De Volvo FMX rallytruck van STA Competition uit Spanje is een mooie vreemde eend in de bijt. In een wereldje van Iveco’s en Tatra’s is de Volvo een unieke verschijning. Deze truck heeft een flinke geschiedenis. Zo is het de truck waarmee Mitchel van den Brink zijn debuut maakte als rijder in de Dakar rally.

Maar wist u dat de truck eigenlijk een Ginaf is? Ooit had het in de wedstrijd de taak te waken over het technische wel en wee van ‘s werelds grootste truckteam in de Dakar rally. Jarenlang was hetnamelijk de snelle assistentietruck van het Ginaf Rally Power team. Met Edwin van Ginkel aan het stuur stoof deze truck over vele off-road rallypaden.

Later is het de eerste truck geweest waarmee Kees Koolen ging rijden. Toen de truck over de finish kwam maakte het Koolen de eerste persoon ter wereld die in alle categorieën van de Dakar rally de finish wist te halen.

GINAF X2223 GINAF X2223


Toen Mammoet Rallysport eigenaar van de truck werd, bedachten ze daar een mooi plan om de Ginaf geheel opnieuw op te bouwen en een nieuw smoel te geven. Destijds werd met Renaults gereden en Volvo is daar het zustermerk van. Volvo-Renault dealer Harbers Trucks doneerde een cabine en zo werd de huidige incarnatie van de truck gerealiseerd. Een mooi staaltje ambacht van de heren uit Harskamp.

Foto: Marcel Witteveen
Volvo FMX 2nd genVolvo FMX 2nd gen

Nu is de truck al enkele jaren in Franse handen en lonkt er weer een volgende deelname aan de Dakar rally.

Het zijn pareltjes in de schaduw van de echt snelle trucks die strijden om de topposities. Wij zien de truck als Dakar erfgoed. Mooi om nog steeds in actie te zien.

Zo ziet de truck er anno 2024 uit. (Foto: STA Compettion Facebook)