Martin Macik is de grote winnaar van de 48h-chrono etappe, en heeft daarmee ook de leiding in het klassement overgenomen van Mitchel van den Brink. De sympathieke Tsjech deed 12 uren en 10 minuten over de proef. De enige twee die hem bij konden houden waren De Rooy Iveco’s: Loprais op 9 minuten en 43 seconden, en Zala op 18 minuten en 52 seconden. Op plekken vier en vijf vinden we Martin en Mitchel van den Brink, met ieder meer dan een uur en een kwartier achterstand.
Het grote nieuws uit het Nederlandse kamp komt echter van Ben de Groot. De droom van de beide broers om samen de finish te halen is ruw uit elkaar gespat. Samen met de achterbumper van het truckje van een local die in de schaduw in een bocht vast stond… De local in kwestie heeft er behalve een (nog) kapotte(re) auto en een vieze onderbroek niks aan over gehouden, Ben is er minder goed van af gekomen, het lijkt er op dat zijn duim weer gebroken is.
Vaidotas Žala: “Het was een hele lange etappe, maar uiteindelijk hadden we een goed resultaat. We hadden twee lekke banden, maar drie reservebanden mee, dus dat was strategisch handig. Hele zware dagen! Ik ben helemaal uitgeput. De truck is goed! Na een aanvaring met een duin is het voorraam gebroken, het tweede raam in drie dagen. Maar los daar van mag ik niet klagen.”
Boordmonteur Max van Grol: “Ik was blij dat ik mijn bedje zag in het bivak! Het ging goed, twee lekke banden en een keer vast gestaan, voor de rest super gereden.”
Een zin die we de afgelopen jaren al heel vaak hebben getypt: Martin van den Brink was de snelste Nederlander. Of in dit geval, Nederlandse coureur, Darek en Max zitten niet achter het stuur. Martin: “We reden kort achter Mitchel en zijn achter hem gestart, daarom zijn wij vierde geworden. Ik ben tevreden met onze klassering en we zijn zelfs nog iets uitgelopen op onze directe concurrenten. We gaan de trucks prepareren en al met al mogen wij niet klagen.”
Uiteraard hebben Martin, Bart en Richard ook geholpen Mitchel zijn truck weer op te kalefateren, ze stonden immers in hetzelfde bivak, zonder de servicecrew. Martin: “We hebben geprobeerd om het differentieel te repareren. Dat is niet gelukt, maar we moesten wel zorgen dat hij weer kon starten. Dat is gelukt. Wij hebben de hele dag achter Mitchel aangereden. Het waren pittige proeven. Wij hadden alleen een veerblad kapot. Ergens in een rivierbedding is dat gebeurd, maar verder hebben we geen problemen gehad.”
Mitchel van den Brink zag zijn leiding in het klassement veranderen in een achterstand van meer dan een uur, maar het had nog veel erger kunnen zijn. De immer opgewekte Harskamper: “We mogen ondanks alles niet klagen. Het waren twee bijzondere dagen. We begonnen goed, maar nog voor de 100 kilometer kregen we een technisch mankement aan de as. We hadden geen vierwielaandrijving meer. Op dat moment hadden we nog veel duinen en slechte stukken voor de boeg. We moeten positief blijven. Het is pas de tweede dag van de Dakar Rally. Het is nog lang. Al met al is het verlies nog minimaal gebleven als ik zie hoe weinig (driewiel)aandrijving we hadden. De monteurs moeten de truck goed nakijken en vanaf morgen gaan we proberen ons terug te vechten.”
Maurik van den Heuvel en de mannen van Dakar Speed zijn zevende geworden op 2 uren (en 21 seconden, lijkt verwaarloosbaar, maar in een oncomfortabele positie, bijvoorbeeld met je blote voet op een legoblokje, kan 21 seconden erg lang duren). Boordmonteur Martijn van Rooij: “Het ging goed, motorkap afgebroken, keerringetje in naafdop lek van bandenaflaat en een brandstofleiding lek, dat was eigenlijk het grootste ding. Was bang dat ie helemaal afbrak, verders doet de auto goed z’n werk. Was echt een zware proef echt zitten afzien in de auto maarja daarvoor zijn we hier.”
Anja van Loon: “Jan stuurde ons gisteren met vaste hand door een prachtig maar uitdagend parcours vol hoge duinen en wisselende ondergronden. Helaas kregen we technische problemen, maar acht kilometer verder stond Team De Rooy klaar om de achteras keerring te vervangen. Met hernieuwd vertrouwen reden we verder naar het rustpunt op 482 kilometer. Daar overnachten midden in de woestijn met slechts een tent en slaapzakken van de organisatie. Het was simpel, maar onvergetelijk. Vandaag ging Ben achter het stuur zitten en dat verliep soepel. We vonden snel ons ritme en wisten door de goede navigatie van Jan aardig wat tijd goed te maken. Het was een afwisselende etappe met duinen, snelle tracks en verraderlijke rotsgebieden. We zijn gefinisht als achtste en we hebben dus de vertraging van gisteren grotendeels ingehaald. We genieten volop van dit avontuur. Morgen wacht ons weer een nieuwe uitdaging, we kunnen niet wachten!”
Jan van der Vaet: “We waren om vier uur terug, jullie tijd twee uur natuurlijk, van de 48 uurs chrono stage, duizend kilometer gefietst, top top top! Top gelopen, een keer een half uurtje vast gestaan, maar geen problemen. Een keer een kwartiertje, tien minuutjes gezocht naar een waypoint wat iedereen moest zoeken. Alle waypoints gevalideerd. Morgen een proef van 327 kilometer, ingekort omwille van regen, dat klopt ook, maar ook omdat ze bepaalde mensen weer willen laten herademen. Omdat het een beetje te zwaar was volgens sommigen, maar dat is natuurlijk Dakar. Het kaf van het koren scheiden! Morgen beetje navigatie, snelle secties, wat stenen, voor elk wat wils. En dan een lange verbinding voor de assistentie, van zo’n 800 kilometer, dus die jongens zullen ook wel weten wat gedaan. En daarop is dan alweer de marathon stage! Alles loopt goed bij het Fireman Dakarteam, topteam in de cabine, toptruck. We stay on the move en alles komt goed!”
Kees Koolen: “Dag 2 en 3 van Dakar 2025 was de 48 Uurs etappe. Na 15 uren en 15 minuten racen over 960 km finishen we als 10e truck maar op een afstand van 3 uren van de winnaar. Tot nu toe kunnen we iedere dag qua snelheid mee met de top echter we hebben absoluut niet de resultaten die daar bij horen omdat we simpelweg te veel mee maken. Was dat op dag 1 de navigatie, nu zijn we 2 keer vastgereden in de duinen, normaal gesproken ons sterkste punt. Alleen die 2 keren kosten ons 2,5 uur graven voordat we los waren en verder konden. Aan het einde van de eerste dag hadden we 490 km gereden en kwamen om 19:20 aan bij het eerste bivaque waar we in een tent moesten slapen. Dat was deze keer geen leuke ervaring want we zaten op een open vlakte in een flinke zandstorm. De hele nacht kwam het zand de tent binnen. De 48 Uurs etappe was best zwaar maar we hebben het gehaald en zien uit naar de 3e etappe morgen. We hadden deze 2 dagen geen lekke banden en hebben de gehele 950 km met dezelfde banden gereden. Het is hier in Saudi al donker sinds 17:30. Slechts 129 equipes van de 200+ hebben de finish gehaald. 177 equipes zijn binnen maar deze laatste 30 hebben moeten opgeven deze etappe. 30 equipes zijn nog onderweg. Ons doel voor de rest van de race is de snelheid er in te houden zodat de resultaten er ook komen.”
Celine Hofmans-De Groot: “Team Ben heeft vandaag nadat ze weer zijn gestart na een aantal kilometers op de track tegen een local aangebotst die daar vast stond. Dit was precies in een bocht dus hadden ze ook moeilijk kunnen missen. Deze local heeft gelukkig niks, behalve dan een kapotte wagen (die was al aardig gaar, maar goed voor daar nog prima te besturen ) en de zenuwen omdat ie geschrokken was, wat we goed begrijpen als zo’n gevaarte tegen je aan knalt! De truck heeft wat schade opgelopen, maar door de klap werkt de stuurbekrachtiging niet meer en heeft ons pa waarschijnlijk wederom zijn duim gebroken. William is nog een tijdje bij team Ben geweest maar is uiteindelijk verder gereden, waarschijnlijk omdat ook zij geen materialen bij hadden om e.e.a. te repareren. Ze zijn nu terug naar het bivak over de locale provinciale weg. William vervolgt de etappe nog steeds, zo lijkt, zonder problemen vandaag. Later meer zullen we maar zeggen.”
William de Groot zijn verhaal wordt hier boven bij het stukje over Ben en hier onder door Ard Munster al verteld. Maar wow, deze foto! Voor mijn nu al dé foto van deze Dakar.
Ook Ard Munster en Tomas Tomecek hadden een bewogen etappe. Ard: “Zo, het was me een stage wel! We waren best lekker op weg, maar door het late starten (T5.2) rij je al snel in het donker. De kapot gereden tracks in de duinen waren zeer zacht, dus daardoor het tempo eruit en niet teveel risico nemen in het donker. Met daglicht nog wel even De Groot kunnen helpen, scheelt ze weer scheppen. Twee uurtjes gespendeerd aan SSV, waardoor we savonds pas laat bij onze toprijdster Sara Price aankwamen. Haar geprobeerd te slepen door de duinen, maar dat kon niet zonder gevaar en dus er voor gekozen om rond half3 ‘s nachts de ogen maar eventjes te sluiten tot zonsopgang. Daarna fluiten de duinen door, haar naar het asfalt gebracht en snel de racetrack op om te kijken of we een boterham konden scoren op Camping A. Een vloeibare muesli reep kon er nog net van af en met goed tempo de stage kunnen afrijden tot CP9. Daarna via asfalt naar huis, want onze rijders waren gelukkig allemaal binnen. Vanavond de cabine schoon blazen, tanden poetsen en bijslapen!”
Sjef Pessers jr. op het eind van dag 1 van de tweedaagse etappe: “De bull was ongeveer 3 uur na de eerste Audi binnen, prima dag gehad ,veel andere geholpen. Zelfs een auto van de organisatie die vast stond op een rots blok met de achterwielen van de grond maar ook die geholpen truck service aan gedaan en nieuwe spiegel er opgezet en bij de organisatie geparkeerd morgen weer op tijd vertrekken”
Voorlopige uitslag etappe 2 (48h-crono)
1 Macik 12h10m51s
2 Loprais +0:09:43
3 Zala/Van Grol +0:18:52
4 Martin van den Brink +1:17:32
5 Mitchel van den Brink +1:19:00
6 Sugawara +1:30:13
7 Maurik van den Heuvel +2:00:21
8 Van Loon-Van de Laar +2:18:43
9 Richard de Groot +2:34:58
10 Kees Koolen +3:05:18
11 Soltys +3:13:43
14 Sabaté +5:51:26
16 William de Groot +09:05:17
– Tomecek/Munster
DNF Ben de Groot
Voorlopige tussenstand na etappe 2
1 Macik 17h24m29s
2 Loprais +0:08:54
3 Zala/Van Grol +0:38:50
4 Mitchel van den Brink +1:16:31
5 Martin van den Brink +1:44:18
6 Sugawara +2:15:03
7 Maurik van den Heuvel +2:34:36
8 Van Loon-Van de Laar +2:58:01
9 Richard de Groot +3:00:43
10 Soltys +3:19:52
11 Kees Koolen +3:34:45
16 William de Groot +12:12:31
21 Tomecek/Munster +47:54:24
DNF Ben de Groot
De etappe voor morgen is ingekort in verband met het noodweer, dus bovenstaand kaartje is niet meer helemaal correct. Het stormt en regent in het gebied, de deelnemers hebben net de loodzware 48h chrono achter de kiezen en woensdag en donderdag wacht de volgende marathon etappe alweer. De ASO heeft daarom besloten de etappe van Bisha naar Al-Henakiyah in te korten van 496 naar 327 kilometer. De 169 geschrapte kilometers liggen in het zwaarst getroffen gebied.
Oh, en als állerlaatste, omdat velen van jullie iedere avond aan de buis gekluisterd zijn, nog even de uitleg van Allard Kalff uit de podcast waar hij te gast was over waarom we niet álle deelnemers bij RTL terug zien. Bekijk je die liever in Youtube shortsformaat op je telefoon kun je dat hier doen.