We zijn weer los!! Vandaag was de proloog, bij de motoren telt die tijd mee, maar bij de trucks wordt hier alleen de startpositie voor de eerste etappe bepaald. Door deze proloog (29 kilometer verbinding en 50 kilometer special stage) te winnen maakt Mitchel van den Brink zijn favorietenrol waar, maar plakt hij wel direct een grote roos op zijn rug, waar de trucks die achter hem starten (iedereen dus!) zich op kunnen richten. Verrassende tweede plaats is voor de Litouwer Vaidotas Žala. Žala heeft rijke rally-ervaring, zo won hij twee keer het nationaal rallykampioenschap in zijn thuisland en was hij die eerste Litouwer die een Dakar-etappe won, maar doet nu voor het eerst mee in een truck. Paulo Fiuza navigeert hem, terwijl Max van Grol de monteur is in de door De Rooy gebouwde en geprepareerde Iveco. Martin Macik, winnaar van vorig jaar in zijn zelf gebouwde Iveco, werd derde op 22 seconden, één seconde voor zijn landgenoot Soltys in de (uiteraard doorontwikkelde) Tatra waar Pascal de Baar vorig jaar nog in reed.
Mitchel van den Brink: “We hebben goed aangezet om de proloog te winnen en zodoende morgen te kunnen openen. Dat is voor ons een goed perspectief. Als ze ons dan wel inhalen hoeven we niet te openen in de 48 uur-etappe, die zondag begint. Het is een mooi begin van de rally. Het loopt volgens plan. Het team is goed, de truck is geweldig. Het is een genot om in deze truck te rijden. Het is echt een kanon. We zijn er heel blij mee.”
Martin van den Brink werd achtste op net geen minuut achter zijn zoon. Martin: “We zijn zeker tevreden. Het parcours was snel, afgewisseld met stenen, rivierbeddingen en zand. We hebben lekker gesneden en om de struiken heen gereden. Het had misschien een tandje harder gekund, maar dat was nu niet echt nodig. Het is een lekker begin voor ons met Mitchel op de eerste plaats. Morgen gaan we met een goed gevoel van start voor de eerste echte etappe.”
Kees Koolen: “Met 35 seconden achterstand op de winnaar zijn we 5e geworden op de proloog van Dakar. Maar morgen begint het pas echt met een etappe van 413km. Wel fijn om als 5e truck te starten.”
Maurik van den Heuvel, Wilko van Oort en Martijn van Rooij zijn zevende geworden, 55 seconden achter Mitchel van den Brink en één seconde vóór Martin van den Brink. De truck staat als Scania in de ranglijsten, als je naar de motor kijkt klopt dat natuurlijk, maar de truck is uitgerust met een Martin Macik chassis en International motorkap en cabine. Laten we het beestje dus maar gewoon bij zijn naam noemen: DKR3. Martijn: “Het was weer even wennen aan elkaar, maar alles ging goed.“
Eindelijk de equipe de we al jaren wilden zien: Anja, Ben en Jan van de Laar samen in één wedstrijdtruck! Anja: ““Het was een prima start van de rally. We hebben hard kunnen rijden. De sporen waren wel al diep en het laatste stuk hadden we last van de stof. Ik ben helemaal blij dat het is begonnen! Onze negende plek is gewoon een prima resultaat, het gat voor ons is 12 seconden, maar we hebben een voorsprong van 43 seconden. We zijn goed begonnen en mogen morgen dus een beetje verder naar voren starten.
Van de gebroeders De Groot kregen we een startpodium-filmpje, maar helaas nog geen ervaringen. Ben werd tiende op 1 minuut en 51 seconden achter Mitchel, William was slechts 12 seconden langzamer dan zijn broer en mag morgen als 14e truck starten.
Richard de Groot, Jan van der Vaet en Jan Hulsebosch werden vandaag elfde in de winnende truck van vorig jaar. Ton Markwat over die truck: “De truck is gebouwd door het Tsjechische MM Technology van Martin Macik. MM Technology geeft al hun trucks die ze bouwen een naam. Čenda is een EVO3 truck (3e generatie), bij de EVO3 truck lag bij de ontwikkeling de nadruk op de gewichtsverdeling, het chassis en de stabilisatie van de hele truck. Het comfort in de cabine van het team is verbeterd en de manier van schakelen met de Allison versnellingsbak is aangepast zodat Richard met schakelflippers aan het stuur kan schakelen. Maar de belangrijkste verbetering van de EVO3 was de technische verbetering. Martin Macik jr. heeft vorig jaar met deze truck zelf de Dakar gereden en geen enkel technisch probleem gehad, laten we hopen dat Čenda dit jaar voor ons ook geen problemen veroorzaakt.” Inmiddels is de EVO4 er ook, dat is de versie waar Macik zelf, maar ook Mitchel van den Brink mee rijden.
Navigator Jan van der Vaet doet uitgebreid verslag: “Na bijna een week hier dan nu eindelijk de proloog. Het is een supertruck, kan ook niet anders, het is de winnaar van vorig jaar. We hebben de proloog op 80% gereden en geen gekke dingen gedaan. Hier en daar een paar seconden verloren. Er zat een achtste plaats in, maar elfde is zeker goed om morgen de etappe te doen. Die etappe bestaat uit drie delen. Eerst een stuk snel, dan een deel minder snel met veel stenen, het derde deel opnieuw snelle pistes en wadi’s. Een heel mooie proef met een klein beetje navigeren. De sfeer is goed, het team is goed. Vroeg slapen, morgen om 9:15 gaan we aan de gang, om eerst de verbindingsroute te doen van 86 kilometer naar de special.
Ard Munster rijdt dit jaar weer met Tomecek mee in de Tatra. Hier gaat het niet om snelle tijden, maar om service verlenen aan de teams van South Racing. Desondanks werden ze 26e op 8 minuten en 34 seconden achter Mitchel van den Brink. Ard: “Het was een leuke proloog!! Mooi even testen wat we hebben geen shakedown gedaan.”
De Bull rijdt ook dit jaar weer de Classic Dakar, nu als snelle service voor het Audi kwartet. Janus van Kasteren senior, Herman Keijsers en Frank Burgers bemensen de startnummer 903. Ze waren tien seconden sneller dan de voorgeschreven tijd en waren daarmee tweede in hun klasse. Janus: “De truck doet het prima!”
Uitslag van de proloog:
1 Mitchel van den Brink 0h18m04s
2 Zala/Van Grol +0:07
3 Macik +0:22
4 Soltys +0:23
5 Koolen +0:34
6 Loprais +0:35
7 Van den Heuvel +0:55
8 Martin van den Brink +0:56
9 Van Loon-Van de Laar +1:08
10 Ben de Groot +1:51
11 Richard de Groot +1:52
12 Vratny +1:55
13 Bellina +1:58
14 William de Groot +2:03
15 Sugawara +2:34
29 Tomacek/Munsters +8:34
44 Cazeres +26:56
De etappe van morgen is, net als vandaag, een rondje om het bivak in Bisha. Of nou ja, rondje… Met een special van 413 kilometer mogen de deelnemers meteen een lekker stukje sturen!
We sluiten af met een heel onfatsoenlijk verzoek. Er zweeft een donatieblokje rond op deze pagina. Waardeer je ons ‘gratis interactief tijdschrift’? Dan kun je ons steunen!