Foto Martin Macík Jr.

Martin Macik was heer en meester vandaag. Iedereen maakt wel eens een foutje, maar Macik is niet iedereen, en vandaag was voor hem niet ‘wel eens’. Zo kon het dat hij de tweede helft van de marathonetappe in vijf uren, één minuut en 53 seconden af kon leggen. Dat is 19 minuten sneller dan Kees Koolen die tweede werd en 40 minuten sneller dan Mitchel van den Brink op de derde plek! Weer een MMT 1-2-3 dus, en wederom een De Rooy truck op de vierde plaats. Dit keer die met Ben van de Laar achter het stuur. Daar houdt het goede nieuws bij De Rooy ook wel op helaas, Loprais kwam op anderhalf uur achterstand binnen, Zala is op het moment dat we dit intro typen, waar we al belachelijk lang mee hebben gewacht, nog niet eens binnen… Hij is wel het laatste waypoint gepasseerd inmiddels, vier uren later dan Macik.

Foto Eurol Rallysport

Het algemeen klassement is daarmee flink opgeschud! Macik staat stevig eerste, met net geen twee uren voorsprong op Mitchel van den Brink. Als hij na de rustdag rustig aan doet, geen pech krijgt, niet verdwaalt en geen risico’s neemt, heeft hij de rally gewonnen. Maar in de Dakar krijgt IEDEREEN pech, vroeg of laat, en zelfs de beste navigator heeft het wel eens mis. En geen risico’s nemen? Wie zelf in competitief verband wel eens een helm op zijn of haar hoofd heeft gezet, weet waarschijnlijk wel dat er met die beweging ook een knopje ín je hoofd om wordt gezet. De Dakar is nog lang!

Foto via Kees Koolen

Kees Koolen was vandaag dus de snelste Nederlander, hij werd tweede achter teamgenoot Martin Macik, beide in een MMT EVO 4. Kees: “Gisteravond was het erg koud in de tent en bovendien was mijn luchtbed kapot dus heb ik in de grond geslapen. Maar het was een goede sfeer in het kamp en het eten was ook goed. Ik startte als derde met de etappe, achter Martin Macik en Mitchel van den Brink, ik kon ze nog in de verte zien op km 75. Ze waren gewoon sneller dan wij. Tot mijn verbazing kon geen enkele andere truck ons ​​volgen. De etappe was zwaar met veel stenen en steenplateaus tussen echt los zand. Op km 190 zagen we veel auto’s en Mitchel. Iedereen zocht naar een waypoint. Wij dus ook. Het duurde 10 minuten om het te vinden en toen we halverwege bij de neutralisatie aankwamen, was Macik er al. Zo’n 15 minuten voor ons. Met een goed constant hoog tempo en wederom geen lekke banden vandaag, kwamen we als tweede over de finish.”

Foto MMphoto

Mitchel van den Brink verloor tijd maar won posities. Mitchel: “We hebben lang moeten zoeken naar de waypoints, maar niet snel genoeg kunnen vinden. Daarna hadden we veel last van het stof van de buggy’s die ons inhaalden.We gingen heel goed en hadden Macik zelfs ingehaald. We lagen aan de leiding tot we moesten zoeken en uiteindelijk 40 minuten verloren. We blijven positief voor de tweede week. De duinen komen er aan. Macik kan ook vast komen te staan. Vandaag en morgen kunnen de monteurs de truck goed nakijken en prepareren voor de etappes die nog komen. Overmorgen beginnen we aan tweede week. We doen ons best en geven nog niet op.

Foto Van Loon Racing.

Vandaag zat Ben van de Laar achter het stuur van de snelste De Rooy Iveco. Anja van Loon: “We hebben echt een topdag gehad. De proef was ontzettend tricky. Ze hadden gezegd dat er 4% stenen zou zijn, maar het leek wel 80%! Gigantische rotsgebieden hebben we doorkruist, wat enorm zwaar was voor het materiaal. We hebben juist op die plekken extra voorzichtig gereden om alles heel te houden, en daardoor konden we daarna flink pushen. Het resultaat? Waarschijnlijk schuiven we op naar P3. (het lijkt er op dat Mitchel van den Brink een waypoint heeft gemist, wat hem een straf op kan leveren, red.) Een fantastisch gevoel, zeker omdat we ook als eerste van Team De Rooy binnenkwamen. We wisselen elke dag van chauffeur, en dat gaat top. Vandaag was het de beurt aan Ben. Het plezier en vertrouwen zijn groot, en dat nemen we mee naar de tweede week. Vandaag was de kers op de taart, maar nu heeft de vrachtwagen wat liefde nodig.”

Foto Eurol Rallysport

Martin van den Brink: “Wij hebben twee mooie dagen gehad. Gisteren veel stenen, vandaag geen problemen met de banden. Wel met het veerpakket achter. Daar zijn twee bladen gebroken en een schokbreker van de cabine is kapot. We moesten een tandje terug en vooral zorgen dat we er voor Mitchel kunnen zijn als dat nodig is. Door slim te rijden hebben we goede zaken gedaan en we mogen zeker niet klagen.”

Foto Firemen Dakarteam

Firemen werd vandaag achtste, maar in het bivak gebeurde ook iets opvallends. Terwijl een frietkotuitbater het team kundig navigeert, vonden de kroketten en frikandellen van Coronel het team in het bivak. Ook dát is de Dakar. Jan van der Vaet: “We hebben het bivak van de rustdag bereikt voor morgen. De Marathonetappe is ook geslaagd. Heel goed gereden. Gisteren op 5 uurtjes tijd twee banden, dame Fortuna was ons niet goed gezind. We zagen dat er een paar bladveren afgebroken waren. Dus vandaag op eieren, of nou ja, heel rustig aan. Vandaag ook een moeilijke navigatieproef, waar veel anderen een half uur gezocht hebben. De verstandhouding in de cabine is top. Die truck, dat hoef ik niet uit te leggen, werkt meer dan naar behoren. Vandaar rustig aan gedaan, voor geen verdere schade. Nu is iedereen bezig om alles weer spic en span te zetten voor overmorgen. Heel heftige editie gehad, maar iedereen blij. En nu gaan we een frietje eten dus het kan niet beter zijn. Op naar de volgende week!”

Foto De Groot Sport

William de Groot tokkelde weer rustig door, als er dan veel anderen problemen hebben sta je ineens in de top 10. Anderhalf uur áchter Macik, maar twee minuten vóór Loprais. De Iveco van William is gebouwd door De Rooy, maar is wordt het eigen team onderhouden en opgebouwd, zowel in Hedel als in de Dakar. Gisteren was William zo vriendelijk de DKR3 van Maurik van den Heuvel af te slepen naar de neutralisatie, scheelt dat team weer wat werk! Echt mooi te zien hoe de Nederlandse truckers elkaar steevast helpen.

Foto Team De Rooy

Op het moment dat we hier zijn met schrijven is Zala nét binnen: Negentiende op exact 17 kwartier achter Macik. We hebben gevraagd wat er aan de hand was, zodra we dat weten vullen we aan. We gaan er van uit dat de monteurs van De Rooy zich morgen in ieder geval niet hoeven te vervelen. In het algemeen klassement is Zala van de derde plek naar de achtste gekukeld, op ruim vijf uren achter Macik en slechts 82 seconden vóór Richard de Groot.

Foto via Ard Munster

Ard Munster: “We waren gisteravond rond 23.00 in het bivak, dus konden onze rijders mooi voorzien van banden en onze monteur heeft alle auto’s even nagelopen. De stage gisteren was zeer hobbelig met een zware truck, dus lekker door elkaar geschud door het Tsjechische beest. Vandaag ging het gelukkig wat vlotter, maar zijn we bij KM310 naar het asfalt gereden omdat onze auto’s gefinished waren. Nu even een rustdag en een nekmassage ondergaan. De Tatra doet het goed! Nog geen enkele lekke band en nog 0,0 onderhoud hoeven doen. Morgen even filters schoonblazen.”

Foto via Petr Lusk

Valt het jullie ook op dat vele trucks niet (meer) de naam van de fabrikant op de neus hebben? Zo heeft Macik zijn trucks zelfs als MMT ingeschreven, en ook bij De Rooy moet je steeds beter zoeken naar Iveco logo’s. Vratny rijdt in een Tatra, maar de T815 heeft een FeshFeshFacelift gekregen. Vandaag was Vratny het beleg in een De Groot sandwich, hij werd negende, tussen Richard op acht en William op tien dus. In het algemeen steeg hij een plekje, daar staat hij elfde op 11½ uur achter Macik. Anja van Loon hoeft zich geen zorgen te maken over haar top 10 positie, die voorsprong is vier uur en drie kwartier.

Foto Martijn van Rooij

Dakar Speed is vandaag dus niet gestart, maar het ziet er naar uit dat dat zaterdag wel weer gaat gebeuren! Boordmonteur en bouwer van de truck Martijn van Rooij: “Nog al wat buikpijn er van maar gaat goed komen. Ik denk dat we alles bij ons hebben. Voor het klassement doen we niet meer mee, maar voor de dagzeges wel!”

Foto de Groot sport

Ben de Groot is al weer even terug in Nederland, voor hem morgen alles behalve een rustdag. Hij zal dan worden
geopereerd. Bij deze operatie gaan ze plaatjes en schroeven in zijn duim plaatsen waardoor het probleem hopelijk opegelost is, maar volgens de arts zal de operatie uitwijzen of het allemaal gaat lukken.

Foto Sjef Pessers jr.

Sjef Pessers jr. van Team The Bull: “We waren afgelopen nacht om half 2 op het bivak, de bull is naar bivak gereden door mij, daar zijn Janus frank en Herman met de 8×8 door gegaan naar het marathon bivak om daar de slaap spullen af te geven voor de team leden in de Audi’s en vervolgens zijn ze terug gereden naar het bivak. De bull wordt gemaakt morgen op de rust dag en alle Audi mannen zijn ook weer binnen al met al gisteren een pech dag maar vandaag ging het weer super.”

Foto via Kees Koolen

Voorlopige uitslag etappe 5
1 Macik 5h01m53s
2 Kees Koolen +0:18:42
3 Mitchel van den Brink +0:39:37
4 Ben van de Laar +0:41:03
5 Soltys +0:49:31
6 Sugawara +0:52:08
7 Martin van den Brink +0:54:58
8 Richard de Groot +0:58:36
9 Vratny +1:24:42
10 William de Groot +1:28:51
11 Loprais +1:30:59
NNB Zala/Van Grol
NNB Tomecek/Munster
DNS Maurik van den Heuvel

Foto via Teruhito Sugawara

Voorlopig klassement na marathon-etappe

1600 – M. MACIK (CZE)MM TECHNOLOGY | POWERSTAR31h10m49s+00:00:00+00:01:50–:–:–(1)
2602 – M. VAN DEN BRINK (NLD)IVECO | POWERSTAR33h07m22s+01:56:33–:–:––:–:–(2)
3601 – A. LOPRAIS (CZE)IVECO | POWERSTAR33h27m42s+02:16:53–:–:––:–:–(3)
4604 – M. SOLTYS (CZE)TATRA | BUGGYRA EVO 334h49m52s+03:39:03+00:05:30–:–:–(4)
5606 – M. VAN DEN BRINK (NLD)IVECO | POWERSTAR35h10m04s+03:59:15+00:15:00–:–:–(5)
6603 – K. KOOLEN (NLD)IVECO | POWERSTAR35h23m44s+04:12:55+00:01:20–:–:–(6)
7607 – T. SUGAWARA (JPN)HINO | 60036h05m02s+04:54:13–:–:––:–:–(7)
8605 – V. ZALA (LTU)IVECO | POWERSTAR36h22m06s+05:11:17–:–:––:–:–(8)
9610 – R. DE GROOT (NLD)IVECO | POWERSTAR36h23m28s+05:12:39+00:07:10–:–:–(9)
10613 – A. VAN LOON (NLD)IVECO | POWERSTAR36h58m51s+05:48:02–:–:––:–:–(10)
11611 – T. VRATNY (CZE)TATRA | FF742h44m10s+11:33:21–:–:––:–:–(11)
12618 – P. SABATÉ (ESP)MAN | TGA45h35m01s+14:24:12+01:00:10–:–:–(12)
13616 – W. DE GROOT (NLD)IVECO | POWERSTAR48h14m16s+17:03:27+00:15:00–:–:–(13)
14621 – K. POSLEDNI (CZE)TATRA | PHOENIX48h34m00s+17:23:11–:–:––:–:–(14)
15630 – J. CAZERES (FRA)IVECO | TRAKKER61h08m59s+29:58:10–:–:––:–:–(15)
16617 – M. KOVACS (HUN) ×SCANIA | QUALISPORT HYENA81h38m44s+50:27:55+27:17:00–:–:–(16)
17633 – G. VERZELETTI (ITA) ×IVECO | POWERSTAR87h26m38s+56:15:49+27:00:00–:–:–(17)
18627 – M. BAUMANN (DEU) ×MAN | TGA87h30m40s+56:19:51+27:30:00–:–:–(18)
19625 – A. HERRERO (ESP) ×SCANIA | 4X489h03m54s+57:53:05+27:23:00–:–:–(19)
20634 – J. ESTEVE ORO (ESP) ×DAF | FAV 85 MX143h00m18s+111:49:29+80:00:00–:–:–(20)


Foto via Martin Macík Jr.

Morgen is de welverdiende rustdag in Hail. Als er dan genoeg te melden is komen we met een dagverslag, maar dat is geen zekerheid. We kijken qua route dus alvast even vooruit naar zaterdag. De etappes van de tweede week van de Dakar 2025 zullen veel langer zijn dan die van de eerste week. De eerste zet de toon met een parcours dat bestaat uit twee sterk contrasterende specials. Een transfer maakt plaats voor een snellere rekoefening, wat een tijdelijke dip in moeilijkheidsgraad markeert. Deelnemers zullen in het tweede deel echter hun ogen open moeten houden om te voorkomen dat ze vast komen te zitten in allerlei zanderige valkuilen, van heuvels en kleine duinen tot paden en meer. De special is 605 kilometer lang.

Foto MMphoto

Tenslotte, voor wie Gerrit Zuurmond en William van Groningen mist deze Dakar? Die doen de Africo Eco Race op dit moment. Vandaag was de etappe afgelast, dus gingen ze een quiz doen met rallytrucksmannetje Robert Baarda. Laptoplezers kunnen dat hier onder zien, bekijk je dit artikel op je telefoon moet je je vingers even tegen deze blauwe letters aan bewegen.