Wij zijn er om de off-road truck rallysport positief over het voetlicht te brengen, maar nu hebben we even zin om met de scherpe pen te schrijven. Voor hen die niet weten wat dat betekent: We gaan even een buitengewoon kritische mening uiten. Hou je dus maar vast. Het is namelijk te gek voor woorden. De inbreng van de FIA is zo langzamerhand om van te kotsen.
Onmogelijk reglement
Vandaag kwam er in de mail een persbericht binnen van het Kuipers-Jongbloed Hybrid Dakar team. Vorig jaar nog Jongbloed Dakar Team en daarvoor Riwald Dakar Team. Het team van Gert Huzink. Een keurig opgesteld document waarin gemeld wordt dat de voorgenomen deelname aan de komende Dakar rally niet door kan gaan. Dit omdat nieuwe FIA regels het onmogelijk maakt om met de twee innovatieve hybride MKR rallytrucks deel te nemen.
FIA flapdrollen
Ergens zit een stel FIA flapdrollen die bedacht hebben de homologatie regels van hybride rallyauto’s te copy-pasten naar die voor hybride trucks. Lees dat nog maar eens en wees blij als je kop niet van ongeloof en stomme verbazing ontploft. Zo moeten bijvoorbeeld de accupaketten tussen de chassisbalken liggen. Hoe dan!? Wie bedenkt zoiets? Dat kan bij auto’s, maar bij trucks ligt het daar al vol met de aandrijflijn. Moet je je voorstellen: je investeert gigantisch veel geld in schonere aandrijftechnieken. Rijdt er zelfs al jaren mee in de Dakar rally. Je ontwikkelt door en wil dat natuurlijk binnen de gestelde regels doen. Dan blijkt plots dat ze vrijwel onmogelijk toe te passen zijn. Het team zal vast en zeker contact hebben opgenomen met de FIA. Die heeft haar flapdrollen imago blijkbaar waargemaakt door doodleuk in stilte te zwijgen. Dat kan niet anders. Normaal gesproken ga je in zo’n situatie aan de slag en los je het op. Maar nee, dat is klaarblijkelijk niet gedaan en het lijkt er op dat ze het ambitieuze op de toekomst gerichte rallyteam uit Almelo in de sop gaar hebben laten koken. Waar zit de logica? Waar zit het verstand? Natuurlijk blijft het team netjes in haar bewoordingen en stelt het zich diplomatiek op. Wij doen dat lekker niet en noemen dit een krankzinnig FIAsco.
Bredere onvrede
Sinds de ASO als organisator van de Dakar rally in zee is gegaan met de FIA heerst er steeds meer onvrede over de regels waaraan constructeurs van rallytrucks moeten voldoen. Zodra het regels betreft die bijdragen aan de veiligheid is er niks aan de hand, maar het pak aan ondoorgrondelijke, onduidelijke en onnozele regels daaromheen is tenenkrommend. Bovendien geldverslindend. Het maakt dat binnen het wereldje van rallytruckteams ernstig getwijfeld wordt aan de toekomst van de door ons geliefde sport. Velen denken dat de FIA liever zonder de truckcategorie verder wil. Geen idee of dat daadwerkelijk zo is, maar gezien deze minkukel actie begint het er wel erg op te lijken. Bovendien is het gezag van de ASO blijkbaar niet groot genoeg om in deze situatie in te grijpen. Volgens het persbericht zijn er met hulp van de ASO uiteindelijk wel gesprekken geweest met de FIA, maar duidelijk zonder resultaat.
Debuut Kay Huzink doorkruist
Kuipers-Jongbloed Hybrid Dakar team, wat overigens echt een veel te lange naam is, zou van start gaan met twee MKR Hybride rallytrucks. Naast kopman Gert Huzink in een nieuwe torpedo Renault, ging Kay Huzink op voor zijn Dakar debuut. Hij is de zoon van de overleden Richard Huzink. En Richard was de eerste Huzink die deelnam aan de Dakar rally. Een mooi verhaal dat nu door grootse onbenulligheid wordt doorkruist.
Karig aantal Nederlanders
Door het wegvallen van Huzink & Huzink blijven er slechts acht Nederlandse truckers over die komende januari de Saudische vlaktes, paden en duinen proberen te temmen. Naast Mitchel en Martin van den Brink (Eurol Rallysport) zijn dat Richard de Groot (Firemen Dakarteam), Kees Koolen, Anja van Loon, Maurik van den Heuvel (Dakarspeed) en broers Ben en William de Groot. Karig gezien het verleden. Er dient zich wel een nieuwe generatie aan en hopelijk haalt de FIA bakzeil en komen er snel een duidelijk en toe te passen reglement. Voor nu heeft het Kuipers-Jongbloed Hybrid Dakar team daar geen zak aan. Ze blijven naar buiten toe netjes, maar ik denk dat het best stevig gedonderd heeft in Twente. Wat ons betreft terecht. Nog even schelden op de FIA in de hoop dat het oplucht: Klootviolen, regelprutsers, mafklappers en zielige ziektekiemen. Zo…. Dat is eruit.
Altijd toekomst voor rallytrucks
We leggen de scherpe pen weer weg en trekken ons positieve pak weer aan. Er zal namelijk altijd toekomst zijn voor het rallyrijden met een truck. Het is gewoon te gaaf en te mooi om te verdwijnen. Hopelijk met een mooie toekomst in de Dakar rally en anders ontstaan er op een andere manier wel nieuwe mogelijkheden. Wij wensen Kuipers Jongbloed Hybrid Dakar Team succes toe in het realiseren van de mooie doelen en dromen.
Er was ooit een andere b(l)oeiende tak van truck(race)sport. Het kende vele hoogtijjaren maar ook flinke dieptepunten qua aantal teams, wedstrijden, regelgeving, etc. Maar het bestaat nog altijd., FIA of niet. Laten we hopen dat op een zeker moment alle neuzen weer dezelfde kant opstaan.
Dus…. Conclusie. Alle Nederlandse deelnemers stoppen met de Dakar .
Dan allemaal naar de AER. Oude Dakar route.
Alleen nog een TV programma vinden die de AER uitzend. Dan is ook kijkend en volgend Nederland blij.