Foto Team De Rooy

Vandaag was de eerste helft van de 48-uurs etappe. Hoe dat precies werkt leggen de collega’s van RallyTracks hier heel goed uit. Omdat deze etappe anders dan anders is, hebben we besloten dat ook met ons dagverslag te doen.

Foto Aleš Loprais Dakar Live

In bivak C (op km 546) vinden we de koplopers van het veld. Drie Iveco’s, één door Matin Macik gebouwd, twee door Corné van Drunen en zijn mensen bij De Rooy. Er is maar één Nederlander ter plekke van de truckers, maar Max van Grol, de boordmonteur van Zala (3e), kan (de momenten dat hij niet sleutelt) natuurlijk Nederlands praten met mannen uit de personenwagencategorie, zoals oud De Rooy coryfee Marcel Snijders, die samen met coureur Maik Willems in dat bivak aan is gekomen. En dan hebben we natuurlijk nog Darek Rodewald, de boordmonteur van Loprais (2e), die inmiddels beter Brabants spreekt dan de gemiddelde inwoner van Helmond.

Foto MM Technology

Snelste, en daarmee koploper in het virtuele algemeen klassement, is echter de volledig Tsjechische crew van Martin Macik. Het team: “De eerste helft van 48h Chrono zit erop. We zijn helemaal tot Bivouac C gekomen, dus we hebben vandaag een flink stuk kilometers afgelegd. Op dit moment zijn er drie vrachtwagens aangekomen, eens kijken of er nog iemand komt opdagen (waarschijnlijk niet). We hebben geen assistentie bij ons, dus de nacht zal wat wild zijn en in de ochtend gaan we aan de slag om de finish te halen. Benny vliegt!”

Foto Team De Rooy

Stand van de mensen in bivak C:
1 Macik 6h51m28s
2 Loprais/Rodewald +0:03:05
3 Zala/van Grol +0:24:03

Foto DAKAR SPEED

In bivak B zal het gezellig zijn met de Nederlandse teams. Waar Tsjechen zich vaak over verbazen, is dat de Nederlandse teams elkaar (bijna…) altijd helpen, ook al zijn ze elkaar concurrenten. We hebben geen contact met de mensen ter plekke, maar de meeste kennen we persoonlijk en er zal zonder enige twijfel veel hulp onderling verleend worden. Vele onderdelen zullen ook uitwisselbaar zijn: de Hino van Sugawara is de enige truck op dat bivak die géén Macik chassis heeft. De DKR3 van Maurik van den Heuvel heeft wél dat chassis, maar is door Martijn van Rooij en zijn crew in Uden verder opgebouwd, met een Scania motor en International plaatwerk. De Iveco’s van Bellina, vader en zoon Van den Brink en Richard de Groot zijn allemaal volledige Macik producten. Van verschillende generaties, dat dan weer wel.

Foto Eurol Rallysport

Mitchel van den Brink in dus de virtuele leiding in het klassement kwijt, maar heeft wel de ‘best of the rest’ positie op dit moment. Hij deed er 28 minuten langer over om bij bivak B te komen dan de ook in een Evo 4 rijdende Martin Macik. Lijkt veel, maar zelfs een etappe-overwinning is niet ondenkbaar, er zijn nog vele honderden zware kilometers te gaan.

Foto Eurol Rallysport

Stand van de mensen in bivak B:
4 Mitchel van den Brink +0:28:29
5 Bellina +0:49:02
6 Martin van den Brink +0:54:22
7 Sugawara +1:06:53
8 Maurik van den Heuvel +1:16:38
9 Richard de Groot +1:34:08

Foto MM Technology

In bivak A vinden we twee opvallende buitenlandse namen. Soltys lijkt zijn kansen op de eindoverwinning nu al verschoten te hebben, terwijl Alex Aguirregaviria (ik heb dit niet gecopypaste! Dat is een druk op de donatieknop in dit artikel waard toch?) juist in positieve zin opvalt. Dit is zijn 13e Dakar in een truck (zijn eerste was nog in Afrika!), maar we zijn niet gewend hem voorin te zien. Dat hij dit jaar de door Macik gebouwde Iveco torpedo waar het Fireman team vorig jaar nog mee reed onder zijn kont heeft zal hem in dat opzicht zeker niet tegenwerken.

Foto Van Loon Racing.

In bivak A ook een gezellige boel qua Nederlanders. Familie van de Laar, Kees Koolen en Ben de Groot zijn allemaal mensen waar je een goed gesprek mee kunt hebben. Gezien hoe zwaar de etappe is zal er eerst gesleuteld moeten worden voor de goede gespreken, al dan niet begeleid met een 0,0 biertje, plaats kunnen vinden.

Foto via Kees Koolen

Stand van de mensen in bivak A:
10 Soltys +0:45:17
11 Van Loon-Van de Laar +1:42:09
12 Koolen +2:08:36
13 Aguirregaviria +2:20:48
14 Ben de Groot +2:23:43

Foto via Ard Munster

En dan hebben we nog William de Groot en Ard Munster, beide op het moment van schrijven nog onderweg. William kennende zal hij het rustig aan doen, maar met het licht in het bivak zijn was waarschijnlijk ook wel prettig geweest… Ard Munster heeft waarschijnlijk een sleepje achter de Tomecek-Tatra, sowieso zal bij deze monster-etappe veel van hen gevraagd worden, in iedere betekenis van die woordcombinatie. Hoe dan ook, morgen weten we meer, bij de tweede helft van dit spektakel!

Foto Van Loon Racing.