Vandaag was het de hele dag stuivertje wisselen met drie door Macik gebouwde MMT EVO 4 trucks, de dit jaar nieuwe versie van de Tsjechische Powerstar. Lang leek Kees Koolen er met de overwinning vandoor te gaan, maar een navigatiefout op het eind zorgde er voor dat hij niet zijn eerste etappe-overwinning bij de trucks op zijn naam kom schrijven, hij werd derde. Maar zonder Koolen hadden Martin Macik en Mitchel van den Brink niet één en twee kunnen worden: ze kregen beide een band van de toekomstgerichte ondernemer. Dat is pas teamwork! Na gisteren een De Rooy 1-2 nu dus een volledig MMT podium! Een andere trucks met MMT chassis, de DKR3 met Scania motor en International neus van Maurik van den Heuvel konden we juist bij de uitvallers bijschrijven, hij leek af te stevenen op de vierde plek, maar technisch malheur zorgt voor een vroegtijdig einde.
En de De Rooy Iveco’s dan? De Van de Laar siblings (er is nog steeds geen Nederlands woord voor…) lagen lang vijfde maar verloren op het eind veel tijd en moesten genoegen nemen met een (alsnog heel nette) zevende plek. Zala en Van Grol schoven door de problemen in het Nederlandse kamp door naar de vierde plek. Loprais beleefde na zijn winst van gisteren een moeizame dag en werd ‘slechts’ negende, op twéé seconde achter de oudste deelnemer uit Harskamp. In het algemeen klassement weet hij de tweede plek nog nipt vast te houden, maar Zala is slechts één lekke band van hem verwijderd en ook voor Mitchel van den Brink is het podium alles behalve uit zicht. Macik vaart er wel bij!
De Tatra’s deden ook lekker mee vandaag, Loprais heeft wellicht met weemoed terug gedacht toen Soltys (6e) en Vratny in hun Buggyra’s fysiek voorbij staken. Hier onder laten we weer zo veel mogelijk de deelnemers aan het woord, dat is dit keer wat lastiger dan anders. Er wordt ontzettend druk gesleuteld in het marathonbivak, en het bereik is er slecht.
Kees Koolen: “We zijn derde geworden, acht minuten achter de winnaar, onze teamgenoot Martin Macik. Van kilometer 150 tot 350 lagen we op kop, maar helaas maakten we een navigatiefout op slechts 30 km voor de finish. Het was geen zware dag, maar wel een moeilijke dag, want de hele dag waren er veel scherpe stenen en de navigatie was lastig. De meeste mensen hadden meerdere lekke banden en we hebben één wiel aan Mitchel en één aan Martin Macik gegeven. Gelukkig hebben we zelf geen lekke banden gehad.”
Anja, Ben en Jan van de Laar moesten relatief achterin starten, maar kropen al snel naar voren. Ze zaten telkens zo rond de vijfde plek, maar uiteindelijk liep de achterstand naar een half uur op, wat een zevende plaats in de etappe tot gevolg had. Door het uitvallen van Van den Heuvel staan de Bestenaren nu tiende in het algemeen klassement, ruim een uur vóór Bellina en 50 minuten achter de Firemen. “Net als gisteren reden we over het donkere lavagesteente, maar ze waren groter dan gisteren. Dus we hebben behouden gereden om de banden te sparen, dat werd ook geadviseerd door de organisatie. Daarna volgde er een sneller gedeelte met zanderige stukken, dat was leuk. We hebben een uurtje in het donker gereden, dat ging verder goed. We zijn lekker naar voren gekomen en staan er goed bij. Morgen kunnen we weer in ons eigen tempo verder. We hebben een leuke dag gehad en veel plezier samen aan boord.”
Zala en Max van Grol waren gisteren nog de tweede De Rooy truck in het klassement, vandaag waren ze eerste binnen het team. Wel sip voor hun dat er nog drie MMT’s voor zaten. Ze houden hun derde plek in het algemeen klassement, maar de achterstand van iets meer dan een half uur op koploper Macik is nu opgelopen naar net geen uur.
Mitchel van den Brink werd vandaag tweede, op drie minuten en 38 seconden achter de bouwer van zijn truck, Martin Macik. Door een lekker band en een navigatiefoutje zat een overwinning er, ondanks enkele snelste tussentijden niet in. In het algemeen klassement kruipt hij weer dichter naar Zala en Loprais toe.
Martin van den Brink: “Wij hebben behoudend gereden en niet veel meegemaakt. Het belangrijkste voor vandaag was de truck heel houden om morgen weer verder te kunnen. We zijn nu bij Mitchel en zijn manschappen. Hij heeft een lekke band gehad en wij hebben er nog één over dus die geven we aan hem. Nu gaan we eerst het onderhoud doen aan de trucks en daarna proberen een beetje te slapen om morgen de marathon-etappe af te ronden.”
De Firemen werden vandaag tiende, iets lager dan we van ze gewend zijn. Door het tijdverlies konden Kees Koolen en Sugaware de nog lang niet uitgebluste helden voorbij steken in het klassement en staan ze daar nu negende. Het is nog niet gelukt om contact met het team te leggen, dus we luisteren nog even naar wat Jan van der Vaet gisteren te zeggen had: “Vandaag zevende geworden in stage 3, ook geklommen naar plaats 7 in het klassement!! Op naar de marathonstage van 2 dagen, waar we opnieuw geen beroep kunnen doen op ons TOP-serviceteam… Met nog maar een derde van Dakar Rally 2025 te hebben gereden is het hier al een slagveld! We doen ons best om zo lang mogelijk uit de problemen te blijven!”
Maurik van den Heuvel en zijn team waren geweldig bezig deze 4e stage. Vanaf een 21e startpositie reden ze dankzij Wilko’s sterke navigatie naar een indrukwekkende 4e plek in de tussenstand. Alles liep soepel, zonder lekke banden of problemen. Maar in de woestijn sloeg het noodlot toe: de versnellingsbak scheurde plots en klapte uit elkaar, met flinke schade aan het vliegwielhuis als gevolg. Reparatie lijkt lastig en starten is helaas niet mogelijk. Het service team heeft ze opgehaald bij de neutralisatie, op zo’n 428 km van het bivak. De truck is op de aanhanger onderweg terug naar het bivak. Boordmonteur Martijn van Rooij: “Tis klaar”
Tomecek en Munster zijn op het moment van schrijven nog onderweg, al dan niet met een buggy op sleep. We praten later bij over hun avonturen van vandaag!
Ook met de equipe van William de Groot hebben we nog geen contact kunnen krijgen. Het ging, kijkend naar het scorebord, vandaag weer echt op zijn Williams, niet het snelste maar doorrrrrrrrploeteren. We kijken nog even terug naar de etappe van gisteren. William: “We hebben een hele leuke proef gehad. Tot aan de eerste 120 km ging het geweldig alleen klapte er toen een band aan de voorkant. Na reparatie zag Remon dat ook de rechter achterband kapot was. Op zich niet gek als je weet dat we een heel stuk van de etappe over lava stenen moesten rijden. De rest van de etappe ging goed, snelle tracks, alleen kwamen wij bij de laatste 45 km alleen maar stenen tegen dus moesten we weer opnieuw rustig aan doen. Ondanks de kleine problemen toch een hele fijne dag gehad en lekker gereden.”
Ben de Groot maakt steeds meer familieleden blij met zijn uitvallen. Kan zijn broer William verder met de rally, door onderdelen uit Ben zijn truck te gebruiken, gisteren werd óók jarige kleindochter Pom blij verrast dat haar opa én haar vader (Ad Hofmans is immers deel van de cabinecrew) ineens toch op haar feestje waren. Ben is gisteren bij de huisarts geweest en was vandaag in het ziekenhuis om te kijken wanneer hij aan zijn duim geopereerd kan worden. We blijven u op rallytrucks.nl op de hoogte houden, ook na het uitvallen van deelnemers, zonder daarbij verhalen uit al dan niet gebroken duimen te zuigen.
Sjef Pessers jr. stuurde vanochtend een anders dan anders foto van “The Bull”: “Ophanglager kapot. Zijn ze nu aan het maken.”
Even later staat de volgende klus op de agenda. Sjef: “Janus met de 8×8 naar het marathon bivak om de slaap spullen weg te brengen van het team ik met de bull naar het bivak onderdelen worden in gevlogen.”
Bij GeaLife Motorsport zijn de problemen van een heel ander, ernstiger aard: “In de Dakar zit een knop die niemand ooit zou willen indrukken. Een kleine knop, maar met een enorm gewicht. Er staan zes letters op geschreven die elke bemanning niet graag leest: RESCUE. Als je op die knop drukt, betekent dit dat je erkent dat er iets mis is gegaan, dat de droom stopt. Het betekent om hulp vragen. En bovenal betekent het dat je accepteert dat er, eenmaal onder druk gezet, geen weg meer terug is. Vandaag heeft Team GeaLife Motorsport met pijn in het hart deze beslissing moeten nemen. Tijdens een van de laatste etappes liep onze boordmonteur Alessio Bentivoglio een gebroken wervel op. De pijn was ondraaglijk en na een paar pogingen om door te gaan was het duidelijk dat de enige optie was op die knop drukken. Alessio werd per luchtambulance geëvacueerd, eerst naar Medina en vervolgens naar Jeddah, waar hij nog een paar dagen onder observatie zal blijven. De situatie is ernstig, maar het belangrijkste is dat het goed met hem gaat en dat hij wordt gevolgd door de beste doktoren. De Dakar is dit: een uitdaging die je tot het uiterste drijft en die je soms dwingt om te stoppen. Het was een moeilijke beslissing, misschien wel de moeilijkste die een team kan nemen, maar het was de enige juiste. Voor ons eindigt hier de droom van 2025. Maar we zullen terugkeren, omdat de woestijn altijd degenen roept die het hart hebben om het onder ogen te zien. Ons avontuur stopt, maar het gaat goed met Alessio. En dat is wat er echt toe doet. “
Voorlopige uitslag etappe 4
1 Macik 5h02m46s
2 Mitchel van den Brink +0:03:38
3 Kees Koolen +0:07:45
4 Zala/Van Grol +0:21:54
5 Soltys +0:22:12
6 Vratny +0:24:27
7 Van Loon-Van de Laar +0:35:56
8 Martin van den Brink +0:42:18
9 Loprais +0:42:20
10 Richard de Groot +0:52:44
16 William de Groot +2:28:33
NNB Tomecek/Munster
DNF Maurik van den Heuvel
Voorlopig klassement na etappe 4
1 | 600 – M. MACIK (CZE) | MMT EVO 4 | 26h08m56s | +00:00:00 | +00:01:40 | (1) |
2 | 601 – A. LOPRAIS (CZE) | IVECO | POWERSTAR | 26h54m50s | +00:45:54 | –:–:– | (2) |
3 | 605 – V. ZALA (LTU) | IVECO | POWERSTAR | 27h05m13s | +00:56:17 | –:–:– | (3) |
4 | 602 – M. VAN DEN BRINK (NLD) | MMT EVO 4 | 27h25m52s | +01:16:56 | –:–:– | (4) |
5 | 604 – M. SOLTYS (CZE) | TATRA | BUGGYRA EVO 3 | 28h58m28s | +02:49:32 | +00:02:30 | (5) |
6 | 606 – M. VAN DEN BRINK (NLD) | MMT EVO 2 | 29h13m13s | +03:04:17 | +00:15:00 | (6) |
7 | 603 – K. KOOLEN (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 30h03m09s | +03:54:13 | +00:01:20 | (7) |
8 | 607 – T. SUGAWARA (JPN) | HINO | 600 | 30h11m01s | +04:02:05 | –:–:– | (8) |
9 | 610 – R. DE GROOT (NLD) | MMT EVO 3 | 30h19m59s | +04:11:03 | +00:03:10 | (9) |
10 | 613 – A. VAN LOON (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 31h12m24s | +05:03:28 | –:–:– | (10) |
11 | 608 – C. BELLINA (ITA) | MMT EVO 3 | 32h31m32s | +06:22:36 | +00:00:50 | (11) |
12 | 611 – T. VRATNY (CZE) | TATRA | FF7 | 36h17m35s | +10:08:39 | –:–:– | (12) |
13 | 618 – P. SABATÉ (ESP) | MAN | TGA | 38h41m57s | +12:33:01 | +01:00:10 | (13) |
14 | 621 – K. POSLEDNI (CZE) | TATRA | PHOENIX | 39h51m26s | +13:42:30 | –:–:– | (14) |
15 | 616 – W. DE GROOT (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 41h43m32s | +15:34:36 | –:–:– | (15) |
Morgen het tweede deel van de marathonetappe, net als de afgelopen dagen over keiharde paden, zachte vlaktes en snelle stukken op een steenrijke ondergrond. Vrijdag is de rustdag voor de crews in de trucks, de monteurs, die op dit moment massaal bijslapen, mogen dan in het bivak in Hail juist vol aan de bak.