Was het op het eerste waypoint nog Zala die de snelste tijd neerzette, daarna waren het Mitchel van den Brink, boordmonteur én coureur van de beroemde Ome Wout bij het truckracen op asfalt Jarno van de Pol en navigator Moi Torrallardona die met de scepter zwaaiden. Alleen Martin Macik, net als Mitchel ook in een MMT EVO 4 onderweg, kon de winnaar van vandaag enigszins bijhouden. Soltys, vader Martin en Kees Koolen bezetten plekken 3, 4 en 6, allemaal op zo’n half uur van de snelste MMT. Het was Mitchel zijn vierde etappe-overwinning in de Dakar, waarmee hij de meest succesvolle Dakar-coureur uit Harskamp is, zijn vader heeft er drie op zijn naam staan. Indrukwekkende prestaties van beide!
Bij Team de Rooy wederom een dag met de nodige problemen. De snelheid is er wel, maar dan mag er onderweg natuurlijk mis gaan. Zowel bij Zala als Fried van de Laar Racing Team de Rooy FPT geurde er iets, daardoor werd er veel tijd in het klassement verloren. Ales Loprais, die gisteren op de rustdag nog zijn 45e verjaardag mocht vieren, houdt de schade beperkt en finisht op de vijfde plaats, ook een half uur achter Mitchel van den Brink.
Mitchel van den Brink: “Het was een super mooie proef. We zijn aan het aanvallen geweest en hebben het gat naar Martin Macik dichtgereden. De laatste 50 kilometer reden we in het stof van hem. We konden er niet langs komen en hij liet ons er ook niet voorbij. We kwamen precies tegelijk over de finish. Dat was wel mooi na een lang gevecht in de duinen. We hebben goede zaken gedaan in het klassement. Ja, ik ben heel blij met het resultaat. We hebben de laatste anderhalf uur in het donker gereden, maar dat was geen probleem.”
Martin van den Brink: “Alle duinen hebben we in het donker gereden. We zijn er goed doorgekomen en blij met de vierde plaats. Voor ons was het een mooie dag, maar het is wel ‘tricky’ in het donker. Bij daglicht had het niet veel voorgesteld, maar ja ze laten ons in het donker finishen. Ik denk dat veel equipes nog in de problemen komen en nog lang niet binnen komen. We konden niet pushen door een afgebroken stabilisatorstang achter. We moesten met verstand rijden. Maar we zijn hoe dan ook tevreden.”
Kees Koolen: “We startten vanmorgen als 2e en de eerste 35 km verliepen soepel. Het zag er allemaal goed uit. Toen ging er iets kapot, waardoor we tien minuten verloren en het rijden ook iets lastiger werd. Ook vandaag was de etappe geweldig. Inclusief lastige duinen. De laatste 2 uur reden we in het donker wat het tempo er wel uit haalt, vooral in de duinen die er ook in het laatste stuk volop waren. Morgenvroeg vertrekken we om 07:05 uur voor een lange dag. Ik hoop dat de monteurs dan klaar zijn met alle reparaties van vandaag.”
Simone van Huijstee namens Firemen Dakarteam: “Stage 6 zit erop en we eindigen opnieuw in de top 10 met een mooie 8e plaats! We blijven vechten voor sterke resultaten. Op naar de volgende stage!”
Anja van Loon: “Wat een proef! Het eerste stuk bestond weer uit veel stenen, maar daar kwamen we goed doorheen. Daarna gingen we de duinen in en dat ging eigenlijk ook wel gewoon goed. We hebben vastgestaan op z’n klein duintje, net langs een spoor. Dat heeft ons drie kwartier gekost. Het ging gewoon goed vandaag. We hebben de duinen wel in het donker moeten doen. Dat was echt enorm pittig, maar we zijn blij dat we aan de finish zijn. Het resultaat is ook prima en er moeten er nog veel binnenkomen. Op naar morgen dus!”
We zeggen vaak dat William de Groot rustig aan doet. Dat zou je als je globaal naar de cijfers kijkt ook nu denken: hij komt immers als tiende binnen, op één uur, 30 minuten en 56 seconden achter Mitchel van den Brink. Als je de leesbril wat verder naar het puntje van je neus schuift ga je ineens andere dingen zien. Op het laatste waypoint was die achterstand nog één uur en dik 34 minuten. Het laatste stuk heeft William dus snéller afgelegd dan Mitchel, Macik of Soltys. Je wint en kunt daar he-le-maal niks mee, maar het is toch leuk om even te vermelden, zeker omdat dit een stuk door donkere duinen is.
Celine Hofmans-De Groot: “Hoewel Ben zich vrijdagochtend om 11 uur moest melden werd hij pas om 13.30 uur opgehaald voor de operatie. Vanwege de algehele narcose en de enorme pijn na de operatie is Ben tot zeker acht uur in het ziekenhuis geweest. Het is wat minder vlot verlopen dan gedacht, maar gelukkig wel mooi achter de rug! Nu hopen op een spoedig herstel.”
De gifbeker is nog niet leeg voor Maurik van den Heuvel en zijn mannen. De eerste helft ging geweldig, met veel inhaalacties. Helaas brak na 180 km de koeling, waardoor de truck zonder koeling verder moest. Toch haalde het team nog trucks in en verzamelde genoeg waypoints om morgen weer te mogen starten. Het laatste stuk naar de finish werd wel via het asfalt afgelegd.
Bij Zala waren er technische problemen, in plaats van weer dichter bij de top 3 te komen werd de achterstand juist groter, ze zakten zelfs een plekje in het klassement, de Firemen zijn ze daar nu voorbij. Boordmonteur Max van Grol: “We begonnen heel lekker, maar helaas daarna een klein technisch probleem wat helaas best veel tijd kostte.”
Ard Munster: “Heerlijke dag gehad. Bij daglicht was het een mooie redelijk snelle etappe voor ons. We zijn nu iets minder zwaar beladen, dus kan je de gang er wat meer inhouden. Bij het tweede deel van de proef kwamen we in het donker aan. Alle duinen in het donker gereden, maar dat was schitterend en tijdens navigatie goed op de cap letten. Bij CP4 (KM478) kregen we bericht dat onze laatste SSV binnen was, dus nu via het asfalt naar het avondmaal. Een dag zoals vandaag maakt de Dakar tof!”
De mannen van The Bull zijn inmiddels binnen, maar we hebben verder nog niks van ze gehoord. Wellicht te druk met komkommers aan het jongleren? We vullen aan wanneer we meer weten, gelukkig kregen we wel een aantal prachtige foto’s van de meest legendarische truck die deze Dakar meerijdt!
Voorlopige uitslag Etappe 6
1 Mitchel van den Brink 5h17M19s
2 Macik +0:07:00
3 Soltys +0:29:07
4 Martin van den Brink +0:29:46
5 Loprais +0:31:20
6 Kees Koolen +0:37:51
7 Sugawara +1:05:21
8 Richard de Groot +1:21:38
9 Anja van Loon +1:22:18
10 William de Groot +1:30:56
11 Kovacs +1:45:34
12 Zala/Van Grol +1:46:05
DNF Van den Heuvel
DNF Tomecek/Munster
Voorlopig klassement na etappe 6
1 | 600 – M. MACIK (CZE) | MM TECHNOLOGY | POWERSTAR | 36h35m08s | +00:00:00 | +00:01:50 | (1) |
2 | 602 – M. VAN DEN BRINK (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 38h24m41s | +01:49:33 | –:–:– | (2) |
3 | 601 – A. LOPRAIS (CZE) | IVECO | POWERSTAR | 39h16m21s | +02:41:13 | –:–:– | (3) |
4 | 604 – M. SOLTYS (CZE) | TATRA | BUGGYRA EVO 3 | 40h36m18s | +04:01:10 | +00:06:30 | (4) |
5 | 606 – M. VAN DEN BRINK (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 40h57m09s | +04:22:01 | +00:15:00 | (5) |
6 | 603 – K. KOOLEN (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 41h18m54s | +04:43:46 | +00:01:20 | (6) |
7 | 607 – T. SUGAWARA (JPN) | HINO | 600 | 42h27m42s | +05:52:34 | –:–:– | (7) |
8 | 610 – R. DE GROOT (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 43h02m25s | +06:27:17 | +00:10:10 | (8) |
9 | 605 – V. ZALA (LTU) | IVECO | POWERSTAR | 43h25m30s | +06:50:22 | –:–:– | (9) |
10 | 613 – A. VAN LOON (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 43h38m28s | +07:03:20 | –:–:– | (10) |
11 | 611 – T. VRATNY (CZE) | TATRA | FF7 | 50h21m54s | +13:46:46 | –:–:– | (11) |
12 | 618 – P. SABATÉ (ESP) | MAN | TGA | 53h22m24s | +16:47:16 | +01:00:10 | (12) |
13 | 616 – W. DE GROOT (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 55h02m31s | +18:27:23 | +00:15:00 | (13) |
14 | 621 – K. POSLEDNI (CZE) | TATRA | PHOENIX | 55h51m52s | +19:16:44 | –:–:– | (14) |
Morgen is er geen bivak verplaatsing, dus terwijl de trucks hun proef doen kunnen de monteurs ook daadwerkelijk even slapen. De route is een lange lus, een van de beslissende etappes van de twee weken durende rally. Het heeft alle juiste ingrediënten: duivelse navigatie, een mix van snelle en langzame terreinen en, als kers op de taart, een vleugje bergracen.