Ales Loprais weet eigenlijk altijd wel een etappe in de eerste week van de Dakar mee te pakken. Ook dit jaar is hij een kanshebber voor het eindklassement, iets wat hij, samen met Brabant trots boordmonteur Darek Rodewald, en navigator David Kripal onderstreepte door de derde etappe op zijn naam te schrijven met de door De Rooy gebouwde Iveco. Als je bedenkt dat dit een compleet nieuwe crew is, is het extra knap. Darek is een vaste waarde bij De Rooy en won al meerdere Dakars, zowel met Gerard de Rooy als met Janus van Kasteren junior. David Kripal komt uit de personenwagens waar hij met Tomas Ourednicek in de subtop meestreed.
Op de nummers 2 (Zala) en 3 (Mitchel van den Brink) gaan we zo dieper in. In deze paragraaf wil ik het over Macik en Soltys hebben. Soltys herpakte zich, na een voor hem hele lastige 48-uurs chrono moest hij als elfde starten, maar vandaag werd hij vijfde op 12 minuten achter zijn landgenoot Loprais. Macik werd vierde op vijf minuten en 20 seconden, maar had in het algemeen klassement genoeg voorsprong om de leiding daar te behouden. Zijn voorsprong op Loprais is wel geslonken naar drie minuten en 34 seconden.
Normaal spreken we de crews vanuit het bivak, maar nu is er na de etappe een enorm lange verbinding. Vanuit een rijdende rallytruck is het toch wat lastiger appen (wat we níet doen met degene die op dat moment de truck bestuurt), dus de reacties zijn hier en daar wat korter dan we gewend zijn. Zala was al de eerste Litouwer die een Dakar etappe in de auto won, vandaag was hij ook bijna de eerste die het in een truck deed. Het was bij de waypoints stuivertje wisselen tussen Loprais, Mitchel en Zala. Uiteindelijk kwam de tweede De Rooy Iveco iets minder dan een minuut tekort op de dagwinnaar. Boordmonteur Max van Grol op de vraag of de etappe net zo probleemloos was als dat hij via de tussentijden leek: “Jaa eigenlijk geen problemen”. Helder!
Bij Eurol Rallysport was er goed teamwork en kon Mitchel optimaal profiteren van de snelle assistentie-rol van zijn vader. Mitchel van den Brink, die derde werd op twee minuten en zeven seconden: “Het was een snelle stage met veel stenen, vooral op het eerste deel. Bandenmanagement was belangrijk. We reden foutloos om de grote stenen heen en hebben niks geraakt. Alleen de temperatuur steeg heel erg. Door de warme remmen kregen we de hitte niet meer uit de banden. Dat resulteerde net voor de neutralisatie in een klapband en moesten we stoppen om de band te wisselen. Daar hebben we wel wat tijd verloren. Dat was jammer, want we lagen op dat moment nog eerste. Het meest belangrijke was dat mijn vader dicht achter ons zat. Hij heeft bij de tussenstop zijn twee reservebanden afgestaan. Zo konden wij ook een tweede band, die oververhit en lek was, wisselen. Pa heeft een super job verricht. Wij konden blijven pushen, maar hij moest verder in onzekerheid. We zijn blij dat hij de streep ook heeft gehaald.”
Martin van den Brink offerde zijn banden en daarmee potentieel zijn eigen kansen op voor het team. Martin: “Het was een lastige rit nadat we de wielen hadden afgestaan. Maar het belangrijkste was dat Mitchel nu kon blijven pushen. Het waren veel harde paden met stenen en nog meer keien. We moesten 250 kilometer zonder reservewielen Dat is geen pretje. We hebben op ‘eieren gereden’. We hebben een tandje terug gedaan en zijn aan de finish gekomen zonder extra wielen bij. Heel lastig, maar het kan dus wel.” Martin werd achtste, hij was 28 minuten en één seconde langzamer dan Loprais.
Kees Koolen: “We finishen als zesde truck nadat we 3 uren en 52 minuten deden over de proef van 327 km. De winnaar was 16 minuten sneller en in de scratch van alle auto’s, buggies en trucks waren we 46. Dat is een mooi uitgangspunt voor de start van de marathon etappe morgen. De proef vandaag was nagenoeg alleen maar stenen en veel stof. 20km was erg los zand maar doordat dat vol lag met grote en scherpe stenen moesten we de banden hard laten. Helaas al na 20km hadden we een lekke band. De rest van de proef ging goed en we hebben veel mensen kunnen passeren.”
Richard en de twee Jannen, de Firemen van Dakar, haalden vandaag een mooie zevende plaats! Dat is ook de plek in het algemeen klassement. We wachten nog op reactie vanuit het team, zodra die er is, vullen we hier uiteraard aan!
Voor William de Groot was het nog even onzeker of hij vandaag wel kon starten. Hij bleek motorproblemen te hebben, en de goede onderdelen waren niet mee in de servicetruck. In dit geval dus heel erg letterlijk geluk bij een ongeluk, het onderdeel is uit Ben, die vandaag niet meer kon starten, uit de truck geschroefd, zodat ze toch verder konden. En hoe! Er werd als veertiende gefinisht in de De Rooy Iveco, op iets minder dan een uur achter de koploper. Ben blijkt inderdaad zijn duim gebroken te hebben, de andere dan de vorige keer… Bekend offroaderskwaaltje, maar als je gewend bent je stuur op een bepaalde manier vast te houden is dat erg moeilijk weer af te leren. Ben moet binnen zeven dagen geopereerd worden aan zijn duim, dat gaat in Nederland gebeuren. Definitief over en uit dus.
Anja van Loon-Van de Laar, de designated driver van de Van de Laar geschwister (waarom is daar geen Nederlands woord voor?) vandaag. “Het terrein was adembenemend, echt een maanlandschap met vulkaanstenen en fesh fesh. Er was zoveel stof, maar dat werkte in ons voordeel. Veel anderen hadden er veel last van, maar wij haalden moeiteloos auto na auto in. Na 50 kilometer was er een buggy die ons niet voorbij wilde laten, ondanks meerdere signalen van ons. In het dikke stof raakten we een stenen muurtje. We beschadigden onze aandrijfas en moesten stoppen om te sleutelen. Samen besloten we om de aandrijving naar de vooras te verwijderen en dus met achterwielaandrijving verder te rijden. Dat was ook wel een beetje spannend door het losse zand, maar we konden verder en wisten de finish te bereiken. Anja reed alsof ze in een oude BMW over het parcours drifte, een knap staaltje controle en doorzettingsvermogen.”
Door wat technische problemen verloren Maurik, Martijn en Wilko vandaag 90 minuten in het begin van de etappe. Maar nadat dat was opgelost, hebben ze GEWELDIG werk geleverd! De baan was compleet kapot gereden, de mannen van DAKAR SPEED hoorden bij de laatsten die er overheen gingen. Maar onder die barre omstandigheden reden ze tijden die SNELLER waren dan de top 3 trucks! En daarvoor doen wij een diepe buiging met ons petje af. Door deze problemen, en doordat Koolen en Soltys vandaag juist een topprestatie afleverden, is het team in de algemene ranking wel wat gezakt. Maar de Dakar is nog steeds érg lang!
Munster en Tomecek hadden het rustig vandaag. Ard: “Vandaag een ingekorte etappe, maar dat vonden we niet erg. Maar een uurtje in het donker gereden en zonder duinen gaat dat een stukje sneller! Mooie snelle vlakke pistes, deed me herinneren aan thuis in de Flevopolder. Geen assistentie hoeven verlenen vandaag, want zonder duinen weet iedereen wel te finishen. Wel veel kamelen onderweg op de route. Die luisteren helaas niet naar de sentinel.”
Nog geen update van The Bull, als alternatief laten we een teamgenoot aan het woord, Erik van Loon in dit geval: “Wij hadden even een mindere dag. We hadden alleen maar stenen en dan is het onmogelijk om de voorgeschreven snelheden te halen. Daar hebben we dus veel strafpunten door gekregen. We reden ook nog twee keer lek, die tijd moesten we dus dubbel goedmaken en dat zorgde weer voor extra strafpunten. Na de finish stopte de auto er plots mee, dus we zijn naar het bivak gesleept. Verder gaat het top, ook deze dagen zitten er soms tussen. Op naar morgen.”
Voorlopige uitslag etappe 3:
1 Loprais/Rodewald 3h36m21s
2 Zala/van Grol +0:00:53
3 Mitchel van den Brink +0:02:07
4 Macik +0:05:20
5 Soltys +0:12:48
6 Kees Koolen +0:16:03
7 Richard de Groot +0:22:56
8 Martin van den Brink +0:28:01
9 Bellina +0:32:22
10 Sugawara +0:34:29
14 William de Groot +0:58:52
17 Van Loon-Van de Laar +1:34:51
21 Maurik van den Heuvel +1:50:07
23 Tomecek/Munster +2:16:28
24 Cockburn +2:31:10
DNS Ben de Groot
Voorlopig klassement na etappe 3:
Pos | Naam | Merk | Tijd | Verschil | Penalty | Pos |
---|---|---|---|---|---|---|
ETAPPE 3 | ||||||
1 | 600 – M. MACIK (CZE) | MM TECHNOLOGY | POWERSTAR | 21h06m10s | +00:00:00 | +00:01:40 | (1) |
2 | 601 – A. LOPRAIS (CZE) | IVECO | POWERSTAR | 21h09m44s | +00:03:34 | –:–:– | (2) |
3 | 605 – V. ZALA (LTU) | IVECO | POWERSTAR | 21h40m33s | +00:34:23 | –:–:– | (3) |
4 | 602 – M. VAN DEN BRINK (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 22h19m28s | +01:13:18 | –:–:– | (4) |
5 | 606 – M. VAN DEN BRINK (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 23h28m09s | +02:21:59 | +00:15:00 | (5) |
6 | 607 – T. SUGAWARA (JPN) | HINO | 600 | 23h50m22s | +02:44:12 | –:–:– | (6) |
7 | 610 – R. DE GROOT (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 24h24m29s | +03:18:19 | +00:03:10 | (7) |
8 | 604 – M. SOLTYS (CZE) | TATRA | BUGGYRA EVO 3 | 24h33m30s | +03:27:20 | +00:02:30 | (8) |
9 | 603 – K. KOOLEN (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 24h51m38s | +03:45:28 | +00:00:20 | (9) |
10 | 615 – M. VAN DEN HEUVEL (NLD) | SCANIA | LONESTAR | 25h25m33s | +04:19:23 | +00:05:00 | (10) |
11 | 613 – A. VAN LOON (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 25h33m42s | +04:27:32 | –:–:– | (11) |
12 | 608 – C. BELLINA (ITA) | IVECO | POWERSTAR | 25h35m49s | +04:29:39 | +00:00:50 | (12) |
13 | 611 – T. VRATNY (CZE) | TATRA | FF7 | 30h50m32s | +09:44:22 | –:–:– | (13) |
14 | 618 – P. SABATÉ (ESP) | MAN | TGA | 31h11m28s | +10:05:18 | +01:00:10 | (14) |
15 | 621 – K. POSLEDNI (CZE) | TATRA | PHOENIX | 33h17m55s | +12:11:45 | –:–:– | (15) |
16 | 616 – W. DE GROOT (NLD) | IVECO | POWERSTAR | 34h12m13s | +13:06:03 | –:–:– | (16) |
17 | 617 – M. KOVACS (HUN) × | SCANIA | QUALISPORT HYENA | 68h03m34s | +46:57:24 | +27:17:00 | (17) |
18 | 633 – G. VERZELETTI (ITA) × | IVECO | POWERSTAR | 69h23m04s | +48:16:54 | +27:00:00 | (18) |
19 | 641 – T. TOMECEK (CZE) × | TATRA | 815-2T0R45 | 71h11m42s | +50:05:32 | +27:00:00 | (19) |
Morgen wacht het eerste deel van de marathonetappe, een stuk van 415 kilometer. Na aankomst in het bivak van Alula is er slechts twee uur service mogelijk door de monteurs. Daarna moeten de rijders het onderhoud zelf voor hun rekening nemen. Donderdag volgt de tweede helft van de marathon-etappe, 428 kilometer naar Hail, waar na afloop van de marathonetappe de welverdiende rustdag is. Alhoewel we die waarschijnlijk beter revisie-dag kunnen noemen.