Hevige regenval maakte dat de etappe van vandaag eigenlijk die van morgen is. En dan ook nog een tot 180 ingekorte versie proef. Toch was het pittig en zullen veel teams laat in het bivak zijn en wellicht zelfs in de duinen moeten overnachten.
Is Macik te kloppen?
Ok, het is wellicht wat voorbarig om te stellen dat Martin Macik junior de Rallye du Maroc gaat domineren. Maar de voortekenen zijn gunstig voor de perfectionist uit de Tsjechische Republiek. Ook vandaag wist hij met z’n trouwe navigator Frantisek Tomasek en monteur David Svanda de wedstrijd naar zijn hand te zetten. De grote vraag gaat zijn: Is hij te kloppen deze week?
Soltys blijft in de buurt
Martin Soltys is de enige die in de buurt kan blijven in zijn Buggyra EVO3. Net als gisteren werd hij met navigator Tomas Sikola en monteur Vlastimil Miksch tweede. Hopelijk kan hij het Macik moeilijk maken de komende dagen.
Teamgenoot Karel Posledni legde zijn Tatra Phoenix op z’n kant en verloor zo veel tijd. Nu is het unieke kokerchassis van Tatra zeker het bekijken waard, maar om dat nou op deze wijze te doen zal niet het plan zijn geweest. Samen met navigator Filip Skrobanek en monteur Jaroslav Kolar moet deze dag maar snel vergeten worden. Hopelijk valt de schade mee en starten ze morgen met frisse moed aan de tweede etappe.
Koolen rijdt zich naar voren
Nederlands hoop in het klassement bij de trucks is Kees Koolen. Hij moest gisteren een lekke band incasseren en daardoor vandaag in het achterveld starten. Dat ging goed en Kees deed ons uitgebreid verslag: “Vandaag eerste etappe rally du Maroc. Vanwege de lekke band in de proloog startten we pas als 116e. In het stof dus tussen de langzamere deelnemers. En tja. Alweer een lekke band. Nu na 20km. Het Wisselen ging nu sneller maar nog niet snel genoeg. Daarna was het nog steeds veel grote stenen tot km 40 en wat kun je dan anders dan maar wat rustig aan doen. Op km 42 hadden we al 8 minuten verloren op Macik. Daarna kwamen de duinen en zand. Op de finish hadden we nog 6 minuut en 17 seconde achterstand op Macik.
Daarmee waren we 41e tussen alle auto’s en buggies. Helaas krijgen we nog 15 strafminuten omdat we in de duinen ergens een verborgen way point hebben gemist. Waarschijnlijk omdat we tussen langzamere deelnemers zaten die rare en onverwachte lijnen reden door de duinen waardoor we af en toe moesten uitwijken en zelfs een keer bijna vastreden. Dat is wel jammer. Maar uiteindelijk stemt 59e als uitgangspunt voor morgen na vAndaag als 116e starten tevreden. Marokko is altijd een moeilijke rally waar veel gebeurt.” Later volgde voor morgen nog goed nieuws: “En we krijgen er nog een bonus bij. Starten als 34e samen met Macik en Soltys. Meer kunnen we ons niet wensen op dit moment.” aldus Koolen.
Rainbow Truck Team: Avontuur voorop
Het Rainbow Truck Team zal de lat niet hoog leggen deze rally. De vertrouwde samenstelling in de cabine moest noodgedwongen worden omgezet en hierdoor is meer dan anders avontuur en uitrijden het doel. Daarin slagen de heren Van Ballegooij, Kwakkel en Dick Zuurmond prima. Onderweg hebben ze met de MAN rallytruck takeldienst gespeeld en zo geholpen bij het op vier wielen zetten van de Buggyra van Posledni. Dat er onderweg drie waypoints gemist zijn, moet maar even op de koop worden toegenomen. Voor Klaas Kwakkel is het navigeren helemaal nieuw. Niemand die het hem kwalijk neemt, toch?
Wat als?
Hoe stom is het dat Gert en Kay Huzink niet in het truckklassement mee kunnen doen. Ze rijden nu dezelfde wedstrijd, maar dan ergens achteraan omdat ze verplicht in de Open Klasse zitten. Wat parcours betreft is alles dan dus allang kapot gereden. Gevaarlijke punten die met één uitroepteken staan aangegeven in het roadbook zijn ondertussen zo gevaarlijk geworden dat drie uitroeptekens beter passen. Ondanks dat nadeel reed Gert vandaag maar 7 minuten langzamer dat Macik. Dat zou de derde tijd zijn geweest…. Zou… en dan vraag je je toch af: Wat als?
Kay had binnen tien kilometer al een lekke band en besloot wijselijk er een tandje van af te halen. Niet letterijk natuurlijk, want dan hou je geen gebit meer over. Qua tempo wel om zo te voorkomen nog mee banden kapot te rijden. De laatste drie kwartier moest in het donker gereden worden door duinen. Wij denken dan: Mooie leerschool en goede ervaring. Goed gedaan dus.
Fransen doen het licht uit
Alexandre Lemeray van Team NRS sluit de rij en draagt overtuigend de spreekwoordelijke rode lantaarn. In zijn DAF ploetert ook hij rustig voort. Wat dit team onderweg allemaal heeft meegemaakt is ons nu nog niet bekent.
Morgen is vandaag
Morgen wordt alsnog de etappe verreden die oorspronkelijk voor vandaag in de planning stond. Dat wordt vast weer een pittig dagje sturen voor de deelnemers. Hmmm…. Vandaag is eigenlijk gisteren zie ik met een blik naar de klok. Ach we halen alles toch al lekker door elkaar dus kan dit ook nog wel. Bedankt lezers en morgen weer een nieuw verslag.
Mooie verslagen weer Robert!