Met overmacht heeft de Tsjech Martin Macik in zijn MMT EVO4 de Rallye du Maroc van begin tot eind gedomineerd. Alle etappes werden gewonnen. Sommigen vinden dominantie saai en zelfs afstotend, maar wat ons betreft verdient het vootal groot respect. Chapeau dus voor Martin en zijn trouwe vriend en navigator Frantisek Tomasek die samen met monteur David Svanda opnieuw een mooi succes mogen bijschrijven op hun palmares.
Hoge koorts nekte Soltys
Lang kon Buggyra rijder Martin Soltys in de doorontwikkelde Buggyra EVO3 goed in het spoor van Macik blijven. Soltys moest de strijd helaas staken wegens met hele hoge koorts. Het is onze informant Pascal de Baar die ons daar op wist te wijzen. Jammer voor de wedstrijd en vervelend voor Soltys zelf natuurlijk. De truck waarmee hij rijdt is met hulp van De Baar na de afgelopen Dakar verder verbeterd en goed. Buggyra wil dat de Nederlander betrokken blijft bij de ontwikkeling van een nog betere truck voor Dakar 2026.
Koolen op stoom
Toen Soltys wegviel was Kees Koolen al steeds meer op stoom aan het raken. Zo werd het een dubbel succes voor MM Technology met een 1e en een 2e plaats in de eindrangschikking. Naast Macik rijdt ook Koolen in een MMT EVO4. Zoals altijd doet Kees ons verslag: “We zijn gefinished. 2e vandaag en 2e in het eind klassement van de trucks. De eerste 210km was nog een echt mooie proef. Met erg moeilijke technische stukken. Daarna een stukje neutralisatie over de weg en de laatste 40km tot aan de finish in het bivak.” De prestatie is een mooie stap richting Dakar 2024.
Rainbow pakt derde plek
De aanloop naar de rally was voor het Rainbow Truck Team onrustig. Gerrit Zuurmond zal trots vanuit huis en op het werk de verrichtingen van het team hebben gevolgd. Tjeerd van Ballegooij, Klaas Kwakkel, Dick Zuurmond en niet te vergeten monteurs Anthony Dekker en Teus Zuurmond vormden een team in plots andere samenstelling met enkele drastisch gewijzigden taken. Prachtig dat ze derde geworden zijn in deze prestigieuze rally. Dat de laatste etappe geen pret-ritje was geweest bleek wel uit de reactie van Tjeerd: “Was een hobbelig ritje vandaag van 275km!! Maar op een bumpstop na is alles heel gebleven.” Ondanks het feit dat Karel Posledni in de Tatra Phoenix in de laatste etappe 10 minuten sneller was, hield Rainbow Truck Team in de MAN meer dan genoeg tijd over om de derde positie te behouden.
Kay Huzink maakte prachtig debuut
In de Open klasse heeft Kay Huzink een prima en leerzaam debuut mogen hebben. Met een etappe van zo’n 275 kilometers werd de Rallye du Maroc afgesloten. Het doel voor het hele team was testen en voor Kay vooral ook ervaring opdoen. Beide doelen zijn geslaagd. Jammer dat Gert Huzink de rally voortijdig moest staken. Kay: “Vandaag de laatste dag van een mooie rally. De truck stond er dankzij de jongens in het bivak weer goed bij, ondanks de nodige arbeid die er verricht moest worden.” Mooi dat de Kay Huzink ook denkt aan de monteurs in het bivak. Het is een teamsport en mogen we niet vergeten. Chapeau dus voor iedereen die er bij betrokken is. Kay vervolgd: “Door de problemen van gisteren moesten we vanmorgen achter in het veld van de open klasse starten. Snelheid zat er gelijk goed in maar we hadden dus al gelijk last van veel stof. Toen we een aantal voertuigen ingehaald hadden, is alles vlekkeloos verlopen en zijn we “plankgas” naar de finish gereden.” Dankzij de ervaren navigator Joël Ebbers en monteur Martin Roessink heeft Kay een meer dan prima debuut mogen maken. Hij vat de rally zelf prachtig samen: “Ontzettend leerzame week waarin we van alles mee hebben gemaakt dus voor ons een geslaagde test richting de Dakar💪🏻”
Op naar Dakar en AER
Rallye du Maroc markeert de laatste testrally voor de Dakar rally of Africa Eco Race (AER). Bij ons begint het steeds meer te kriebelen. Voor we het weten is het zo ver en kunnen we genieten van de zwaarste rally’s ter wereld. Aangezien de rally’s grotendeels in de zelfde tijd plaatsvinden wacht ons de uitdaging voor beide rally’s dagverslagen te maken. Kan je onze verslagen? Vergeet dan niet de mogelijkheid een bedrag te doneren. Dat helpt ons te doen wat we doen en wellicht meer.