempo zit er goed in!” Zonder deze dingetjes had Zala vandaag dus zijn eerste etappe bij de trucks kunnen scoren. Morgen herkansing?
Kees Koolen: “Na 4 uur en 57 minuten op de 415 km etappe finishen we vandaag als vierde. In het algemeen klassement schuiven we een plek op naar de vijfde plaats en verkleinen we de kloof met de vierde plaats tot slechts 9 minuten. Het was een zware etappe, weer zoveel stenen. Maar ook een paar mooie duingedeeltes. We moesten een wiel wisselen vanwege een lekke band, maar kwamen binnen met 2 lekke banden. Gelukkig konden we ze op voldoende druk houden (door continu te pompen) om de etappe te finishen.”
Anja van Loon: “Het is weer gelukt, we zijn er weer. De eerste 80 kilometer tot de neutralisatie waren snel, maar het vele stof maakte het lastig en daardoor duurde het lang. Daarna kwamen we in de duinen, waar we goed doorheen kwamen. Het terrein bleef afwisselend, met snelle paden en duinen. Jan heeft vandaag gereden en dat ging echt top: geen fouten gemaakt, alles liep soepel. Het laatste stuk was geweldig. We raceten met drie trucks naast elkaar over de vlaktes om te zien wie het snelste was. Een prachtige dag waarop alles goed in elkaar viel.”
Mitchel van den Brink: “We begonnen lekker en hadden mooi gaatje geslagen op de concurrentie, maar helaas kregen we een technisch probleem. De multiriem van de motor liep eraf. De reparatie verliep helaas niet zoals we gehoopt hadden. We kregen de riem er niet goed omheen waardoor we even later weer moesten stoppen. Toen moesten we alles los sleutelen om de riem goed te kunnen plaatsen. Dat was jammer en daar hebben we dus veel tijd verloren. In de slotfase hebben we nog veel tijd goedgemaakt. We hebben alles gegeven. We staan nog tweede in het klassement. Macik moet de komende dagen stil komen te staan om die nog te kunnen bedreigen. Loprais kunnen we op eigen kracht wel hebben denk ik. We blijven de komende etappes knokken en dan zien we wel wat het oplevert”
Martin van den Brink: “Het was een mooie proef. Mitchel had hier verschil kunnen maken. Helaas liep het anders. We hebben twee keer gestopt om assistentie te verlenen om hen zo snel mogelijk weer op pad te krijgen. Dat is wel aardig gelukt. Mitchel krijgt ook tijd terug door een fout in het roadbook. De schade lijkt mee te vallen, letterlijk en figuurlijk. Wij konden niet meer doen dan dit. Hier zijn we voor. We moeten tevreden zijn dat we de jongens hebben kunnen helpen en onze positie doet er dan niet zoveel meer toe.”
William de Groot reed een persoonlijk record voor dit jaar, hij werd zevende vandaag, op 41 minuten en 33 seconden achter Loprais, en was de derde in Son gebouwde truck in de klassering. Topprestatie!
Richard de Groot en de andere Firemen waren de ’traagste’ Nederlanders vandaag, ze deden op één seconde na een uur langer over de special dan de snelste Iveco. Jan van der Vaet: “Stage 7 afgewerkt op P12, éérste keer buiten de top tien vanwege 2 lekke banden… Super mooie proef alweer! Morgen richting de hoofdstad Riyadh met een ritje van ongeveer 800km inclusief 488km special stage!”
Wederom een bewogen dag voor Maurik, Wilko en Martijn van DAKAR SPEED. Langzaam rijden om de koeling en vering te sparen… En alsnog Jan en Alleman (waarbij Alleman Martin van den Brink is, en Jan zijn achternaam niet kort is, maar Van de Laar) voorbij rijden! Netjes hoor.
Ard Munster: “Iedereen startte vroeg vanwege de vele duinen partijen, dus ook alle snelle assistentie trucks bleven gezellig bij elkaar in de buurt. Na 50km op een zandbaan kon de Tatatatatra eindelijk haar krachten laten zien in de duinen bij daglicht. Daglicht, dat zijn we niet gewend. Lekker rap door de eerste duinen heen, maar door een klein foutje in een behoorlijk duinpan geraakt. Voor een halfuur een privé zandbak, best leuk. Later op de proef nog kunnen assisteren om samen met 2 andere trucks een assistentie truck los te trekken. Een leuk dagje spelen!”
Voor wie zich afvroeg of een snelle service wel echt nodig is bij de classic Dakar, laten we deze beelden van The Bull die Hans Stacey en Anton van Limpt redt, voor zich spreken.
Voorlopige uitslag etappe 7
1 Loprais 4h33m31s
2 Zala/Van Grol +0:09:34
3 Macik +0:10:26
4 Kees Koolen +0:24:26
5 Mitchel van den Brink +0:28:55
6 Maurik van den Heuvel +0:34:14
7 William de Groot +0:41:33
8 Jan van de Laar +0:43:48
9 Sugawara +0:52:14
10 Soltys +0:53:11
11 Martin van den Brink +0:59:31
12 Richard de Groot +0:59:50
X Tomecek/Munster +ir:rele:vant
Voorlopig algemeen klassement na etappe 7
1 | 600 – M. MACIK (CZE) | MM TECHNOLOGY | POWERSTAR | 41h19m05s | +00:00:00 | +00:02:00 | (1) |
2 | 602 – M. VAN DEN BRINK (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 43h27m07s | +02:08:02 | –:–:– | (2) |
3 | 601 – A. LOPRAIS (CZE) | IVECO | POWERSTAR | 43h49m52s | +02:30:47 | –:–:– | (3) |
4 | 604 – M. SOLTYS (CZE) | TATRA | BUGGYRA EVO 3 | 46h03m00s | +04:43:55 | +00:06:40 | (4) |
5 | 603 – K. KOOLEN (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 46h16m51s | +04:57:46 | +00:06:20 | (5) |
6 | 606 – M. VAN DEN BRINK (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 46h30m11s | +05:11:06 | +00:15:00 | (6) |
7 | 607 – T. SUGAWARA (JPN) | HINO | 600 | 47h53m27s | +06:34:22 | –:–:– | (7) |
8 | 605 – V. ZALA (LTU) | IVECO | POWERSTAR | 48h08m35s | +06:49:30 | –:–:– | (8) |
9 | 610 – R. DE GROOT (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 48h35m55s | +07:16:50 | +00:11:10 | (9) |
10 | 613 – A. VAN LOON (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 48h55m57s | +07:36:52 | –:–:– | (10) |
11 | 611 – T. VRATNY (CZE) | TATRA | FF7 | 57h07m01s | +15:47:56 | –:–:– | (11) |
12 | 618 – P. SABATÉ (ESP) | MAN | TGA | 60h06m07s | +18:47:02 | +01:00:10 | (12) |
13 | 616 – W. DE GROOT (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 60h17m35s | +18:58:30 | +00:15:00 | (13) |
14 | 621 – K. POSLEDNI (CZE) | TATRA | PHOENIX | 62h47m53s | +21:28:48 | –:–:– | (14) |
15 | 630 – J. CAZERES (FRA) | IVECO | TRAKKER | 105h53m51s | +64:34:46 | +21:30:00 | (15) |
Voor morgen staat er wederom een hectische en afwisselende special op het programma. De 487 getimede kilometers bestaan voornamelijk uit stenen, maar aan het eind zit er toch ook nog een mooi stuk zandbak in.